Publication:

Kohortenstudien in der Kinder- und Jugendpsychiatrie

Date

Date

Date
2021
Journal Article
Published version
cris.lastimport.scopus2025-06-06T03:32:19Z
cris.lastimport.wos2025-07-23T01:31:50Z
dc.contributor.institutionUniversity of Zurich
dc.date.accessioned2020-12-16T09:19:33Z
dc.date.available2020-12-16T09:19:33Z
dc.date.issued2021-03-01
dc.description.abstract

Hintergrund

Kohortenstudien mit frühem Beginn und Lebensspannenperspektive sind essenziell, um die Verläufe psychiatrischer Erkrankungen sowie deren Risiko- und Resilienzfaktoren zu beleuchten.

Ziel der Arbeit

Die Bedeutung von Längsschnittstudien wird dargestellt und exemplarisch die Mannheimer Risikokinderstudie (MARS), die ABCD (Adolescent Brain Cognitive Development), KiGGS (Kinder- und Jugendgesundheitssurvey) und AIMS LEAP (Longitudinal European Autism Project) -Kohortenstudien beschrieben.

Material und Methoden

Es erfolgte eine Literatursuche in MEDLINE.

Ergebnisse

Die MARS begleitet Teilnehmer mit psychosozialen und organischen Risiken seit über 30 Jahren von der Geburt an und hat gezeigt, dass Risiken vor und kurz nach Geburt bis in die frühe Kindheit besonders wichtig für die neurobiologische und psychische Entwicklung sind. Die ABCD-Kohortenstudie (Beginn 9–10 Jahre) unterstreicht die Wichtigkeit früher sozioemotionaler, pränataler Risiken sowie Toxinexposition für die Entwicklung. Die KiGGS-Kohortenstudie, die Kinder und Jugendliche von 0 bis 17 Jahren bis zum Alter von 10 bis 28 Jahre verfolgte, hebt die Bedeutung des sozioökonomischen Status sowie auch geschlechtsspezifischer Effekte hinsichtlich sensitiver Perioden für das Auftreten psychischer Auffälligkeiten sowie deren Verlauf hervor. Die AIMS-Kohortenstudie begleitet Menschen mit und ohne Autismusspektrumstörungen im Alter von 6 bis 30 Jahren, wobei erste Befunde auf Gruppenebene kleine Effekte zeigen.

Schlussfolgerungen

Existierende Kohortenstudien zur frühen psychischen Entwicklung weisen spezifische Schwerpunkte auf. Um allgemeine und spezifische Risiko- und Resilienzfaktoren zu identifizieren und trajektorielle Verläufe zu modellieren, können bestehende multimodale Datensätze integriert werden. Weitere epidemiologische und klinische Kohortenstudien mit Beginn in der Pränatalzeit sowie multidimensionale Untersuchungsstrategien (deep phenotyping) sind erforderlich, um die komplexe Ätiopathogenese psychischer Störungen weiter zu entschlüsseln.

BACKGROUND

Longitudinal cohort studies with early start and life span perspectives are increasingly recognized as being crucial to uncover developmental trajectories as well as risk and resilience factors of psychiatric disorders.

OBJECTIVE

The importance of longitudinal studies is presented and the main findings of the Mannheim study of children at risk (MARS), the adolescent brain cognitive development (ABCD), the pediatric and adolescent health survey (Kinder- und Jugendgesundheitssurvey, KiGGS) and the AIMS longitudinal European autism project (LEAP) cohort studies are described.

MATERIAL AND METHODS

A literature search was carried out in MEDLINE.

RESULTS

The MARS followed participants with psychosocial and organic risks over more than 30 years starting from birth and showed the importance of early risk factors (prenatal period up to early childhood) for neuropsychosocial development. The ABCD cohort study (start 9-10 years old) underlined the developmental significance of early socioemotional and prenatal risks as well as toxin exposure. The KiGGS cohort followed children and adolescents from age 0-17 years up to the ages of 10-28 years. Main findings underline the importance of the socioeconomic status and gender-specific effects with respect to sensitive periods for the onset and trajectories of psychiatric disorders. The AIMS cohort followed patients with and without autism spectrum disorders aged between 6 and 30 years and first results revealed small effects regarding group differences. Further, cohort studies starting prenatally along with deep phenotyping are warranted to uncover the complex etiology of mental disorders.

