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Diagnostik der Autoimmunerkrankungen


Beleznay, Z; Regenass, S (2008). Diagnostik der Autoimmunerkrankungen. Therapeutische Umschau, 65(9):529-537.

Abstract

Autoantikörper spielen eine zentrale Rolle in der Labordiagnostik von Autoimmunerkrankungen. Neben der diagnostischen Verwendbarkeit sind diverse biologische Wirkungen von Autoantikörpern bekannt, die vom protektiven Effekt natürlicher Autoantikörpern vom Typ IgM gegen neoplastische Zellen, respektive deren Vorläufer, bis zur direkten Pathogenizität bei Myasthenia gravis oder dem Goodpasture Syndrome reichen. Autoantikörper gegen SSA Ro52 sind verantwortlich für den kongenitalen AV Block dritten Grades bei neonatalem Lupus erythematodes. Protektive Autoantikörper können im Krankheitsverlauf neurologische paraneoplastische Symptome auslösen, wenn die gegen Tumorantigene gerichteten Antikörper die Bluthirnschranke passieren und Zugang zu im Gehirn exprimierten Epitopen finden. Für die Verlaufsbeurteilung von Autoimmunerkrankungen spielen Autoantikörper eine geringe Rolle, mit den wichtigen Ausnahmen des Lupus erythematodes und ANCA - positiven Kleingefäßvaskulitiden. Verschiedene Autoantikörper, z.B. gegen Mitochondrien und gegen zitrullierte Autoantigene, sind wichtige prognostische Indikatoren. Kentnisse über das von Antikörpern erkannte Epitop sind Voraussetzung für die Wahl aussagekräftiger diagnostischer Methoden. Klassische Methoden, insbesondere die Immunfluoreszenzmikroskopie, stellen auch heute wertvolle Bestätigungsmethoden dar, und ermöglichen den Nachweis verschiedener Autoantikörper, die aktuell von Analyseautomaten nicht erfasst werden. Die Standardisation der Autoimmundiagnostik ist nicht abgeschlossen und erfordert den Einsatz von Laboratorien, Klinikern und der Industrie. = Autoantibodies play a key role in diagnostic laboratories as markers of autoimmune diseases. In addition to their role as markers they mediate diverse effects in vivo. Autoantibodies with protective effect have been described. Natural protective IgM autoantibodies against tumour-antigens of malignant cells or their precursors may contribute to increased survival rates of carcinoma patients. In a mouse model of systemic lupus erythematosus it has been shown that anti-dsDNA IgM autoantibodies protect from glomerular damage. In contrast, a direct pathogenic role of autoantibodies has been well established e.g. in myasthenia gravis or in Goodpasture syndrome. Similarly autoantibodies against SSA Ro52 are detrimental in neonatal lupus erythematosus with congenital heart block. Moreover, putatively protective autoantibodies may become pathogenic during the course of the disease such as the onconeuronal autoantibodies whose pathogenicity depends on their compartmentalisation. In patients with paraneoplastic syndromes tumour cells express proteins that are also naturally present in the brain. Anti-tumour autoantibodies which temporarily suppress tumour growth can provoke an autoimmune attack on neurons once having crossed the blood-brain barrier and cause specific neurological symptoms. Only a restricted number of autoantibodies are useful follow-up markers for the effectiveness of treatment in autoimmune diseases. Certain autoantibodies hold prognostic value and appear years or even decades before the diagnosis of disease such as the antimitochondrial antibodies in primary biliary cirrhosis or anti-citrullinated protein (CCP)-antibodies in rheumatoid arthritis. It is crucial to know whether the autoantibodies in question recognise linear or conformational epitopes in order to choose the appropriate detection methods. Indirect immunofluorescence microscopy remains a very useful tool for confirmation of results of commercially available immunoassays and for detection of special and rare autoantibodies that otherwise often remain undetected. Standardisation of autoimmune diagnostics is still underway and requires joint efforts by laboratories, clinicians and industry.

