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Rheumatoide Arthritis und interstitielle Lungenveränderungen - Ein klarer Fall! Oder eben doch nicht?


Franzen, D; Bürgi, U; Gaspert, A; Kohler, M (2011). Rheumatoide Arthritis und interstitielle Lungenveränderungen - Ein klarer Fall! Oder eben doch nicht? Praxis, 100(11):659-663.

Abstract

In a patient with rheumatoid arthritis (RA) and asymptomatic, diffuse reticulo-nodular lung parenchymal alterations with upper lobe predominance, a Caplan syndrome (CS) was diagnosed. According to the size of the pulmonary nodules, classification into two subtypes of the CS has been proposed: the classic (Caplan) type and the silicotic type. Patients with CS often present with considerable x-ray or computertomographic changes but relatively few symptoms. However, in case of respiratory symptoms, infectious complications or pneumotoxic side effects of the immunsuppressive/immune-modulating pharmacotherapy for RA must be encountered in the differential diagnosis.

Zusammenfassung:
Bei einem Patienten mit bekannter rheumatoider Arthritis (RA) und asymptomatischen, retikulo-nodulären, oberlappenbetonten Lungenparenchymveränderungen wurde die Diagnose eines Caplan-Syndroms (CS) gestellt. Aufgrund der Grösse der pulmonalen Noduli werden zwei Typen des CS unterschieden: ein klassischer (Caplan) Typ sowie ein silikotischer Typ. Trotz des oft eindrücklichen radiologischen Befundes präsentieren sich Patienten mit CS mit verhältnismässig geringer Symptomatik. Bei pulmonalen Beschwerden müssen bei medikamentös behandelter RA vor allem die pneumotoxischen Arzneimittelnebenwirkungen oder Infektkomplikationen der Immunsuppressiva/Immunmodulatoren differentialdiagnostisch in Betracht gezogen werden.

In a patient with rheumatoid arthritis (RA) and asymptomatic, diffuse reticulo-nodular lung parenchymal alterations with upper lobe predominance, a Caplan syndrome (CS) was diagnosed. According to the size of the pulmonary nodules, classification into two subtypes of the CS has been proposed: the classic (Caplan) type and the silicotic type. Patients with CS often present with considerable x-ray or computertomographic changes but relatively few symptoms. However, in case of respiratory symptoms, infectious complications or pneumotoxic side effects of the immunsuppressive/immune-modulating pharmacotherapy for RA must be encountered in the differential diagnosis.

Zusammenfassung:
Bei einem Patienten mit bekannter rheumatoider Arthritis (RA) und asymptomatischen, retikulo-nodulären, oberlappenbetonten Lungenparenchymveränderungen wurde die Diagnose eines Caplan-Syndroms (CS) gestellt. Aufgrund der Grösse der pulmonalen Noduli werden zwei Typen des CS unterschieden: ein klassischer (Caplan) Typ sowie ein silikotischer Typ. Trotz des oft eindrücklichen radiologischen Befundes präsentieren sich Patienten mit CS mit verhältnismässig geringer Symptomatik. Bei pulmonalen Beschwerden müssen bei medikamentös behandelter RA vor allem die pneumotoxischen Arzneimittelnebenwirkungen oder Infektkomplikationen der Immunsuppressiva/Immunmodulatoren differentialdiagnostisch in Betracht gezogen werden.

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Other titles:Rheumatoid arthritis and interstitial lung alterations - a clear case, isn't it?
Item Type:Journal Article, refereed, further contribution
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > University Hospital Zurich > Clinic and Policlinic for Internal Medicine
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Language:German
Date:2011
Deposited On:11 Feb 2012 09:21
Last Modified:05 Apr 2016 15:32
Publisher:Hans Huber
ISSN:1661-8157 (P) 1661-8165 (E)
Publisher DOI:https://doi.org/10.1024/1661-8157/a000623
Official URL:http://www.verlag-hanshuber.com/zeitschriften/journal.php?abbrev=PRX&show=abstract&abstract=31524
PubMed ID:21614765

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