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Dysphonie und Dysphagie nach anterioren Zugängen zur Halswirbelsäule


Mukherjee, R; Müller, M; Amstad, H; Fournier, J; Haile, Sarah R; Stöckli, S J; Litschel, R (2014). Dysphonie und Dysphagie nach anterioren Zugängen zur Halswirbelsäule. HNO, 62(8):575-581.

Abstract

Hintergrund: Der anteriore Zugang zur Halswirbelsäule ist ein Standardverfahren der Wirbelsäulenchirurgie. Postoperative Stimm- und Schluckstörungen sind bekannte Komplikationen. Ziel der Studie war es, deren Häufigkeit und Verlauf zu evaluieren.
Methoden: Es wurden prospektiv Patienten eingeschlossen, die an der Klinik für Neurochirurgie am Kantonsspital St. Gallen vom 01.03.2010–28.02.2011 mittels anteriorem Zugang an der Halswirbelsäule operiert wurden. Die Evaluation erfolgte mittels Laryngoskopie, fiberoptische endoskopische Evaluation des Schluckens (FEES), Stimmfeldmessung und validierten Fragebögen.
Ergebnisse: Von 53 in die Studie eingeschlossenen Patienten konnten 40 auch im Verlauf untersucht werden. Die Häufigkeit einer postoperativen Dysphonie aufgrund einer Rekurrensparese war 4/40 (10 %), wobei sich 3 davon erholten. Pathologische Schluckuntersuchungen fanden sich postoperativ bei 7/37 (18,9 %) der Patienten. Der Wert im Swal-QoL (Swallowing Quality of Life Questionnaire) war postoperativ signifikant niedriger.
Schlussfolgerung: Die meist temporäre Rekurrensparese ist mit einer Häufigkeit von 10 % eine relevante Komplikation. Postoperative Schluckstörungen sind häufig und sollten in der postoperativen Betreuung evaluiert und therapiert werden.


BACKGROUND: Anterior cervical spine surgery is a common procedure for fusions and/or discectomies. Postoperative dysphonia and dysphagia are known complications. In this study, we examined the frequency and outcomes of these complications in this patient population.
MATERIALS AND METHODS: Patients planned to receive anterior cervical spine surgery between 01.03.2010 and 28.02.2011 at the Department of Neurosurgery, St. Gallen were prospectively included. Patients were evaluated using laryngoscopy, fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing (FEES), voice field measurements and validated questionnaires.
RESULTS: From the 53 patients included in the study, 40 had at least one complete follow-up examination. The frequency of postoperative dysphonia due to recurrent nerve palsy was 4/40 (10 %), although this was temporary in 3 patients. FEES revealed a pathological result in 18.9 % of patients. Postoperative Swallowing Quality of Life Questionnaire (Swal-QoL) scores were significantly lower.
CONCLUSION: At a frequency of 10 %, dysphonia due to recurrent nerve palsy is a relevant complication in cervical spine surgery, albeit temporary in most cases. Postoperative dysphagia is common and should be evaluated and treated during follow-up.

Abstract

Hintergrund: Der anteriore Zugang zur Halswirbelsäule ist ein Standardverfahren der Wirbelsäulenchirurgie. Postoperative Stimm- und Schluckstörungen sind bekannte Komplikationen. Ziel der Studie war es, deren Häufigkeit und Verlauf zu evaluieren.
Methoden: Es wurden prospektiv Patienten eingeschlossen, die an der Klinik für Neurochirurgie am Kantonsspital St. Gallen vom 01.03.2010–28.02.2011 mittels anteriorem Zugang an der Halswirbelsäule operiert wurden. Die Evaluation erfolgte mittels Laryngoskopie, fiberoptische endoskopische Evaluation des Schluckens (FEES), Stimmfeldmessung und validierten Fragebögen.
Ergebnisse: Von 53 in die Studie eingeschlossenen Patienten konnten 40 auch im Verlauf untersucht werden. Die Häufigkeit einer postoperativen Dysphonie aufgrund einer Rekurrensparese war 4/40 (10 %), wobei sich 3 davon erholten. Pathologische Schluckuntersuchungen fanden sich postoperativ bei 7/37 (18,9 %) der Patienten. Der Wert im Swal-QoL (Swallowing Quality of Life Questionnaire) war postoperativ signifikant niedriger.
Schlussfolgerung: Die meist temporäre Rekurrensparese ist mit einer Häufigkeit von 10 % eine relevante Komplikation. Postoperative Schluckstörungen sind häufig und sollten in der postoperativen Betreuung evaluiert und therapiert werden.


BACKGROUND: Anterior cervical spine surgery is a common procedure for fusions and/or discectomies. Postoperative dysphonia and dysphagia are known complications. In this study, we examined the frequency and outcomes of these complications in this patient population.
MATERIALS AND METHODS: Patients planned to receive anterior cervical spine surgery between 01.03.2010 and 28.02.2011 at the Department of Neurosurgery, St. Gallen were prospectively included. Patients were evaluated using laryngoscopy, fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing (FEES), voice field measurements and validated questionnaires.
RESULTS: From the 53 patients included in the study, 40 had at least one complete follow-up examination. The frequency of postoperative dysphonia due to recurrent nerve palsy was 4/40 (10 %), although this was temporary in 3 patients. FEES revealed a pathological result in 18.9 % of patients. Postoperative Swallowing Quality of Life Questionnaire (Swal-QoL) scores were significantly lower.
CONCLUSION: At a frequency of 10 %, dysphonia due to recurrent nerve palsy is a relevant complication in cervical spine surgery, albeit temporary in most cases. Postoperative dysphagia is common and should be evaluated and treated during follow-up.

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Other titles:Dysphonia and dysphagia after anterior cervical spine surgery
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > Epidemiology, Biostatistics and Prevention Institute (EBPI)
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Language:German
Date:August 2014
Deposited On:29 May 2015 12:58
Last Modified:08 Dec 2017 13:09
Publisher:Springer
ISSN:0017-6192
Publisher DOI:https://doi.org/10.1007/s00106-014-2877-6
PubMed ID:24906340

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