Header

UZH-Logo

Maintenance Infos

Evaluation eines deutschsprachigen Instrumentes zur Erfassung positiver und negativer automatischer Gedanken bei Kindern und Jugendlichen


Huffziger, Silke; Meyer, Thomas D; Seeman, Simone; Horn, Andrea B; Groen, Gunter; Pössel, Patrick (2008). Evaluation eines deutschsprachigen Instrumentes zur Erfassung positiver und negativer automatischer Gedanken bei Kindern und Jugendlichen. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 37(4):255-262.

Abstract

Theoretischer Hintergrund: Negative automatische Gedanken stellen nach Beck eine wichtige Ursache für depressive Störungen dar. Fragestellung: Überprüfung der psychometrischen Gütekriterien des deutschen „Fragebogens für negative und positive automatische Gedanken” (FAG) bei Kindern und Jugendlichen. Methode: Der Fragebogen wurde an einer unselektierten Stichprobe aus der Allgemeinbevölkerung (n = 952) zwischen 11 und 16 Jahren untersucht. Die Stichprobe wurde in die beiden Gruppen ≤13 Jahre und >13 Jahre aufgeteilt. Ergebnisse: In der Gruppe ≤13 Jahre wurden die Skalen „negative Selbstaussagen” und „positive Selbstaussagen”, in der Gruppe >13 Jahre die Skalen „negative Selbstaussagen”, „Selbstvertrauen” und „Wohlbefinden” faktorenanalytisch extrahiert. Die internen Konsistenzen der FAG-Skalen lagen zwischen .75 und .89. Alle Skalen wiesen signifikante Zusammenhänge mit Depressivität auf und differenzierten zwischen höher und niedriger depressiven Teilnehmern. Schlussfolgerung: Insgesamt bestätigen die Ergebnisse die Reliabilität und Validität des FAG bei Kindern und Jugendlichen.

Background: Beck postulates that negative automatic thoughts area risk factors for depression. Objective: The study presented here examines that psychometric properties of the German version of the Automatic Thoughts Questionnaire Revised (”Fragebogen für negative und positive automatische Gedanken”, FAG) in children and adolescents. Method: The study investigated an unselected community sample aged between 11 and 16 years (n = 952), which was divided into the two groups (≤13 years and >13 years). Results: Factor analyses revealed the scales ”negative self-statements” and ”positive self-statements” in the group ≤13 years and the scales ”negative self-statements”, ”self-confidence”, and ”well-being” in the group >13 years. Internal consistencies ranked between .75 and .89. All scales were significantly associated with depression and differentiated between more and less depressed participants. Conclusion: The FAG is a reliable and valid instrument to measure negative and positive automatic thoughts in children and adolescents.

Abstract

Theoretischer Hintergrund: Negative automatische Gedanken stellen nach Beck eine wichtige Ursache für depressive Störungen dar. Fragestellung: Überprüfung der psychometrischen Gütekriterien des deutschen „Fragebogens für negative und positive automatische Gedanken” (FAG) bei Kindern und Jugendlichen. Methode: Der Fragebogen wurde an einer unselektierten Stichprobe aus der Allgemeinbevölkerung (n = 952) zwischen 11 und 16 Jahren untersucht. Die Stichprobe wurde in die beiden Gruppen ≤13 Jahre und >13 Jahre aufgeteilt. Ergebnisse: In der Gruppe ≤13 Jahre wurden die Skalen „negative Selbstaussagen” und „positive Selbstaussagen”, in der Gruppe >13 Jahre die Skalen „negative Selbstaussagen”, „Selbstvertrauen” und „Wohlbefinden” faktorenanalytisch extrahiert. Die internen Konsistenzen der FAG-Skalen lagen zwischen .75 und .89. Alle Skalen wiesen signifikante Zusammenhänge mit Depressivität auf und differenzierten zwischen höher und niedriger depressiven Teilnehmern. Schlussfolgerung: Insgesamt bestätigen die Ergebnisse die Reliabilität und Validität des FAG bei Kindern und Jugendlichen.

Background: Beck postulates that negative automatic thoughts area risk factors for depression. Objective: The study presented here examines that psychometric properties of the German version of the Automatic Thoughts Questionnaire Revised (”Fragebogen für negative und positive automatische Gedanken”, FAG) in children and adolescents. Method: The study investigated an unselected community sample aged between 11 and 16 years (n = 952), which was divided into the two groups (≤13 years and >13 years). Results: Factor analyses revealed the scales ”negative self-statements” and ”positive self-statements” in the group ≤13 years and the scales ”negative self-statements”, ”self-confidence”, and ”well-being” in the group >13 years. Internal consistencies ranked between .75 and .89. All scales were significantly associated with depression and differentiated between more and less depressed participants. Conclusion: The FAG is a reliable and valid instrument to measure negative and positive automatic thoughts in children and adolescents.

Statistics

Citations

2 citations in Web of Science®
3 citations in Scopus®
Google Scholar™

Altmetrics

Additional indexing

Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Psychology
Dewey Decimal Classification:150 Psychology
Language:German
Date:2008
Deposited On:04 Nov 2014 10:01
Last Modified:05 Apr 2016 18:27
Publisher:Hogrefe & Huber
ISSN:1616-3443
Publisher DOI:https://doi.org/10.1026/1616-3443.37.4.255

Download

Full text not available from this repository.
View at publisher

Article Networks

TrendTerms

TrendTerms displays relevant terms of the abstract of this publication and related documents on a map. The terms and their relations were extracted from ZORA using word statistics. Their timelines are taken from ZORA as well. The bubble size of a term is proportional to the number of documents where the term occurs. Red, orange, yellow and green colors are used for terms that occur in the current document; red indicates high interlinkedness of a term with other terms, orange, yellow and green decreasing interlinkedness. Blue is used for terms that have a relation with the terms in this document, but occur in other documents.
You can navigate and zoom the map. Mouse-hovering a term displays its timeline, clicking it yields the associated documents.

Author Collaborations