Header

UZH-Logo

Maintenance Infos

Reflexiver Habitus - Gelegenheitsstrukturen für Momente des Verstehens : eine soziologisch-philosophische Untersuchung des Lernens


Rogger, Daniela. Reflexiver Habitus - Gelegenheitsstrukturen für Momente des Verstehens : eine soziologisch-philosophische Untersuchung des Lernens. 2015, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

Zwei Arbeitsthesen werden, ausgehend von Pierre Bourdieus Habituskonzept, expliziert. Dabei wird Letzteres weiter ausgestaltet. Die Transformation eines prä- reflexiven in einen reflexiven Habitus wird fokussiert. Quer durch verschiedene Felder hindurch werden Perspektiven skizziert. Fünf Leitfäden bilden Verbindungs- linien zwischen den thematisierten Positionen: Selbstbestimmung, Selbstverständnis, Selbst-Erhaltungsinteresse, normative Handlungsfähigkeit sowie Verstehen und Mitgestalten von Lebensformen. Ziel ist der Nachweis, dass ein reflexiver Habitus grundlegend für eine faire Praxis ist. In einer Vorstudie werden Möglichkeiten vorgestellt, wie mittels einer lebensformsensiblen Pädagogik der Schulalltag als Ressourcenquelle für sozial-kognitive Lern- und Verstehensprozesse genutzt werden kann. = This thesis explicates two working hypotheses based on Pierre Bourdieu’s habitus concept. Thereby, the habitus concept is further developed. The main interest is focused on the transformation of a pre-reflexive habitus in a reflexive one. Perspectives are outlined across various fields. Five guidelines provide associations between the discussed positions: self-determination, self-conception, self- preservation interest, normative actionability as well as understanding and shaping of life forms. The aim is to demonstrate that a reflexive habitus is of fundamental importance for a fair practice. Possibilities of how the everyday life in schools can be used as a source of resource for social-cognitive learning- and comprehension processes by a life form sensitive pedagogy are presented within a preliminary study.

Abstract

Zwei Arbeitsthesen werden, ausgehend von Pierre Bourdieus Habituskonzept, expliziert. Dabei wird Letzteres weiter ausgestaltet. Die Transformation eines prä- reflexiven in einen reflexiven Habitus wird fokussiert. Quer durch verschiedene Felder hindurch werden Perspektiven skizziert. Fünf Leitfäden bilden Verbindungs- linien zwischen den thematisierten Positionen: Selbstbestimmung, Selbstverständnis, Selbst-Erhaltungsinteresse, normative Handlungsfähigkeit sowie Verstehen und Mitgestalten von Lebensformen. Ziel ist der Nachweis, dass ein reflexiver Habitus grundlegend für eine faire Praxis ist. In einer Vorstudie werden Möglichkeiten vorgestellt, wie mittels einer lebensformsensiblen Pädagogik der Schulalltag als Ressourcenquelle für sozial-kognitive Lern- und Verstehensprozesse genutzt werden kann. = This thesis explicates two working hypotheses based on Pierre Bourdieu’s habitus concept. Thereby, the habitus concept is further developed. The main interest is focused on the transformation of a pre-reflexive habitus in a reflexive one. Perspectives are outlined across various fields. Five guidelines provide associations between the discussed positions: self-determination, self-conception, self- preservation interest, normative actionability as well as understanding and shaping of life forms. The aim is to demonstrate that a reflexive habitus is of fundamental importance for a fair practice. Possibilities of how the everyday life in schools can be used as a source of resource for social-cognitive learning- and comprehension processes by a life form sensitive pedagogy are presented within a preliminary study.

Statistics

Downloads

292 downloads since deposited on 10 Feb 2017
186 downloads since 12 months
Detailed statistics

Additional indexing

Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Merz-Benz Peter-Ulrich, Kohler Georg
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Philosophy
06 Faculty of Arts > Institute of Sociology
Dewey Decimal Classification:100 Philosophy
Language:German
Date:2015
Deposited On:10 Feb 2017 09:17
Last Modified:31 Jul 2019 15:07
Number of Pages:219
OA Status:Green
Related URLs:https://www.recherche-portal.ch/primo-explore/fulldisplay?docid=ebi01_prod010515598&context=L&vid=ZAD&search_scope=default_scope&tab=default_tab&lang=de_DE (Library Catalogue)

Download

Download PDF  'Reflexiver Habitus - Gelegenheitsstrukturen für Momente des Verstehens : eine soziologisch-philosophische Untersuchung des Lernens'.
Preview
Content: Published Version
Filetype: PDF
Size: 19MB