Abstract
Microfinance aims to better the livelihoods of the bottom of the pyramid by providing them with financial services. However, recent studies show that microfinance can have adverse effects, leading clients into over-indebtedness. This dissertation argues that microfinance clients are by default vulnerable and offers ways to rethink microfinance as client-centered, presuming a responsibility for client protection. Part I discusses the vulnerability of clients and the centrality of their protection. Part II analyzes the causes and consequences of over-indebtedness and suggests state regulations, financial literacy programs, and soft law standards for its mitigation. Part III introduces the concept of responsible microfinance, which claims that not only microfinance institutions but also other stakeholders, such as states and transnational and international organizations, have a responsibility to protect microfinance clients. Part IV accepts that over-indebtedness has to be addressed from several angles and considers how public and private actors may enhance its alleviation and develops an encompassing multi-stakeholder framework of responsible microfinance. Developing this framework includes a thorough evaluation of the suitability of ten novel strategies, such as behaviorally informed consumer protection regulations, educational soap operas, and Smart Campaign’s Client Protection Principles, to further the mitigation of over-indebtedness.
Mikrofinanz ermöglicht ärmeren Bevölkerungsschichten in Entwicklungs- und Schwellenländern den Zugang zu Finanzprodukten und beabsichtigt inkludierend und armutsbekämpfend zu wirken. Studien zeigen jedoch, dass Mikrofinanz auch negative Effekte haben kann. Ein zentrales Thema in dieser Debatte ist die Überschuldung. Diese Dissertation argumentiert, dass Mikrofinanz-Klienten aufgrund ihrer Verwundbarkeit eines besonderen Schutzes vor Überschuldung bedürfen. Von dieser Annahme ausgehend bietet diese Arbeit Anknüpfungspunkte um Mikrofinanz dahingehend zu überdenken, dass Mikrofinanz Institutionen klientenzentriert operieren und ihre Verantwortung, Klienten zu schützen, wahrnehmen sollen. Teil I diskutiert die Verwundbarkeit der Klienten und die Schlüsselfunktion des Klientenschutzes. Teil II beleuchtet die Ursachen und Auswirkungen von Überschuldung und schlägt Regulierungen, Massnahmen zur Förderung des Finanzwissens und Soft Law Standards zu deren Minderung vor. Teil III führt das Konzept Responsible Microfinance ein, welches eine Verantwortung der Mikrofinanz Institutionen und weiteren Stakeholdern im Bereich Klientenschutz annimmt. Teil IV entwickelt ein umfassendes Multi-Stakeholder Rahmenkonzept für Responsible Microfinance. Dabei werden zehn neuere Strategien öffentlicher und privater Akteure, wie z.B. verhaltensorientierte Regulierungen, bildungsstiftende Seifenopern und Smart Campaigns Klientenschutz Prinzipien auf ihre Eignung, Überschuldung zu vermindern, geprüft.