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Zurich Open Repository and Archive 

Gautschi, O P; Stienen, M N; Cadosch, D; Fournier, J Y; Hildebrandt, G; Seule, M A (2010). Aneurysmatische Subarachnoidalblutung. Praxis, 99(12):715-727.

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Abstract

Das Leitsymptom der aneurysmatischen Subarachnoidalblutung (aSAB) ist der so genannte «Vernichtungskopfschmerz», welcher von Nackensteifigkeit, Bewusstseinsstörungen sowie vegetativen Symptomen begleitet sein kann. Bei klinischer Verdachtsdiagnose wird initial eine native Computertomographie (CT) durchgeführt. Die Lokalisation und Morphologie des Aneurysmas wird mit Hilfe einer CT-Angiographie und/oder konventionellen Panangiographie dargestellt. Bis zur definitiven Aneurysmaausschaltung mittels mikrochirurgischen Clippings oder endovaskulären Coilings sollte eine Nachblutung unbedingt verhindert werden. Die post-operative Phase ist insbesondere bei Patienten mit höhergradiger aSAB mit dem Auftreten krankheitsspezifischer Komplikationen (zerebrale Vasospasmen, intrakranielle Hypertension, Krampfanfälle, Hydrozephalus) und konsekutiv erhöhtem Risiko für sekundäre Hirnschäden geprägt. Zusätzlich präsentieren viele Patienten systemische Komplikationen wie z.B. Elektrolytstörungen und kardiale Dysfunktionen. Durch rechtzeitiges Erkennen der zerebralen und systemischen Komplikationen können entsprechende Gegenmassnahmen getroffen werden, um den klinisch-funktionellen Outcome zu verbessern.

ABSTRACT:

The most characteristic symptom of an aneurysmal subarachnoid haemorrhage (aSAH) is a sudden onset of severe headache, which can be accompanied by meningism, impaired consciousness, and vegetative symptoms. A cerebral CT scan is the initial diagnostic tool of choice if aSAH is suspected. The localisation and morphology of the aneurysm is depicted in a CT-angiography and/or conventional panangiography. Until definitive exclusion of the aneurysm by either microsurgical clipping or endovascular coiling, rebleeding should be avoided implicitly. The postoperative phase, especially in patients with severe aSAH is embossed with the occurrence of disease-specific complications (cerebral vasospasm, intracranial hypertension, seizure disorder, hydrocephalus) and consecutively increased risk for secondary brain injury. Furthermore, many patients present systemic complications such as electrolyte disturbances and cardiac dysfunctions. Early identification and therapy of cerebral and systemic complications are very important in order improve functional outcome.

Other titles:Aneurysmal Subarachonid Haemorrhage
Contributors:Klinik für Neurochirurgie, Kantonsspital St. Gallen , School of Anatomy and Human Biology, University of Western Australia, Perth
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > University Hospital Zurich > Clinic for Trauma Surgery
DDC:610 Medicine & health
Language:German
Date:2010
Deposited On:19 Jan 2011 17:21
Last Modified:23 Nov 2012 17:48
Publisher:Hans Huber
ISSN:1661-8157
Publisher DOI:10.1024/1661-8157/a000160
PubMed ID:20533231
Citations:Google Scholar™

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