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„Doc2Patient“ – 16 Jahre Erfahrung in Medizinischer Onlineberatung am Universitätsspital Zürich


Schmidt-Weitmann, Sabine; Buser, Jacqueline; Baumann, Doris; Schmidt, Christian; Brockes, Christiane (2015). „Doc2Patient“ – 16 Jahre Erfahrung in Medizinischer Onlineberatung am Universitätsspital Zürich. Therapeutische Umschau. Revue thérapeutique, 72(9):549-552.

Abstract

The increasing availability of telemedicine services and the transition to an information society allow the increased use of telemedicine in everyday medical practice. This requires acceptance of telemedicine as a powerful, additional pillar in the overall architecture of the health system. The implementation is still between the poles of the large variety of telemedicine applications and their realization. The University Hospital of Zurich looks back on 16 years of experience in the field of online medical advice. The quality of advice is continuously monitored and evaluated. Scientific evaluations analyze the profile of the questioner and their requests in order to optimize the services. Medical online advice conducted ethically correct can improve health literacy and increase the autonomy of medica/laypersons.
Die steigende Verfügbarkeit telemedizinischer Dienstleistungen sowie der Übergang zur Informationsgesellschaft ermöglichen den zunehmenden Einsatz der Telemedizin im medizinischen Alltag. Voraussetzung dafür ist die Akzeptanz der Telemedizin als leistungsfähiger, zusätzlicher Pfeiler in der Gesamtarchitektur des Gesundheitswesens. Die praktische Anwendung steht weiterhin im Spannungsfeld zwischen der Vielzahl möglicher telemedizinischer Anwendungen und deren Realisierung. Das UniversitätsSpital Zürich blickt bereits erfolgreich auf 16 Jahre Erfahrung im Bereich der Medizinischen Onlineberatung zurück. Die Qualität der Beratung wird kontinuierlich erfasst und evaluiert. Im Rahmen wissenschaftlichen Auswertungen wird das Profil der Fragesteller und deren Anfragen analysiert, um das Dienstleistungsangebot weiter zu optimieren. Ethisch korrekt durchgeführt kann sie somit die Gesundheitskompetenz verbessern und die Autonomie der medizinischen Laien erhöhen.

Abstract

The increasing availability of telemedicine services and the transition to an information society allow the increased use of telemedicine in everyday medical practice. This requires acceptance of telemedicine as a powerful, additional pillar in the overall architecture of the health system. The implementation is still between the poles of the large variety of telemedicine applications and their realization. The University Hospital of Zurich looks back on 16 years of experience in the field of online medical advice. The quality of advice is continuously monitored and evaluated. Scientific evaluations analyze the profile of the questioner and their requests in order to optimize the services. Medical online advice conducted ethically correct can improve health literacy and increase the autonomy of medica/laypersons.
Die steigende Verfügbarkeit telemedizinischer Dienstleistungen sowie der Übergang zur Informationsgesellschaft ermöglichen den zunehmenden Einsatz der Telemedizin im medizinischen Alltag. Voraussetzung dafür ist die Akzeptanz der Telemedizin als leistungsfähiger, zusätzlicher Pfeiler in der Gesamtarchitektur des Gesundheitswesens. Die praktische Anwendung steht weiterhin im Spannungsfeld zwischen der Vielzahl möglicher telemedizinischer Anwendungen und deren Realisierung. Das UniversitätsSpital Zürich blickt bereits erfolgreich auf 16 Jahre Erfahrung im Bereich der Medizinischen Onlineberatung zurück. Die Qualität der Beratung wird kontinuierlich erfasst und evaluiert. Im Rahmen wissenschaftlichen Auswertungen wird das Profil der Fragesteller und deren Anfragen analysiert, um das Dienstleistungsangebot weiter zu optimieren. Ethisch korrekt durchgeführt kann sie somit die Gesundheitskompetenz verbessern und die Autonomie der medizinischen Laien erhöhen.

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Other titles:"Doc2Patient" -16 years' experience of the Medical Online Consultation Service at the University Hospital Zurich
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > University Hospital Zurich > Clinic and Policlinic for Internal Medicine
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Language:German
Date:2015
Deposited On:30 Oct 2015 07:40
Last Modified:21 Nov 2017 18:03
Publisher:Hogrefe Verlag
ISSN:0040-5930
Publisher DOI:https://doi.org/10.1024/0040-5930/a000716
PubMed ID:26323952

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