Header

UZH-Logo

Maintenance Infos

321via.ch : design di una piattaforma per lo sviluppo di competenze linguistiche, interlinguistiche e interculturali dell’italiano in Svizzera


Alloatti, Sara. 321via.ch : design di una piattaforma per lo sviluppo di competenze linguistiche, interlinguistiche e interculturali dell’italiano in Svizzera. 2017, Italian Studies College of Arts, Social Sciences and Celtic Studies, School of Languages, Literatures and Cultures National University of Ireland, Galway.

Abstract

Italian is one of the four national languages of Switzerland and, with German and French, its official language. Although protected by law, in the last two decades Italian in schools has suffered a number of attacks that highlighted the need for specific language policies and relative pedagogical implementation.
This project is located in the latter sphere of action and aims to fill a gap in the landscape of educational offers for teaching Italian in Switzerland. Following the paradigm of “gestaltungsorientierte Forschung”, and more specifically the design-based research approach, this thesis examines the phases of conception, design, development, implementation and assessment of the web-based training 321via.ch – a learning platform conceived to develop Italian language skills at A1-B2 level on the one hand and interlinguistic and intercultural competences specific to the Swiss Italian reality on the other. The end result consists of a technical solution (a learning content management system with a highly flexible authoring tool) and an educational solution, consisting of some thirty learning objects and about 200 learning tasks.
The summative assessment that concludes this thesis focusses on the impact of the first solution on both the editorial team and university students of Italian Language Education and of the second on a sample of Italian teachers and high school students: data collected allows for an evaluation of the respondents’ perception of 321via.ch usefulness as a teaching or learning tool and their willingness to refer to it in the future, at the same time pointing to possible paths for future developments and further research.

L’italiano è una delle quattro lingue nazionali della Svizzera e, accanto a tedesco e francese, sua lingua ufficiale. Anche se tutelato a livello giuridico, negli ultimi due decenni l’insegnamento dell’italiano ha subito, nella prassi, numerosi attacchi che hanno evidenziato il bisogno di interventi politico-linguistici ed educativi.
Il seguente progetto si situa in quest’ultimo ambito d’azione e mira a colmare una lacuna nel panorama delle offerte didattiche per l’insegnamento dell’italiano in Svizzera. Seguendo il paradigma della gestaltungsorientierte Forschung, e più in particolare l’approccio della design-based research, la presente tesi studia le fasi di ideazione, progettazione, sviluppo, implementazione e valutazione del web-based training 321via.ch, una piattaforma didattica volta a sviluppare da un lato competenze linguistiche ricettive dell’italiano ai livelli A1-B2 e dall’altro competenze interlinguistiche e interculturali specifiche alla realtà italofona elvetica. Il prodotto così elaborato si compone di una soluzione tecnologica, un learning content management system con un software autore particolarmente flessibile, e di una soluzione didattica composta da una trentina di learning object e da circa 200 learning task.
Oggetto dell’analisi sommativa che conclude questa tesi è l’impatto del primo artefatto sul team redazionale e su studenti di didattica dell’italiano LS e del secondo artefatto su un gruppo di insegnanti e di studenti di liceo: i dati permettono di valutare se gli intervistati, nella propria percezione soggettiva, considerano 321via.ch uno strumento d’insegnamento o d’apprendimento utile a cui fare riferimento anche in futuro, fornendo inoltre spunti per sviluppi futuri e ulteriori ricerche.

Abstract

Italian is one of the four national languages of Switzerland and, with German and French, its official language. Although protected by law, in the last two decades Italian in schools has suffered a number of attacks that highlighted the need for specific language policies and relative pedagogical implementation.
This project is located in the latter sphere of action and aims to fill a gap in the landscape of educational offers for teaching Italian in Switzerland. Following the paradigm of “gestaltungsorientierte Forschung”, and more specifically the design-based research approach, this thesis examines the phases of conception, design, development, implementation and assessment of the web-based training 321via.ch – a learning platform conceived to develop Italian language skills at A1-B2 level on the one hand and interlinguistic and intercultural competences specific to the Swiss Italian reality on the other. The end result consists of a technical solution (a learning content management system with a highly flexible authoring tool) and an educational solution, consisting of some thirty learning objects and about 200 learning tasks.
The summative assessment that concludes this thesis focusses on the impact of the first solution on both the editorial team and university students of Italian Language Education and of the second on a sample of Italian teachers and high school students: data collected allows for an evaluation of the respondents’ perception of 321via.ch usefulness as a teaching or learning tool and their willingness to refer to it in the future, at the same time pointing to possible paths for future developments and further research.

L’italiano è una delle quattro lingue nazionali della Svizzera e, accanto a tedesco e francese, sua lingua ufficiale. Anche se tutelato a livello giuridico, negli ultimi due decenni l’insegnamento dell’italiano ha subito, nella prassi, numerosi attacchi che hanno evidenziato il bisogno di interventi politico-linguistici ed educativi.
Il seguente progetto si situa in quest’ultimo ambito d’azione e mira a colmare una lacuna nel panorama delle offerte didattiche per l’insegnamento dell’italiano in Svizzera. Seguendo il paradigma della gestaltungsorientierte Forschung, e più in particolare l’approccio della design-based research, la presente tesi studia le fasi di ideazione, progettazione, sviluppo, implementazione e valutazione del web-based training 321via.ch, una piattaforma didattica volta a sviluppare da un lato competenze linguistiche ricettive dell’italiano ai livelli A1-B2 e dall’altro competenze interlinguistiche e interculturali specifiche alla realtà italofona elvetica. Il prodotto così elaborato si compone di una soluzione tecnologica, un learning content management system con un software autore particolarmente flessibile, e di una soluzione didattica composta da una trentina di learning object e da circa 200 learning task.
Oggetto dell’analisi sommativa che conclude questa tesi è l’impatto del primo artefatto sul team redazionale e su studenti di didattica dell’italiano LS e del secondo artefatto su un gruppo di insegnanti e di studenti di liceo: i dati permettono di valutare se gli intervistati, nella propria percezione soggettiva, considerano 321via.ch uno strumento d’insegnamento o d’apprendimento utile a cui fare riferimento anche in futuro, fornendo inoltre spunti per sviluppi futuri e ulteriori ricerche.

Statistics

Downloads

7 downloads since deposited on 09 Jan 2018
7 downloads since 12 months
Detailed statistics

Additional indexing

Item Type:Dissertation
Referees:Incalcaterra McLoughlin Laura, Bartoloni Paolo
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Education
Dewey Decimal Classification:370 Education
Language:Italian
Date:31 May 2017
Deposited On:09 Jan 2018 14:18
Last Modified:19 Mar 2018 09:36
Number of Pages:292
OA Status:Green
Free access at:Official URL. An embargo period may apply.
Official URL:http://hdl.handle.net/10379/6954

Download

Download PDF  '321via.ch : design di una piattaforma per lo sviluppo di competenze linguistiche, interlinguistiche e interculturali dell’italiano in Svizzera'.
Preview
Content: Published Version
Language: Italian
Filetype: PDF
Size: 52MB
Licence: Creative Commons: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)