UZH-Logo

Maintenance Infos

Vaskulitiden der Lungen


Speich, R (2008). Vaskulitiden der Lungen. Therapeutische Umschau, 65(5):289-293.

Abstract

Traditionell teilt man die Vaskulitiden in solche mit Befall der großen, der mittelgroßen und der kleinen Gefäße ein. Je nach Typ ist ein Lungenbefall mehr oder weniger häufig. Besonders sind bei der Wegener’s Granulomatose, beim Churg-Strauss-Syndrom, und etwas seltener bei der mikroskopischen Polyangitis die Lungen betroffen. Praktisch pathognomonisch ist dabei eine alveoläre Hämorrhagie. Dabei handelt es sich um eine Trias mit 1) bilateralen azinären Lungeninfiltraten vergleichbar mit einem Lungenödem, 2) einer Anämie und 3) einer Hämoptoe, die aber fehlen kann. Die Diagnose wird mittels bronchoalveolärer Lavage gemacht, bei der alle drei hintereinander gewonnenen Proben gleich oder zunehmend blutig sind. Im Verlauf der letzten Dekaden hat die Diagnostik mittels Autoantikörpern das Management der Vaskulitiden revolutioniert. Im Folgenden werden ausgesuchte Krankheitsbilder hinsichtlich klinischer Erscheinung, diagnostischer Vorgehensweise und Therapiemodalitäten besprochen. = Following an international consensus conference held in Chapel Hill, North Carolina, USA, vasculitides have been divided based on the size of the vessel involved in the inflammatory process. Thus, the terms large, medium and small vessel vasculitis emerged. Wegener’s granulomatosis, microscopic polyangitis and Churg-Strauss syndrome are described as small vessel vasculitides. Pulmonary involvement is a characteristic feature of both Wegener’s granulomatosis and Churg-Strauss syndrome, less so in microscopic polyangitis. A pathognomonic feature is alveolar haemorrhage, which encompasses the trias: 1) bilateral acinar pulmonary infiltrates reminiscent of pulmonary edema, 2) anemia and 3) haemoptysis, which however may be absent. Bronchoalveolar lavage typically returns lavage fluid that remains hemorrhagic even after sequential sampling. The discovery that antineutrophil cytoplasmic antibodies (ANCA) are strongly associated with vasculitic disorders and their subsequent characterisation has led to improved understanding of the pathogenic mechanisms underlying vasculitis. This paper will review clinical aspects of pulmonary involvement in the systemic vasculitides.

Traditionell teilt man die Vaskulitiden in solche mit Befall der großen, der mittelgroßen und der kleinen Gefäße ein. Je nach Typ ist ein Lungenbefall mehr oder weniger häufig. Besonders sind bei der Wegener’s Granulomatose, beim Churg-Strauss-Syndrom, und etwas seltener bei der mikroskopischen Polyangitis die Lungen betroffen. Praktisch pathognomonisch ist dabei eine alveoläre Hämorrhagie. Dabei handelt es sich um eine Trias mit 1) bilateralen azinären Lungeninfiltraten vergleichbar mit einem Lungenödem, 2) einer Anämie und 3) einer Hämoptoe, die aber fehlen kann. Die Diagnose wird mittels bronchoalveolärer Lavage gemacht, bei der alle drei hintereinander gewonnenen Proben gleich oder zunehmend blutig sind. Im Verlauf der letzten Dekaden hat die Diagnostik mittels Autoantikörpern das Management der Vaskulitiden revolutioniert. Im Folgenden werden ausgesuchte Krankheitsbilder hinsichtlich klinischer Erscheinung, diagnostischer Vorgehensweise und Therapiemodalitäten besprochen. = Following an international consensus conference held in Chapel Hill, North Carolina, USA, vasculitides have been divided based on the size of the vessel involved in the inflammatory process. Thus, the terms large, medium and small vessel vasculitis emerged. Wegener’s granulomatosis, microscopic polyangitis and Churg-Strauss syndrome are described as small vessel vasculitides. Pulmonary involvement is a characteristic feature of both Wegener’s granulomatosis and Churg-Strauss syndrome, less so in microscopic polyangitis. A pathognomonic feature is alveolar haemorrhage, which encompasses the trias: 1) bilateral acinar pulmonary infiltrates reminiscent of pulmonary edema, 2) anemia and 3) haemoptysis, which however may be absent. Bronchoalveolar lavage typically returns lavage fluid that remains hemorrhagic even after sequential sampling. The discovery that antineutrophil cytoplasmic antibodies (ANCA) are strongly associated with vasculitic disorders and their subsequent characterisation has led to improved understanding of the pathogenic mechanisms underlying vasculitis. This paper will review clinical aspects of pulmonary involvement in the systemic vasculitides.

Altmetrics

Additional indexing

Other titles:Pulmonary vasculitis
Item Type:Journal Article, refereed, further contribution
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > University Hospital Zurich > Clinic and Policlinic for Internal Medicine
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Language:German
Date:2008
Deposited On:03 Mar 2009 09:58
Last Modified:05 Apr 2016 13:09
Publisher:Hans Huber
ISSN:0040-5930
Publisher DOI:https://doi.org/10.1024/0040-5930.65.5.289

Download

Full text not available from this repository.View at publisher

TrendTerms

TrendTerms displays relevant terms of the abstract of this publication and related documents on a map. The terms and their relations were extracted from ZORA using word statistics. Their timelines are taken from ZORA as well. The bubble size of a term is proportional to the number of documents where the term occurs. Red, orange, yellow and green colors are used for terms that occur in the current document; red indicates high interlinkedness of a term with other terms, orange, yellow and green decreasing interlinkedness. Blue is used for terms that have a relation with the terms in this document, but occur in other documents.
You can navigate and zoom the map. Mouse-hovering a term displays its timeline, clicking it yields the associated documents.

Author Collaborations