Abstract
This thesis analyzes how effectively international climate finance has reduced greenhouse gas (GHG) emissions in developing and emerging countries in the last 20 years. Empirical data is used from the Clean Development Mechanism, a market-based mechanism under the Kyoto Protocol, and the Global Environment Facility (GEF), a public finance channel under the UN Framework Convention on Climate Change. In a first step, the study analyzes different interpretations of “new and additional” climate finance. Two interpretations enable an increase in climate finance without diverting development assistance: “above pre-defined projection of development assistance and climate finance” and “from new sources”. In a second step, the effectiveness in reducing GHG emissions via renewable energies is estimated. Modeling renewable energy diffusion in 120 countries, it is concluded that both CDM and GEF overestimate their influence on the diffusion of renewable energy power. In a third step, the ability of climate finance to support the adoption of renewable energy policies is examined. According to event-history models, GEF and CDM have some influence on adoption of targets and framework policies but no significant influence on feed-in tariffs and other financial incentives. In a final fourth step, project level data on the mobilization of private finance is analyzed. It is found that private finance mobilization is positively correlated with cost-effectiveness but maximizing private finance is not the most cost-effective strategy as some cost-effective projects have very low finance intensities and the public sector is a major investor in developing countries.
Diese Dissertation analysiert die Effektivitiät von internationaler Klimafinanzierung in der Reduktion von Treibhausgas(THG)-Emissionen in Entwicklungs- und Schwellenländern. Die empirischen Daten stammen vom Clean Development Mechanism (CDM), einem Marktmechanismus unter dem Kyoto-Protokoll, und von der Global Environment Facility (GEF), einem Kanal fuer öffentliche Finanzierung unter der UNO-Klimarahmenkonvention. In einem ersten Schritt werden verschiedene Interpretationen von neuer und zusätzlicher Finanzierung untersucht. Zwei davon ermöglichen eine Zunahme an Klimafinanzierung ohne Umlenkung von Entwicklungshilfe: jenseits der projizierten Klimafinanzierung und Entwicklungshilfe und aus neuen Quellen. In einem zweiten Schritt wird die Effektivität in der Reduktion von THG-Emissionen via erneuerbare Energien analysiert. Anhand von Diffusionsmodellen wird geschlossen, dass CDM und GEF ihren Einfluss auf erneuerbare Energien tendenziell überschätzen. In einem dritten Schritt wird die Adoption von politischen Förderinstrumenten untersucht. Laut Modelschätzungen haben GEF and CDM einen gewissen Einfluss auf die Adoption von Zielen und Rahmeninstrumenten, aber nicht auf Einspeisetariffe und andere finanzielle Förderinstrumente. In einem letzten Schritt werden Projekte anhand der Mobilisierung von privaten Finanzmitteln untersucht. Die Mobilisierung privater Finanzmittel korreliert zwar positiv mit der Effizienz in der Reduktion von THG-Emissionen, aber die Maximierung privater Finanzmittel wäre nicht die effizienteste Strategie, da gewisse effiziente Projekte nur wenige Investionsmittel benötigen, und der öffentliche Sektor ein wichtiger Investor in vielen Entwicklungsländern ist.