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Rezidivierende symptomatische Bakerzyste


Stöckli, C; Hunziker, R; Tamborrini, G (2011). Rezidivierende symptomatische Bakerzyste. Praxis, 100(15):927-930.

Abstract

A 50-year old female patient with unilateral knee pain demonstrated a recurrent ultrasound-proven popliteal cyst (Baker's cyst). Even though a proper differential diagnosis was done, the MRT of the knee showed in a secondary step a tibial fissure as the cause of the treatment-refractory knee pain and Baker's cyst. A fracture of the tibia is a rare cause for a symptomatic Baker's cysts. Mechanical, degenerative or inflamed diseases of the joint are more frequent associated with a Baker's cyst.


Zusammenfassung:

Bei einer 50-jährigen Frau konnten bei einseitigen medialen und poplitealen Kniegelenksschmerzen wiederholt sonographisch Bakerzysten nachgewiesen werden. Eine breite diagnostische Abklärung der rezidivierend nachweisbaren Bakerzyste liess primär keine Krankheitszuordnung zu. Wegen der therapierefraktären Situation nach zweimaliger Triamcinolon-Infiltrationen und Stockentlastung konnte erst durch die MRT-Bildgebung die Diagnose einer Tibiaplateau-Fissur als Ursache festgestellt werden. Tibiafrakturen sind eine seltene Ursache von Bakerzysten. Viel häufiger kommen mechanische, degenerative oder entzündliche Gelenkserkrankungen vor.

Abstract

A 50-year old female patient with unilateral knee pain demonstrated a recurrent ultrasound-proven popliteal cyst (Baker's cyst). Even though a proper differential diagnosis was done, the MRT of the knee showed in a secondary step a tibial fissure as the cause of the treatment-refractory knee pain and Baker's cyst. A fracture of the tibia is a rare cause for a symptomatic Baker's cysts. Mechanical, degenerative or inflamed diseases of the joint are more frequent associated with a Baker's cyst.


Zusammenfassung:

Bei einer 50-jährigen Frau konnten bei einseitigen medialen und poplitealen Kniegelenksschmerzen wiederholt sonographisch Bakerzysten nachgewiesen werden. Eine breite diagnostische Abklärung der rezidivierend nachweisbaren Bakerzyste liess primär keine Krankheitszuordnung zu. Wegen der therapierefraktären Situation nach zweimaliger Triamcinolon-Infiltrationen und Stockentlastung konnte erst durch die MRT-Bildgebung die Diagnose einer Tibiaplateau-Fissur als Ursache festgestellt werden. Tibiafrakturen sind eine seltene Ursache von Bakerzysten. Viel häufiger kommen mechanische, degenerative oder entzündliche Gelenkserkrankungen vor.

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Other titles:Recurrent Baker's cyst
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > University Hospital Zurich > Clinic for Diagnostic and Interventional Radiology
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Language:German
Date:2011
Deposited On:09 Jan 2012 18:26
Last Modified:07 Dec 2017 10:41
Publisher:Hans Huber
ISSN:1661-8157
Publisher DOI:https://doi.org/10.1024/1661-8157/a000616
Related URLs:http://www.verlag-hanshuber.com/zeitschriften/journal.php?abbrev=PRX&year=2011&issue=15&show=issue (Publisher)
PubMed ID:21792809

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