UZH-Logo

Medizinische Probleme nach intensivmedizinischer Behandlung


Lienhardt, B; Rudiger, A (2009). Medizinische Probleme nach intensivmedizinischer Behandlung. Praxis, 98(10): 535- 542.

Abstract

Die Nachbetreuung von Patienten nach Behandlung auf einer Intensivstation gewinnt zunehmend an Bedeutung. Nach Spitalentlassung stehen meistens Beschwerden im Vordergrund, die nicht mehr mit der Grunderkrankung im Zusammenhang stehen. Das häufigste Problem ist die teils schmerzhafte Muskelschwäche, die «Critical Illness»-Polyneuromyopathie. Gelenkskontrakturen und Druckneuropathien können die Mobilität ebenfalls beeinträchtigen. Auch schmerzhafte Narben, Nagelveränderungen oder Alopezie sind häufig. Chronische Heiserkeit kann ein Problem darstellen, ebenso kann sich eine Tracheomalazie oder Trachealstenose ausbilden. Gelegentlich persistiert eine Niereninsuffizienz. Beschrieben werden posttraumatische Belastungsstörungen, Angstzustände und anhaltende Schlafstörungen. Viele dieser Beschwerden können über Monate anhalten, die Therapie ist oft langwierig und sollte falls nötig interdisziplinär erfolgen. Als Konsequenz davon bleibt die Lebensqualität der betroffenen Patienten anhaltend tiefer als bei der Normalbevölkerung. = Outpatient follow-up after intensive care unit (ICU) treatment is becoming increasingly important. The most relevant medical problems after hospital discharge are usually not directly linked to the medical condition that made intensive care necessary. The most frequent medical problem is muscle weakness. Joint contractures, pressure neuropathies, scars and hair loss can be painful, immobilising and troublesome, respectively. Chronic hoarseness, tracheomalacia, or tracheal stenosis are potential sequelae after tracheostomy. Renal dysfunction can persist after renal failure. Furthermore, posttraumatic stress disorder, panic attacks and sleep disturbances can limit the patients. Many of these problems last for months or more, the therapy is often challenging, and an interdisciplinary approach is warranted. Consequently, quality of life is generally reduced in ICU survivors. = La prise en charge de patients après un traitement aux soins intensifs prend toujours plus d’importance. Après leur sortie de l’hôpital, les patients présentent le plus souvent des plaintes qui ne sont plus en rapport avec leur maladie primaire. Le problème le plus fréquent est une faiblesse musculaire parfois douloureuse: la polyneuropathie des «maladies critiques». Des contractions articulaires et des neuropathies de compression peuvent également gêner la mobilité. Des cicatrices douloureuses, des modifications des ongles ou l’alopécie sont également fréquentes. Une raucité chronique peut poser un problème, tout comme peuvent se développer une trachéomalacie ou une sténose trachéale. Parfois il peut persister une insuffisance rénale. Des intolérances à l’effort postraumatiques, des états d’angoisse et des troubles persistants du sommeil sont décrits. Beaucoup de ces symptômes peuvent durer des mois, le traitement est souvent long et devrait si nécessaire être interdisciplinaire. La conséquence de ces troubles est que la qualité de vie de ces patients est diminuée de façon durable.

Die Nachbetreuung von Patienten nach Behandlung auf einer Intensivstation gewinnt zunehmend an Bedeutung. Nach Spitalentlassung stehen meistens Beschwerden im Vordergrund, die nicht mehr mit der Grunderkrankung im Zusammenhang stehen. Das häufigste Problem ist die teils schmerzhafte Muskelschwäche, die «Critical Illness»-Polyneuromyopathie. Gelenkskontrakturen und Druckneuropathien können die Mobilität ebenfalls beeinträchtigen. Auch schmerzhafte Narben, Nagelveränderungen oder Alopezie sind häufig. Chronische Heiserkeit kann ein Problem darstellen, ebenso kann sich eine Tracheomalazie oder Trachealstenose ausbilden. Gelegentlich persistiert eine Niereninsuffizienz. Beschrieben werden posttraumatische Belastungsstörungen, Angstzustände und anhaltende Schlafstörungen. Viele dieser Beschwerden können über Monate anhalten, die Therapie ist oft langwierig und sollte falls nötig interdisziplinär erfolgen. Als Konsequenz davon bleibt die Lebensqualität der betroffenen Patienten anhaltend tiefer als bei der Normalbevölkerung. = Outpatient follow-up after intensive care unit (ICU) treatment is becoming increasingly important. The most relevant medical problems after hospital discharge are usually not directly linked to the medical condition that made intensive care necessary. The most frequent medical problem is muscle weakness. Joint contractures, pressure neuropathies, scars and hair loss can be painful, immobilising and troublesome, respectively. Chronic hoarseness, tracheomalacia, or tracheal stenosis are potential sequelae after tracheostomy. Renal dysfunction can persist after renal failure. Furthermore, posttraumatic stress disorder, panic attacks and sleep disturbances can limit the patients. Many of these problems last for months or more, the therapy is often challenging, and an interdisciplinary approach is warranted. Consequently, quality of life is generally reduced in ICU survivors. = La prise en charge de patients après un traitement aux soins intensifs prend toujours plus d’importance. Après leur sortie de l’hôpital, les patients présentent le plus souvent des plaintes qui ne sont plus en rapport avec leur maladie primaire. Le problème le plus fréquent est une faiblesse musculaire parfois douloureuse: la polyneuropathie des «maladies critiques». Des contractions articulaires et des neuropathies de compression peuvent également gêner la mobilité. Des cicatrices douloureuses, des modifications des ongles ou l’alopécie sont également fréquentes. Une raucité chronique peut poser un problème, tout comme peuvent se développer une trachéomalacie ou une sténose trachéale. Parfois il peut persister une insuffisance rénale. Des intolérances à l’effort postraumatiques, des états d’angoisse et des troubles persistants du sommeil sont décrits. Beaucoup de ces symptômes peuvent durer des mois, le traitement est souvent long et devrait si nécessaire être interdisciplinaire. La conséquence de ces troubles est que la qualité de vie de ces patients est diminuée de façon durable.

Citations

Altmetrics

Additional indexing

Other titles:Medical Problems in ICU Survivors
Item Type:Journal Article, refereed, further contribution
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > University Hospital Zurich > Clinic and Policlinic for Internal Medicine
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Language:German
Date:2009
Deposited On:09 Mar 2010 09:29
Last Modified:05 Apr 2016 14:00
Publisher:Hans Huber
ISSN:1661-8157
Publisher DOI:10.1024/1661-8157.98.10.535

Download

Full text not available from this repository.View at publisher

TrendTerms

TrendTerms displays relevant terms of the abstract of this publication and related documents on a map. The terms and their relations were extracted from ZORA using word statistics. Their timelines are taken from ZORA as well. The bubble size of a term is proportional to the number of documents where the term occurs. Red, orange, yellow and green colors are used for terms that occur in the current document; red indicates high interlinkedness of a term with other terms, orange, yellow and green decreasing interlinkedness. Blue is used for terms that have a relation with the terms in this document, but occur in other documents.
You can navigate and zoom the map. Mouse-hovering a term displays its timeline, clicking it yields the associated documents.

Author Collaborations