Abstract

Autoantikörper spielen eine zentrale Rolle in der Labordiagnostik von Autoimmunerkrankungen. Neben der diagnostischen Verwendbarkeit sind diverse biologische Wirkungen von Autoantikörpern bekannt, die vom protektiven Effekt natürlicher Autoantikörpern vom Typ IgM gegen neoplastische Zellen, respektive deren Vorläufer, bis zur direkten Pathogenizität bei Myasthenia gravis oder dem Goodpasture Syndrome reichen. Autoantikörper gegen SSA Ro52 sind verantwortlich für den kongenitalen AV Block dritten Grades bei neonatalem Lupus erythematodes. Protektive Autoantikörper können im Krankheitsverlauf neurologische paraneoplastische Symptome auslösen, wenn die gegen Tumorantigene gerichteten Antikörper die Bluthirnschranke passieren und Zugang zu im Gehirn exprimierten Epitopen finden. Für die Verlaufsbeurteilung von Autoimmunerkrankungen spielen Autoantikörper eine geringe Rolle, mit den wichtigen Ausnahmen des Lupus erythematodes und ANCA - positiven Kleingefäßvaskulitiden. Verschiedene Autoantikörper, z.B. gegen Mitochondrien und gegen zitrullierte Autoantigene, sind wichtige prognostische Indikatoren. Kentnisse über das von Antikörpern erkannte Epitop sind Voraussetzung für die Wahl aussagekräftiger diagnostischer Methoden. Klassische Methoden, insbesondere die Immunfluoreszenzmikroskopie, stellen auch heute wertvolle Bestätigungsmethoden dar, und ermöglichen den Nachweis verschiedener Autoantikörper, die aktuell von Analyseautomaten nicht erfasst werden. Die Standardisation der Autoimmundiagnostik ist nicht abgeschlossen und erfordert den Einsatz von Laboratorien, Klinikern und der Industrie. = Autoantibodies play a key role in diagnostic laboratories as markers of autoimmune diseases. In addition to their role as markers they mediate diverse effects in vivo. Autoantibodies with protective effect have been described. Natural protective IgM autoantibodies against tumour-antigens of malignant cells or their precursors may contribute to increased survival rates of carcinoma patients. In a mouse model of systemic lupus erythematosus it has been shown that anti-dsDNA IgM autoantibodies protect from glomerular damage. In contrast, a direct pathogenic role of autoantibodies has been well established e.g. in myasthenia gravis or in Goodpasture syndrome. Similarly autoantibodies against SSA Ro52 are detrimental in neonatal lupus erythematosus with congenital heart block. Moreover, putatively protective autoantibodies may become pathogenic during the course of the disease such as the onconeuronal autoantibodies whose pathogenicity depends on their compartmentalisation. In patients with paraneoplastic syndromes tumour cells express proteins that are also naturally present in the brain. Anti-tumour autoantibodies which temporarily suppress tumour growth can provoke an autoimmune attack on neurons once having crossed the blood-brain barrier and cause specific neurological symptoms. Only a restricted number of autoantibodies are useful follow-up markers for the effectiveness of treatment in autoimmune diseases. Certain autoantibodies hold prognostic value and appear years or even decades before the diagnosis of disease such as the antimitochondrial antibodies in primary biliary cirrhosis or anti-citrullinated protein (CCP)-antibodies in rheumatoid arthritis. It is crucial to know whether the autoantibodies in question recognise linear or conformational epitopes in order to choose the appropriate detection methods. Indirect immunofluorescence microscopy remains a very useful tool for confirmation of results of commercially available immunoassays and for detection of special and rare autoantibodies that otherwise often remain undetected. Standardisation of autoimmune diagnostics is still underway and requires joint efforts by laboratories, clinicians and industry.

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Other titles:Diagnostics of autoimmune diseases
Item Type:Journal Article, refereed, further contribution
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > University Hospital Zurich > Clinic for Immunology
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Language:German
Date:2008
Deposited On:19 Jan 2009 16:49
Last Modified:05 Apr 2016 12:49
Publisher:Hans Huber
ISSN:0040-5930
Publisher DOI:https://doi.org/10.1024/0040-5930.65.9.529
PubMed ID:18791967

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