CONCLUSION

Existing cohort studies on early mental development have shown specific focal points. To identify general and specific risk and resilience factors for psychiatric disorders and to model trajectories, there is a need for multimodal integration of data sets.

dc.identifier.doi10.1007/s00115-020-01018-4
dc.identifier.issn0028-2804
dc.identifier.scopus2-s2.0-85094186531
dc.identifier.urihttps://www.zora.uzh.ch/handle/20.500.14742/175321
dc.identifier.wos000582816400001
dc.language.isoeng
dc.subject.ddc610 Medicine & health
dc.title

Kohortenstudien in der Kinder- und Jugendpsychiatrie

dc.title.translatedCohort studies in child and adolescent psychiatry
dc.typearticle
dcterms.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dcterms.bibliographicCitation.journaltitleDer Nervenarzt
dcterms.bibliographicCitation.number3
dcterms.bibliographicCitation.originalpublishernameSpringer
dcterms.bibliographicCitation.pageend218
dcterms.bibliographicCitation.pagestart208
dcterms.bibliographicCitation.pmid33112964
dcterms.bibliographicCitation.volume92
dspace.entity.typePublicationen
uzh.contributor.affiliationUniversität Heidelberg
uzh.contributor.affiliationUniversität Heidelberg, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel
uzh.contributor.affiliationUniversität Heidelberg
uzh.contributor.affiliationUniversität Heidelberg
uzh.contributor.affiliationRobert Koch Institut
uzh.contributor.affiliationJulius-Maximilians-Universität Würzburg, Landesinstitut für Gesundheit, Charité – Universitätsmedizin Berlin
uzh.contributor.affiliationUniversität Heidelberg, Psychiatrische Universitätsklinik Zürich, University of Zurich, ETH Zürich
uzh.contributor.affiliationUniversitätsklinikum Würzburg
uzh.contributor.affiliationUniversität Heidelberg
uzh.contributor.authorHolz, N E
uzh.contributor.authorNees, F
uzh.contributor.authorMeyer-Lindenberg, A
uzh.contributor.authorTost, H
uzh.contributor.authorHölling, H
uzh.contributor.authorKeil, T
uzh.contributor.authorBrandeis, D
uzh.contributor.authorRomanos, M
uzh.contributor.authorBanaschewski, T
uzh.contributor.correspondenceYes
uzh.contributor.correspondenceNo
uzh.contributor.correspondenceNo
uzh.contributor.correspondenceNo
uzh.contributor.correspondenceNo
uzh.contributor.correspondenceNo
uzh.contributor.correspondenceNo
uzh.contributor.correspondenceNo
uzh.contributor.correspondenceNo
uzh.document.availabilitynone
uzh.eprint.datestamp2020-12-16 09:19:33
uzh.eprint.lastmod2025-07-23 02:08:46
uzh.eprint.statusChange2020-12-16 09:19:33
uzh.harvester.ethYes
uzh.harvester.nbNo
uzh.identifier.doi10.5167/uzh-193617
uzh.jdb.eprintsId13194
uzh.oastatus.unpaywallbronze
uzh.oastatus.zoraClosed
uzh.publication.citationHolz, N E; Nees, F; Meyer-Lindenberg, A; Tost, H; Hölling, H; Keil, T; Brandeis, D; Romanos, M; Banaschewski, T (2021). Kohortenstudien in der Kinder- und Jugendpsychiatrie. Der Nervenarzt, 92(3):208-218.
uzh.publication.originalworkfurther
uzh.publication.publishedStatusfinal
uzh.scopus.impact5
uzh.scopus.subjectsNeurology
uzh.scopus.subjectsNeurology (clinical)
uzh.scopus.subjectsPsychiatry and Mental Health
uzh.workflow.doajuzh.workflow.doaj.false
uzh.workflow.eprintid193617
uzh.workflow.fulltextStatusrestricted
uzh.workflow.revisions48
uzh.workflow.rightsCheckkeininfo
uzh.workflow.sourcePubMed:PMID:33112964
uzh.workflow.statusarchive
uzh.wos.impact6
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