Abstract
The aim of this prospective, blinded, randomised study was to compare the effects of two balanced anaesthetic protocols on sedation, cardiopulmonary function and recovery in horses. Sixty healthy horses presented for elective surgery were sedated with either dexmedetomidine 3.5 μg kg-1 (group Dex) or medetomidine 7 μg kg-1 (group Med) intravenously (IV). After scoring and topping up sedation if necessary, anaesthesia was induced with ketamine 2.2 mg kg-1 mixed with diazepam 0.02 mg kg-1 IV and maintained with isoflurane in O2 and air complemented by dexmedetomidine 1.75 μg kg-1 hour-1 or medetomidine 3.5 μg kg-1 hour-1, Ringer’s Lactate and dobutamine. All horses were mechanically ventilated. Heart rate, invasive blood pressure, in- and expired gas composition, blood gases including electrolytes, total haemoglobin and lactate were measured. Either dexmedetomidine 1 μg kg-1 or medetomidine 2 μg kg-1 IV were administered before the scored recovery phase. The significantly different sedation doses were (median, with range given in brackets) dexmedetomidine 4 μg kg-1 (3.5–9) and medetomidine 7 μg kg-1 (7–9). Recovery scores in group Dex were significantly better compared to group Med. Neither of the other parameters differed significantly.
Das Ziel dieser prospektiven, randomisierten, verblindeten Studie war es, die Effekte zweier balancierter Anästhesieprotokolle auf Sedation, cardiopulmonäre Funktion und postanästhetische Aufwachphase bei Pferden zu vergleichen. Insgesamt 60 gesunde Pferde, vorgestellt für elektive Chirurgie, wurden entweder mit 3.5 μg kg-1 Dexmedetomidin (Gruppe Dex) oder mit 7 μg kg-1 Medetomidin (Gruppe Med) intravenös (IV) sediert. Nach der Bewertung und einer allfälligen Vertiefung der Sedation wenn nötig, wurde die Allgemeinanästhesie mit 2.2 mg kg-1 Ketamin und 0.02 mg kg-1 Diazepam IV eingeleitet. Isofluran in O2 und Luft diente zur Aufrechterhaltung der Anästhesie, ergänzt durch Dauertropfinfusionen von 1.75 μg kg-1 h-1 Dexmedetomidin (Gruppe Dex) oder 3.5 μg kg-1 h-1 Medetomidin (Gruppe Med), Ringer-Laktat-Lösung und Dobutamin. Alle Pferde wurden künstlich beatmet. Gemessen wurden Herzfrequenz, invasiver Blutdruck, ein- und ausgeatmete Gaszusammensetzungen, Blutgase einschliesslich Elektrolyte sowie Hämoglobin und Laktat. Für die bewertete Aufwachphase wurde den Pferden jeweils 1 μg kg-1 Dexmedetomidin oder 2 μg kg-1 Medetomidin IV appliziert. Die signifikant unterschiedliche Sedationsdosierung (Median, Range in Klammern) betrug 4 μg kg-1 (3.5–9) für Dexmedetomidin und 7 μg kg-1 (7–9) für Medetomidin. Die qualitative Bewertung der Aufwachphase zeigte signifikant bessere Werte in Gruppe Dex als in Gruppe Med. Alle anderen Werte waren statistisch nicht signifikant unterschiedlich.