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Intrazerebrale Blutung - wann ist eine chirurgische Behandlung sinnvoll?


Gautschi, O P; Stienen, M N; Kotowski, M; Cadosch, D; Schaller, K (2011). Intrazerebrale Blutung - wann ist eine chirurgische Behandlung sinnvoll? Praxis, 100(15):899-909.

Abstract

Intracerebral haemorrhages (ICH) are responsible for 10-17% of all strokes and are associated with a high mortality and morbidity. More than 50% of the primary cases of ICH are associated with an underlying arterial hypertension and up to 30% with a cerebral amyloidosis. In supratentorial ICH, primary treatment generally should be conservative, as clinical studies could not show favourable outcomes after surgical haematoma evacuation. However, in patients with infratentorial haemorrhages and neurologic deterioration, early surgical evacuation should be considered. Modern therapeutic strategies and the focus of current and recent clinical research include early haemostasis, improvement of intensive care, and less invasive neurosurgical interventions, with the aim to reduce secondary brain damage. This review provides an overview of the clinical presentation of ICH and includes up-to-date recommendations concerning diagnostic and therapeutic options.

Zusammenfassung:

Intrazerebrale Blutungen (ICB) sind für 10-17% aller Schlaganfälle verantwortlich und gehen mit einer hohen Mortalität und Morbidität einher. Von den primären ICB sind über 50% mit einer arteriellen Hypertonie und bis 30% mit einer zerebralen Amyloidose assoziiert. Da mehrere Studien bei Patienten mit supratentoriellen ICB keinen Benefit einer chirurgischen Hämatomevakuation zeigten, ist meist eine primär konservative Therapie indiziert. Bei Patienten mit neurologischen Defiziten und infratentoriellen ICB hingegen kann eine neurochirurgische Evakuation die Prognose deutlich verbessern. Moderne Therapieregime und aktuelle Forschungsbemühungen zielen auf eine frühe Hämostase, ein verbessertes intensivmedizinisches Management und weniger auf invasive chirurgische Interventionen ab, um eine Reduktion sekundärer Gehirnschäden zu erreichen. Im Folgenden wird ein Überblick über die klinische Präsentation, Diagnostik sowie die zur Verfügung stehenden Therapieoptionen gegeben.

Intracerebral haemorrhages (ICH) are responsible for 10-17% of all strokes and are associated with a high mortality and morbidity. More than 50% of the primary cases of ICH are associated with an underlying arterial hypertension and up to 30% with a cerebral amyloidosis. In supratentorial ICH, primary treatment generally should be conservative, as clinical studies could not show favourable outcomes after surgical haematoma evacuation. However, in patients with infratentorial haemorrhages and neurologic deterioration, early surgical evacuation should be considered. Modern therapeutic strategies and the focus of current and recent clinical research include early haemostasis, improvement of intensive care, and less invasive neurosurgical interventions, with the aim to reduce secondary brain damage. This review provides an overview of the clinical presentation of ICH and includes up-to-date recommendations concerning diagnostic and therapeutic options.

Zusammenfassung:

Intrazerebrale Blutungen (ICB) sind für 10-17% aller Schlaganfälle verantwortlich und gehen mit einer hohen Mortalität und Morbidität einher. Von den primären ICB sind über 50% mit einer arteriellen Hypertonie und bis 30% mit einer zerebralen Amyloidose assoziiert. Da mehrere Studien bei Patienten mit supratentoriellen ICB keinen Benefit einer chirurgischen Hämatomevakuation zeigten, ist meist eine primär konservative Therapie indiziert. Bei Patienten mit neurologischen Defiziten und infratentoriellen ICB hingegen kann eine neurochirurgische Evakuation die Prognose deutlich verbessern. Moderne Therapieregime und aktuelle Forschungsbemühungen zielen auf eine frühe Hämostase, ein verbessertes intensivmedizinisches Management und weniger auf invasive chirurgische Interventionen ab, um eine Reduktion sekundärer Gehirnschäden zu erreichen. Im Folgenden wird ein Überblick über die klinische Präsentation, Diagnostik sowie die zur Verfügung stehenden Therapieoptionen gegeben.

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Other titles:Intracerebral haemorrhage - when is a surgical treatment reasonable?
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > University Hospital Zurich > Clinic for Trauma Surgery
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Language:German
Date:2011
Deposited On:13 Jan 2012 20:34
Last Modified:05 Apr 2016 15:22
Publisher:Hans Huber
ISSN:1661-8157
Publisher DOI:https://doi.org/10.1024/1661-8157/a000612
Related URLs:http://www.verlag-hanshuber.com/zeitschriften/journal.php?abbrev=PRX&year=2011&issue=15&show=issue (Publisher)
PubMed ID:21792805

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