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Bildgebung beim Kind - was ist speziell?


Kellenberger, C J (2009). Bildgebung beim Kind - was ist speziell? Therapeutische Umschau, 66(1):55-59.

Abstract

Dieser Artikel beschreibt für die Bilddiagnostik relevante Merkmale und Besonderheiten von Kindern. Nach anatomischen Lokalisationen gegliedert wird der Einsatz der verschiedenen bildgebenden Verfahren bei typischen pädiatrischen Pathologien diskutiert. Oberstes Gebot in der Bildgebung beim Kind ist die Optimierung und Vermeidung unnötiger oder unnötig hoher Strahlenexposition. Der Ultraschall ist die Basisuntersuchung und oft als einzige bildgebende Modalität ausreichend. Für weitergehende Diagnostik des Abdomens, Zentralnervensystems und muskuloskeletalen Systems ist bei gleicher Aussagekraft eine Magnetresonanztomographie der Computertomographie (CT) vorzuziehen. Konventionelle Röntgenbilder sind das primäre Verfahren zur Abklärung des Thorax und Skeletts. Der Einsatz der CT sollte möglichst auf die weitergehende Abklärung von Veränderungen der Luftwege und Lungen sowie die Notfallsituation eines Schädel-Hirn- oder Polytraumas beschränkt sein. Jede Untersuchung mit ionisierenden Strahlen bedarf einer rechtfertigenden medizinischen Indikation. Röntgenuntersuchungen, Durchleuchtungen und CT erfordern optimierte Geräte mit speziellen Kinderprotokollen, um eine minimale Strahlenbelastung zu gewährleisten. = As children are not small adults, imaging evaluation needs to be adapted to their special features and diseases. This article discusses the imaging strategy for typical paediatric pathologies of the brain and skull, spinal cord and spine, chest, abdomen and musculoskeletal system. The most important consideration when imaging children is to optimise and reduce unnecessary or unnecessarily high radiation exposure. Whenever available, a radiation free imaging modality should be chosen. Ultrasound is considered the primary examination method in many circumstances and often reveals sufficient information. For advanced imaging of the abdomen, brain or musculoskeletal system, magnetic resonance imaging should be preferred over computed tomography (CT). Conventional radiographs remain the primary imaging modality for evaluation of the chest and bones. CT should be reserved for further evaluation of the lungs and airways, or for the emergent investigation of a major head injury or polytrauma. Every imaging study with ionising radiation requires a justifying medical indication. Radiography, fluoroscopy and CT should be performed on optimised equipment using special paediatric protocols in order to achieve a radiation exposure as low as possible.

Dieser Artikel beschreibt für die Bilddiagnostik relevante Merkmale und Besonderheiten von Kindern. Nach anatomischen Lokalisationen gegliedert wird der Einsatz der verschiedenen bildgebenden Verfahren bei typischen pädiatrischen Pathologien diskutiert. Oberstes Gebot in der Bildgebung beim Kind ist die Optimierung und Vermeidung unnötiger oder unnötig hoher Strahlenexposition. Der Ultraschall ist die Basisuntersuchung und oft als einzige bildgebende Modalität ausreichend. Für weitergehende Diagnostik des Abdomens, Zentralnervensystems und muskuloskeletalen Systems ist bei gleicher Aussagekraft eine Magnetresonanztomographie der Computertomographie (CT) vorzuziehen. Konventionelle Röntgenbilder sind das primäre Verfahren zur Abklärung des Thorax und Skeletts. Der Einsatz der CT sollte möglichst auf die weitergehende Abklärung von Veränderungen der Luftwege und Lungen sowie die Notfallsituation eines Schädel-Hirn- oder Polytraumas beschränkt sein. Jede Untersuchung mit ionisierenden Strahlen bedarf einer rechtfertigenden medizinischen Indikation. Röntgenuntersuchungen, Durchleuchtungen und CT erfordern optimierte Geräte mit speziellen Kinderprotokollen, um eine minimale Strahlenbelastung zu gewährleisten. = As children are not small adults, imaging evaluation needs to be adapted to their special features and diseases. This article discusses the imaging strategy for typical paediatric pathologies of the brain and skull, spinal cord and spine, chest, abdomen and musculoskeletal system. The most important consideration when imaging children is to optimise and reduce unnecessary or unnecessarily high radiation exposure. Whenever available, a radiation free imaging modality should be chosen. Ultrasound is considered the primary examination method in many circumstances and often reveals sufficient information. For advanced imaging of the abdomen, brain or musculoskeletal system, magnetic resonance imaging should be preferred over computed tomography (CT). Conventional radiographs remain the primary imaging modality for evaluation of the chest and bones. CT should be reserved for further evaluation of the lungs and airways, or for the emergent investigation of a major head injury or polytrauma. Every imaging study with ionising radiation requires a justifying medical indication. Radiography, fluoroscopy and CT should be performed on optimised equipment using special paediatric protocols in order to achieve a radiation exposure as low as possible.

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Other titles:Imaging children - what is special?
Item Type:Journal Article, refereed, further contribution
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > University Children's Hospital Zurich > Medical Clinic
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Language:German
Date:2009
Deposited On:17 Feb 2010 08:53
Last Modified:05 Apr 2016 13:55
Publisher:Hans Huber
ISSN:0040-5930
Publisher DOI:10.1024/0040-5930.66.1.55
PubMed ID:19105157

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