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Zurich Open Repository and Archive

Permanent URL to this publication: http://dx.doi.org/10.5167/uzh-16438

Röösli, C; Hoffmann, A; Treumann, T; Linder, T E (2008). Stellenwert der CT-Diagnostik vor Revisions-Stapedotomien. HNO, 56(9):895-900.

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Abstract

Hintergrund Bei Patienten mit Otosklerose sind die Stapedektomie und heute die Stapedotomie die Therapie der Wahl. Misserfolge sind selten, können aber eine Revisions-Op. notwendig machen. Wir haben die Bedeutung der Computertomographie (CT) nach nicht erfolgreicher Stapes-Op. analysiert.
Patienten und Methode Bei insgesamt 37 CT wurden Eindringtiefe, Winkel, Darstellbarkeit und Lage der Stapesprothese im ovalen Fenster, das Vorhandensein einer Dehiszenz des superioren Bogengangs sowie von Otoskleroseherden evaluiert und mit den audiometrischen Resultaten verglichen.
Ergebnisse Es fand sich keine signifikante Korrelation der CT-Parameter mit den audiometrischen Befunden, außer bei Patienten mit einer nach lateral dislozierten Prothese oder kochleärer Otosklerose. Eine zuvor unbekannte Dehiszenz des superioren Bogengangs konnte bei einem Patienten diagnostiziert werden. Otokleroseherde waren in 13 Ohren (35%) eindeutig nachweisbar.
Fazit Eine Dislokation der Stapesprothese sowie seltene Ursachen für ein insuffizientes audiologisches Resultat wie z. B. eine Dehiszenz des superioren Bogengangs können mittels CT zuverlässig diagnostiziert werden. Eine Korrelation der audiologischen Resultate mit den CT-Parametern war nur in einigen wenigen Fällen möglich. Dennoch ermöglicht die CT eine sorgfältige Op.-Planung vor Revisionsstapedotomien oder hilft bei der Entscheidung, ob eine solche überhaupt durchgeführt werden sollte.
= BACKGROUND: Stapedectomy and, more recently, stapedotomy have been widely accepted as the primary surgical techniques to improve conductive hearing in patients suffering from otosclerosis. Unsuccessful outcomes are infrequent, but revision surgery may become necessary. We have analyzed the value of computed tomography (CT) scanning following unsuccessful stapes surgery. PATIENTS AND METHODS: In a total of 37 CT scans, the depth of insertion, angle between prosthesis and footplate, location of prosthesis within the oval niche, visibility of the prosthesis, dehiscence of the superior semicircular canal, and extent of otospongiotic foci were evaluated and compared with the audiometric results. RESULTS: There was no significant correlation between CT parameters and audiologic results, except for patients with cochlear otosclerosis or lateral dislocation of the piston. One previously unknown dehiscence of the superior semicircular canal was diagnosed. Otospongiotic foci were seen in 13 ears (35%). CONCLUSION: Displacements of the stapes piston and rare causes for an insufficient result, such as a dehiscence of the superior semicircular canal, can be diagnosed accurately by CT. However, correlation between the audiologic results and the findings on CT scans was possible in only a few cases. Nevertheless, CT scans provide additional information for surgical planning in revision stapes surgery and may become increasingly important to reduce unanticipated intraoperative risks; they may even guide the surgeon not to perform unnecessary revision surgeries.

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Other titles:Significance of computed tomography evaluation before revision stapes surgery
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > University Hospital Zurich > Clinic for Otorhinolaryngology
DDC:610 Medicine & health
Language:German
Date:2008
Deposited On:24 Feb 2009 16:21
Last Modified:28 Nov 2013 00:32
Publisher:Springer
ISSN:0017-6192 (P) 1433-0458 (E)
Additional Information:Full text article at http://www.springerlink.com/content/l53n066w15270428/fulltext.pdf
Publisher DOI:10.1007/s00106-008-1670-9
PubMed ID:18330533

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