UZH-Logo

Maintenance Infos

An eigenen Unterrichtsprojekten gemeinsam lernen – ein Seminar mit Portfolio


Winter, F; Ruf, U (2009). An eigenen Unterrichtsprojekten gemeinsam lernen – ein Seminar mit Portfolio. Beiträge zur Lehrerbildung, 27(2):204-211.

Abstract

Im vorliegenden Beitrag wird über ein Seminar berichtet, in dem die Studierenden Komponenten der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung ausbilden. Dies geschieht in dosierten Handlungssituationen und vor dem Hintergrund wissenschaftlicher Konzepte. Gleichzeitig sollen die Studierenden in eine intensive Reflexion darüber eintreten, wie sie bei der Lösung der Aufträge vorgehen und welche Vorstellungen und Überzeugungen dabei leitend für sie werden. Ein wichtiges Instrument dieser Arbeit ist das Seminarportfolio.
*****
Abstract: This contribution reports on a seminar in which students focus on components of the ability to plan lessons. This takes place in staged situations and is based on scientific concepts. Simultaneous intensive reflection on the part of the students should raise their awareness as to how they go about solving problems and which ideas and convictions serve to guide them. An important instrument of this project is the seminar portfolio.

Im vorliegenden Beitrag wird über ein Seminar berichtet, in dem die Studierenden Komponenten der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung ausbilden. Dies geschieht in dosierten Handlungssituationen und vor dem Hintergrund wissenschaftlicher Konzepte. Gleichzeitig sollen die Studierenden in eine intensive Reflexion darüber eintreten, wie sie bei der Lösung der Aufträge vorgehen und welche Vorstellungen und Überzeugungen dabei leitend für sie werden. Ein wichtiges Instrument dieser Arbeit ist das Seminarportfolio.
*****
Abstract: This contribution reports on a seminar in which students focus on components of the ability to plan lessons. This takes place in staged situations and is based on scientific concepts. Simultaneous intensive reflection on the part of the students should raise their awareness as to how they go about solving problems and which ideas and convictions serve to guide them. An important instrument of this project is the seminar portfolio.

Downloads

192 downloads since deposited on 17 Mar 2010
16 downloads since 12 months
Detailed statistics

Additional indexing

Other titles:Mutual learning through individual projects - a seminar with portfolio
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Education
Dewey Decimal Classification:370 Education
Language:German
Date:2009
Deposited On:17 Mar 2010 09:00
Last Modified:05 Apr 2016 13:46
Publisher:Organ der Schweizerischen Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung (SGL/SFFE)
ISSN:0259-353X
Permanent URL: http://doi.org/10.5167/uzh-27752

Download

[img]
Preview
Filetype: PDF
Size: 1MB

TrendTerms

TrendTerms displays relevant terms of the abstract of this publication and related documents on a map. The terms and their relations were extracted from ZORA using word statistics. Their timelines are taken from ZORA as well. The bubble size of a term is proportional to the number of documents where the term occurs. Red, orange, yellow and green colors are used for terms that occur in the current document; red indicates high interlinkedness of a term with other terms, orange, yellow and green decreasing interlinkedness. Blue is used for terms that have a relation with the terms in this document, but occur in other documents.
You can navigate and zoom the map. Mouse-hovering a term displays its timeline, clicking it yields the associated documents.

Author Collaborations