Abstract
«Die Analyse von Tonaufnahmen» erörtert konzeptuelle und methodologische Fragen zur musikwissenschaftlichen Analyse von Tonaufnahmen. Die Studie implementiert eine Vielzahl von Methoden und prüft diese am Beispiel von Sarah Vaughans 1961 entstandener Einspielung des Rodgers/Hammerstein-Hits «My Favorite Things» (aus dem Musical «The Sound of Music»). Die verwendeten Methoden stammen aus den Bereichen Musikethnologie (Transkription in Notenschrift), traditionelle Musikanalyse (Harmonie- und Melodieanalyse), Historiographie (Jazz- und Musicalgeschichte), Linguistik (phonetische Transkription und Analyse) und Mathematik (digitale Signalverarbeitung zur Tonhöhen-, Lautstärken- und Klanganalyse). Die Studie evaluiert die Genauigkeit und Zuverlässigkeit dieser Methoden und reflektiert die sprachliche bzw. graphische Repräsentation der Resultate.
Die Abhandlung ist ausserdem eine umfassende monographische und analytische Studie über Sarah Vaughans Aufnahme von «My Favorite Things». Die detaillierte Analyse zeigt, dass dieser vermeintlich einfache musikalische Gegenstand ein komplexes inneres Leben birgt.
«The Analysis of Recorded Music» discusses conceptual and methodological issues concerning the musicological analysis of sound recordings. The study implements a multitude of methods, and it examines them by application to Sarah Vaughan’s 1961 recording of Rodgers & Hammerstein’s musical theater hit tune «My Favorite Things» (from the musical play «The Sound of Music»). The methods applied were borrowed from ethnomusicology (transcription in Western music notation), traditional musicological analysis (harmony and melody), historiography (history of jazz and of the musical theater), linguistics (phonetic transcription, speech analysis), and mathematics (digital signal processing for the analysis of pitch, loudness, and sound). The dissertation evaluates the precision and reliability of these methods, and it analyzes the verbal or graphical representation of their results.
Furthermore, this study is a comprehensive monographic and analytical study of Sarah Vaughan’s recording. Detailed analysis shows that this supposedly simple piece of music possesses an inner life of great complexity.