UZH-Logo

Maintenance Infos

25-jähriger therapienaiver Patient mit einem dreiklassenresistenten HI-Virus


Hasse, B; Hummel, Y; Böni, J; Schüpbach, J; Flepp, M; Günthard, H F (2003). 25-jähriger therapienaiver Patient mit einem dreiklassenresistenten HI-Virus. Praxis, 92(13):601-605.

Abstract

Deutsch: Der breite Einsatz von potenten antiretroviralen Kombinationstherapien hat die Morbidität und Letalität bei mit HI-Virus infizierten Patienten signifikant gesenkt. Bei richtiger Einnahme und Verträglichkeit der Therapie resultiert meistens eine praktisch vollständige Hemmung der viralen Replikation, was zu einer substantiellen und langanhaltenden Erholung des Immunsystems führt. Bei einem Teil der Patienten kommt es jedoch zur Ausbildung von therapieresistenten Viren. In den letzten Jahren wurde in mehreren Ländern über eine Zunahme der Übertragung von resistenten HI-Viren berichtet. Als besonders bedrohlich gilt die Übertragung von Viren, welche gegenüber allen zur Zeit verfügbaren Medikamenten resistent sind (Dreiklassenresistenz). Wir berichten über den ersten Fall einer in der Schweiz nachgewiesenen Dreiklassenresistenz bei einem 25-jährigen therapienaiven Schweizer. Anhand dieses klinischen Beispieles soll die Bedeutung des Resistenztestes bei frisch entdeckter HIV-Infektion diskutiert werden.

English: The wide use of potent antiretroviral therapy has significantly reduced mortality and morbidity in patients infected with the HI-Virus. Good individual tolerance and regular intake of an adequate drug regimen often lead to a substantial recovery of impaired immunologic function. In a substantial fraction of patients drug resistant virus is emerging. In the last decade transmission of such viruses to newly infected patients has been reported in several countries. Especially transmission of multidrug-resistant virus is of major concern. We report a case of a 25 year-old Swiss man with a newly diagnosed HIV-infection with a multidrug-resistant virus. In connection to this case we discuss the importance of resistance testing in newly diagnosed patients.

Deutsch: Der breite Einsatz von potenten antiretroviralen Kombinationstherapien hat die Morbidität und Letalität bei mit HI-Virus infizierten Patienten signifikant gesenkt. Bei richtiger Einnahme und Verträglichkeit der Therapie resultiert meistens eine praktisch vollständige Hemmung der viralen Replikation, was zu einer substantiellen und langanhaltenden Erholung des Immunsystems führt. Bei einem Teil der Patienten kommt es jedoch zur Ausbildung von therapieresistenten Viren. In den letzten Jahren wurde in mehreren Ländern über eine Zunahme der Übertragung von resistenten HI-Viren berichtet. Als besonders bedrohlich gilt die Übertragung von Viren, welche gegenüber allen zur Zeit verfügbaren Medikamenten resistent sind (Dreiklassenresistenz). Wir berichten über den ersten Fall einer in der Schweiz nachgewiesenen Dreiklassenresistenz bei einem 25-jährigen therapienaiven Schweizer. Anhand dieses klinischen Beispieles soll die Bedeutung des Resistenztestes bei frisch entdeckter HIV-Infektion diskutiert werden.

English: The wide use of potent antiretroviral therapy has significantly reduced mortality and morbidity in patients infected with the HI-Virus. Good individual tolerance and regular intake of an adequate drug regimen often lead to a substantial recovery of impaired immunologic function. In a substantial fraction of patients drug resistant virus is emerging. In the last decade transmission of such viruses to newly infected patients has been reported in several countries. Especially transmission of multidrug-resistant virus is of major concern. We report a case of a 25 year-old Swiss man with a newly diagnosed HIV-infection with a multidrug-resistant virus. In connection to this case we discuss the importance of resistance testing in newly diagnosed patients.

Citations

Altmetrics

Additional indexing

Other titles:25-year Old Newly Infected Patient with a Triple-Class-Drug-Resistant HI-Virus in Switzerland
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > Institute of Medical Virology
Dewey Decimal Classification:570 Life sciences; biology
610 Medicine & health
Language:German
Date:26 March 2003
Deposited On:11 Feb 2008 12:28
Last Modified:05 Apr 2016 12:22
Publisher:Hans Huber
ISSN:1661-8157
Publisher DOI:10.1024/0369-8394.92.13.601
PubMed ID:12705183

Download

Full text not available from this repository.View at publisher

TrendTerms

TrendTerms displays relevant terms of the abstract of this publication and related documents on a map. The terms and their relations were extracted from ZORA using word statistics. Their timelines are taken from ZORA as well. The bubble size of a term is proportional to the number of documents where the term occurs. Red, orange, yellow and green colors are used for terms that occur in the current document; red indicates high interlinkedness of a term with other terms, orange, yellow and green decreasing interlinkedness. Blue is used for terms that have a relation with the terms in this document, but occur in other documents.
You can navigate and zoom the map. Mouse-hovering a term displays its timeline, clicking it yields the associated documents.

Author Collaborations