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Towards a greater understanding of why child care teachers leave : examining job resources, job demands, well-being, turnover intentio, and turnover among lead and assistant teachers in a Swiss community


Blöchliger, Olivia; Blöchliger, Oivia. Towards a greater understanding of why child care teachers leave : examining job resources, job demands, well-being, turnover intentio, and turnover among lead and assistant teachers in a Swiss community. 2017, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

Abstract (English)

A high percentage of child care teachers choose to leave the job or the profession across

countries presumably due to relatively poor working conditions and low pay and despite

relatively high levels of job satisfaction. This thesis addresses the question of why child care

teachers choose to leave by investigating their job resources, job demands, burnout, turnover

intention, and actual turnover. The four studies presented here use data of lead teachers, assistant

teachers, and directors collected in two questionnaire-surveys in a Swiss community over the

course of three years. Reported job demands and job resources were mainly associated with

characteristics of the facility. Furthermore, lead teachers’ experienced burnout symptoms were

associated with perceived control, pay satisfaction, and the workload in the facility. Moreover,

the wish to quit at the baseline predicted actual turnover three years later. However, the

associations between job resources and turnover intention mediated by job satisfaction was

stronger than the association between job demands and turnover intention mediated by burnout.

Reasons for staying in the profession included the team, the children, joy, and a professional

workplace. Reasons for leaving were unprofessional leadership, lack of advancement, poor

working conditions, low wages and personal reasons. Overall, the findings imply that child care

teachers are primarily motivated by intrinsic rewards (the children, the team), while a lack of

extrinsic rewards (working conditions and wages, leadership) drives them out of the job and

profession. The findings of the four studies combined with the international studies suggest that

child care work is a profession at the margins.

  Abstract (Deutsch)

Viele Kinderbetreuerinnen entscheiden sich, ihren Job und Beruf zu verlassen vermutlich

auch aufgrund vergleichsweise schlechter Arbeitsbedingungen und eingeschränkter Gesundheit,

tiefer Bezahlung und trotz hoher Arbeitszufriedenheit. Diese Dissertation stellt die Frage, warum

Kinderbetreuerinnen ihre Arbeitsstelle und ihren Beruf verlassen, indem sie ihre

Arbeitsressourcen, Arbeitsbelastungen, Gesundheit, Fluktuationsabsicht und tatsächliche

Fluktuation untersucht. Die vier präsentierten Studien verwenden Daten von

Kinderbetreuerinnen, Assistentinnen und Kita-Leitungen, die in zwei Befragungen in 202

Kindertagesstätten in einer Schweizer Stadt erhoben wurden. Berichtete Arbeitsressourcen und

Arbeitsbelastungen hängen eng mit Merkmalen der Kindertagesstätten zusammen. Burnout-

symptome waren eng mit wahrgenommener Kontrolle, Lohnzufriedenheit und der

Arbeitsbelastung in der Kita korreliert. Der berichtete Kündigungswunsch sagte die tatsächliche

Kündigung drei Jahre später voraus. Die Gründe im Beruf zu bleiben waren das Team, Freude,

und ein professioneller Arbeitsplatz. Gründe den Beruf zu verlassen waren eine unprofessionelle

Leitung, fehlende Aufstiegsmöglichkeiten, schlechte Arbeitsbedingungen, tiefe Löhne und

persönliche Gründe. Die Ergebnisse implizieren, dass vor allem intrinsische Belohnungen die

Kinderbetreuerinnen motivieren, zu bleiben, während fehlende extrinsische Belohnungen sie

veranlassen, zu gehen. Die Ergebnisse der Dissertation kombiniert mit internationalen Studien

legen nahe, dass Kinderbetreuung eine Arbeit „am Rande“ ist.

Abstract

Abstract (English)

A high percentage of child care teachers choose to leave the job or the profession across

countries presumably due to relatively poor working conditions and low pay and despite

relatively high levels of job satisfaction. This thesis addresses the question of why child care

teachers choose to leave by investigating their job resources, job demands, burnout, turnover

intention, and actual turnover. The four studies presented here use data of lead teachers, assistant

teachers, and directors collected in two questionnaire-surveys in a Swiss community over the

course of three years. Reported job demands and job resources were mainly associated with

characteristics of the facility. Furthermore, lead teachers’ experienced burnout symptoms were

associated with perceived control, pay satisfaction, and the workload in the facility. Moreover,

the wish to quit at the baseline predicted actual turnover three years later. However, the

associations between job resources and turnover intention mediated by job satisfaction was

stronger than the association between job demands and turnover intention mediated by burnout.

Reasons for staying in the profession included the team, the children, joy, and a professional

workplace. Reasons for leaving were unprofessional leadership, lack of advancement, poor

working conditions, low wages and personal reasons. Overall, the findings imply that child care

teachers are primarily motivated by intrinsic rewards (the children, the team), while a lack of

extrinsic rewards (working conditions and wages, leadership) drives them out of the job and

profession. The findings of the four studies combined with the international studies suggest that

child care work is a profession at the margins.

  Abstract (Deutsch)

Viele Kinderbetreuerinnen entscheiden sich, ihren Job und Beruf zu verlassen vermutlich

auch aufgrund vergleichsweise schlechter Arbeitsbedingungen und eingeschränkter Gesundheit,

tiefer Bezahlung und trotz hoher Arbeitszufriedenheit. Diese Dissertation stellt die Frage, warum

Kinderbetreuerinnen ihre Arbeitsstelle und ihren Beruf verlassen, indem sie ihre

Arbeitsressourcen, Arbeitsbelastungen, Gesundheit, Fluktuationsabsicht und tatsächliche

Fluktuation untersucht. Die vier präsentierten Studien verwenden Daten von

Kinderbetreuerinnen, Assistentinnen und Kita-Leitungen, die in zwei Befragungen in 202

Kindertagesstätten in einer Schweizer Stadt erhoben wurden. Berichtete Arbeitsressourcen und

Arbeitsbelastungen hängen eng mit Merkmalen der Kindertagesstätten zusammen. Burnout-

symptome waren eng mit wahrgenommener Kontrolle, Lohnzufriedenheit und der

Arbeitsbelastung in der Kita korreliert. Der berichtete Kündigungswunsch sagte die tatsächliche

Kündigung drei Jahre später voraus. Die Gründe im Beruf zu bleiben waren das Team, Freude,

und ein professioneller Arbeitsplatz. Gründe den Beruf zu verlassen waren eine unprofessionelle

Leitung, fehlende Aufstiegsmöglichkeiten, schlechte Arbeitsbedingungen, tiefe Löhne und

persönliche Gründe. Die Ergebnisse implizieren, dass vor allem intrinsische Belohnungen die

Kinderbetreuerinnen motivieren, zu bleiben, während fehlende extrinsische Belohnungen sie

veranlassen, zu gehen. Die Ergebnisse der Dissertation kombiniert mit internationalen Studien

legen nahe, dass Kinderbetreuung eine Arbeit „am Rande“ ist.

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Additional indexing

Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Scholz Urte
Communities & Collections:UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:150 Psychology
Uncontrolled Keywords:DoktoratPsych Erstautor
Language:English
Place of Publication:Zürich
Date:2017
Deposited On:29 Nov 2017 15:10
Last Modified:08 Feb 2019 15:18
Number of Pages:199
OA Status:Green
Related URLs:https://www.recherche-portal.ch/primo-explore/fulldisplay?docid=ebi01_prod011079606&context=L&vid=ZAD&search_scope=default_scope&tab=default_tab&lang=de_DE (Library Catalogue)

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