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Implicit theories about willpower and their consequences for achievement, health, and well-being


Bernecker, Katharina. Implicit theories about willpower and their consequences for achievement, health, and well-being. 2016, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

Die vorliegende Arbeit untersucht Implizite Theorien der Willenskraft und deren Implikationen für Leistung, Gesundheit und Wohlbefinden. Im Teil I der Arbeit wird gezeigt, dass die Überzeugung, Willenskraft sei eine begrenzte (versus nicht begrenzte) Ressource, bei Studierenden sowohl mit schlechterer Selbstkontrolle im Alltag (z.B. mehr Prokrastination) als auch mit einer schlechteren Studienleistung assoziiert ist. In Teil II wird anhand einer Stichprobe von Patienten mit Typ-2 Diabetes gezeigt, dass die Überzeugung Willenskraft sei eine begrenzte Ressource mit einer schlechteren Therapieeinhaltung und niedrigerem Wohlbefinden assoziiert ist. Aufbauend auf diesen Befunden zeigt Teil III, dass diese Überzeugung auch in anderen Stichproben mit einem geringeren subjektiven Wohlbefinden assoziiert ist und bei Studierenden eine Abnahme des Wohlbefindens über den Zeitraum eines Studienjahres vorhersagt. Dieser Zusammenhang wird statistisch über den geringeren Fortschritt in persönlichen Zielen vermittelt. Schliesslich weisen die Ergebnisse von Teil IV darauf hin, dass Implizite Theorien der Willenskraft mit Hilfe einer gezielten Intervention verändert werden können. Allerdings liegen gemischte Ergebnisse bezüglich der Wirkung dieser Intervention auf Selbstkontrolle im Alltag vor. Zusammenfassend zeigt die vorliegende Arbeit die Relevanz von Willenskrafttheorien für verschiedene Lebensbereiche. Limitationen der Arbeit und Möglichkeiten für zukünftige Forschung werden diskutiert.

The present thesis examines implications of implicit theories about willpower for achievement, health, and well-being. Part I demonstrates that the belief that willpower resembles a limited (versus nonlimited) resource is associated with self-control failure in everyday life (e.g., procrastination) and low academic achievement in students. In Part II, findings suggest that the belief that willpower is a limited resource is associated with poorer treatment adherence and
lower well-being in a sample of patients diagnosed with type 2 diabetes. The research studies presented in Part III suggest that the belief that willpower is a limited resource is also associated with lower subjective well-being in other samples and even predicts a decrease in subjective well-being over the course of one academic year in students. This relationship is statistically mediated by lower progress in personal goals. Finally, the results of Part IV suggest that implicit theories of willpower can be changed with the help of a targeted intervention. However, there are mixed results regarding the effect of this intervention on self-control in everyday life. In sum, the present thesis shows the relevance of willpower theories for self-control in everyday life and important outcomes associated with successful self-control. Limitations of the present research and opportunities for future research are discussed.

Abstract

Die vorliegende Arbeit untersucht Implizite Theorien der Willenskraft und deren Implikationen für Leistung, Gesundheit und Wohlbefinden. Im Teil I der Arbeit wird gezeigt, dass die Überzeugung, Willenskraft sei eine begrenzte (versus nicht begrenzte) Ressource, bei Studierenden sowohl mit schlechterer Selbstkontrolle im Alltag (z.B. mehr Prokrastination) als auch mit einer schlechteren Studienleistung assoziiert ist. In Teil II wird anhand einer Stichprobe von Patienten mit Typ-2 Diabetes gezeigt, dass die Überzeugung Willenskraft sei eine begrenzte Ressource mit einer schlechteren Therapieeinhaltung und niedrigerem Wohlbefinden assoziiert ist. Aufbauend auf diesen Befunden zeigt Teil III, dass diese Überzeugung auch in anderen Stichproben mit einem geringeren subjektiven Wohlbefinden assoziiert ist und bei Studierenden eine Abnahme des Wohlbefindens über den Zeitraum eines Studienjahres vorhersagt. Dieser Zusammenhang wird statistisch über den geringeren Fortschritt in persönlichen Zielen vermittelt. Schliesslich weisen die Ergebnisse von Teil IV darauf hin, dass Implizite Theorien der Willenskraft mit Hilfe einer gezielten Intervention verändert werden können. Allerdings liegen gemischte Ergebnisse bezüglich der Wirkung dieser Intervention auf Selbstkontrolle im Alltag vor. Zusammenfassend zeigt die vorliegende Arbeit die Relevanz von Willenskrafttheorien für verschiedene Lebensbereiche. Limitationen der Arbeit und Möglichkeiten für zukünftige Forschung werden diskutiert.

The present thesis examines implications of implicit theories about willpower for achievement, health, and well-being. Part I demonstrates that the belief that willpower resembles a limited (versus nonlimited) resource is associated with self-control failure in everyday life (e.g., procrastination) and low academic achievement in students. In Part II, findings suggest that the belief that willpower is a limited resource is associated with poorer treatment adherence and
lower well-being in a sample of patients diagnosed with type 2 diabetes. The research studies presented in Part III suggest that the belief that willpower is a limited resource is also associated with lower subjective well-being in other samples and even predicts a decrease in subjective well-being over the course of one academic year in students. This relationship is statistically mediated by lower progress in personal goals. Finally, the results of Part IV suggest that implicit theories of willpower can be changed with the help of a targeted intervention. However, there are mixed results regarding the effect of this intervention on self-control in everyday life. In sum, the present thesis shows the relevance of willpower theories for self-control in everyday life and important outcomes associated with successful self-control. Limitations of the present research and opportunities for future research are discussed.

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Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Brandstätter Veronika, Friese Malte
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Psychology
UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:150 Psychology
Language:English
Place of Publication:Zurich
Date:2016
Deposited On:04 Mar 2016 15:48
Last Modified:07 Apr 2020 06:56
Number of Pages:173
OA Status:Green
Related URLs:https://www.recherche-portal.ch/permalink/f/5u2s2l/ebi01_prod010628538 (Library Catalogue)

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