Header

UZH-Logo

Maintenance Infos

Selbstmanagement im Arbeits- und Berufsleben


Wiese, B S (2008). Selbstmanagement im Arbeits- und Berufsleben. Zeitschrift für Personalpsychologie, 7(4):153-169.

Abstract

The present article gives an overview of self-management approaches, which can be applied to both everyday work-related behavior and vocational development. I refer to theories and models from different psychological subdisciplines and discuss whether and how they can be used to explain job-related self-management. Conceptually, goal setting and goal-pursuit strategies (including volitional and other action strategies) are put to the fore. From an applied perspective, I present evidence on the trainability of self-management competencies. Finally, a more comprehensive view on self-management is advocated, which not only comprises work-related and professional goals but also goals from other life domains. In this paper, I provide an overview of the previous research on self-management and discuss the prospects and limitations of different theoretical approaches.
Es wird eine Übersicht zu personalpsychologisch relevanten Selbstmanagementansätzen gegeben, die sich sowohl auf das unmittelbare Arbeitshandeln als auch auf das berufsbiografisch relevante Handeln beziehen. Dabei wird auf Ansätze aus verschiedenen Subdisziplinen der Psychologie Bezug genommen und deren Anwendbarkeit auf selbstgesteuertes arbeits- und berufsbezogenes Handeln geprüft. Im Vordergrund stehen Fragen der Zielsetzung und der zur Zielerreichung benötigten Handlungsstrategien (inkl. volitionaler Steuerungskompetenzen). Außerdem wird auf die Förderbarkeit von Selbstmanagementkompetenzen eingegangen. Schließlich wird gezeigt, warum es insbesondere aus berufsbiografischer Sicht sinnvoll sein kann, einen umfassenderen Blick auf Fragen des Selbstmanagements zu werfen und dabei auch Ziele und Wünsche in anderen Lebensbereichen mit einzubeziehen. Zentrale Zielsetzung des Beitrags ist es, einen thematischen Überblick zu geben und die Potenziale, aber auch Grenzen einzelner Ansätze zu diskutieren.

Abstract

The present article gives an overview of self-management approaches, which can be applied to both everyday work-related behavior and vocational development. I refer to theories and models from different psychological subdisciplines and discuss whether and how they can be used to explain job-related self-management. Conceptually, goal setting and goal-pursuit strategies (including volitional and other action strategies) are put to the fore. From an applied perspective, I present evidence on the trainability of self-management competencies. Finally, a more comprehensive view on self-management is advocated, which not only comprises work-related and professional goals but also goals from other life domains. In this paper, I provide an overview of the previous research on self-management and discuss the prospects and limitations of different theoretical approaches.
Es wird eine Übersicht zu personalpsychologisch relevanten Selbstmanagementansätzen gegeben, die sich sowohl auf das unmittelbare Arbeitshandeln als auch auf das berufsbiografisch relevante Handeln beziehen. Dabei wird auf Ansätze aus verschiedenen Subdisziplinen der Psychologie Bezug genommen und deren Anwendbarkeit auf selbstgesteuertes arbeits- und berufsbezogenes Handeln geprüft. Im Vordergrund stehen Fragen der Zielsetzung und der zur Zielerreichung benötigten Handlungsstrategien (inkl. volitionaler Steuerungskompetenzen). Außerdem wird auf die Förderbarkeit von Selbstmanagementkompetenzen eingegangen. Schließlich wird gezeigt, warum es insbesondere aus berufsbiografischer Sicht sinnvoll sein kann, einen umfassenderen Blick auf Fragen des Selbstmanagements zu werfen und dabei auch Ziele und Wünsche in anderen Lebensbereichen mit einzubeziehen. Zentrale Zielsetzung des Beitrags ist es, einen thematischen Überblick zu geben und die Potenziale, aber auch Grenzen einzelner Ansätze zu diskutieren.

Statistics

Citations

1 citation in Web of Science®
2 citations in Scopus®
Google Scholar™

Altmetrics

Downloads

2 downloads since deposited on 09 Mar 2009
0 downloads since 12 months
Detailed statistics

Additional indexing

Item Type:Journal Article, refereed, further contribution
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Psychology
Dewey Decimal Classification:150 Psychology
Language:German
Date:2008
Deposited On:09 Mar 2009 12:52
Last Modified:07 Apr 2017 14:49
Publisher:Hogrefe
ISSN:1617-6391
Publisher DOI:https://doi.org/10.1026/1617-6391.7.4.153

Download

Preview Icon on Download
Filetype: PDF - Registered users only
Size: 1MB
View at publisher

TrendTerms

TrendTerms displays relevant terms of the abstract of this publication and related documents on a map. The terms and their relations were extracted from ZORA using word statistics. Their timelines are taken from ZORA as well. The bubble size of a term is proportional to the number of documents where the term occurs. Red, orange, yellow and green colors are used for terms that occur in the current document; red indicates high interlinkedness of a term with other terms, orange, yellow and green decreasing interlinkedness. Blue is used for terms that have a relation with the terms in this document, but occur in other documents.
You can navigate and zoom the map. Mouse-hovering a term displays its timeline, clicking it yields the associated documents.

Author Collaborations