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Media Governance im interregionalen Vergleich – Informelle Regulierung in Italien und Mexiko


Klinger, Ulrike (2014). Media Governance im interregionalen Vergleich – Informelle Regulierung in Italien und Mexiko. Zeitschrift für Vergleichende Politikwissenschaft, 8(S1):35-59.

Abstract

In modern mass democracies, the principle of freedom of the press limits the scope of state intervention in the media sector. Presumably ‘soft’ instruments of self- and informal regulation can be potential alternatives. But why do informal practices and institutions fail to promote media pluralism effectively? Both Italy and Mexico exhibit the highest rates of media concentration among OECD member states, both are considered defective democracies and both have a long tradition of informal regulation. The article concludes that informality does not serve as an effective regulatory mechanism of media pluralism. It obstructs the creation of transparent rules for new actors in the media sector. In addition, a lack of awareness and low professionalization in the media sector hamper the promotion of pluralism.

Das Gebot der Pressefreiheit begrenzt in modernen Massendemokratien die Interventionsmöglichkeiten staatlicher Akteure im Medienbereich. Dadurch werden vermeintlich „softe“ Instrumente von Selbstregulierung und informeller Regulierung zu naheliegenden Alternativen. Doch warum gelingt es informellen Praktiken und Institutionen nicht, Medienpluralismus effektiv zu befördern? Italien und Mexiko weisen die höchste Medienkonzentration in der OECD auf, beide gelten als defekte Demokratien und informelle Regelsetzung hat in beiden Ländern Tradition. Der Beitrag kommt zum Ergebnis, dass Informalität nicht zu einer effektiven Regulierung von Medienpluralismus führt, weil sie sowohl die Schaffung transparenter Regeln für neue Akteure auf dem Medienmarkt verhindert und Pluralismusförderung am mangelnden Problembewusstsein und geringer Professionalisierung im Mediensektor scheitert.

Abstract

In modern mass democracies, the principle of freedom of the press limits the scope of state intervention in the media sector. Presumably ‘soft’ instruments of self- and informal regulation can be potential alternatives. But why do informal practices and institutions fail to promote media pluralism effectively? Both Italy and Mexico exhibit the highest rates of media concentration among OECD member states, both are considered defective democracies and both have a long tradition of informal regulation. The article concludes that informality does not serve as an effective regulatory mechanism of media pluralism. It obstructs the creation of transparent rules for new actors in the media sector. In addition, a lack of awareness and low professionalization in the media sector hamper the promotion of pluralism.

Das Gebot der Pressefreiheit begrenzt in modernen Massendemokratien die Interventionsmöglichkeiten staatlicher Akteure im Medienbereich. Dadurch werden vermeintlich „softe“ Instrumente von Selbstregulierung und informeller Regulierung zu naheliegenden Alternativen. Doch warum gelingt es informellen Praktiken und Institutionen nicht, Medienpluralismus effektiv zu befördern? Italien und Mexiko weisen die höchste Medienkonzentration in der OECD auf, beide gelten als defekte Demokratien und informelle Regelsetzung hat in beiden Ländern Tradition. Der Beitrag kommt zum Ergebnis, dass Informalität nicht zu einer effektiven Regulierung von Medienpluralismus führt, weil sie sowohl die Schaffung transparenter Regeln für neue Akteure auf dem Medienmarkt verhindert und Pluralismusförderung am mangelnden Problembewusstsein und geringer Professionalisierung im Mediensektor scheitert.

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Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Mass Communication and Media Research
Dewey Decimal Classification:700 Arts
Language:German
Date:2014
Deposited On:30 Dec 2014 14:19
Last Modified:05 Apr 2016 18:39
Publisher:Springer
ISSN:1865-2646
Publisher DOI:https://doi.org/10.1007/s12286-014-0188-7

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