Abstract
Abstract (English)
A high percentage of child care teachers choose to leave the job or the profession across
countries presumably due to relatively poor working conditions and low pay and despite
relatively high levels of job satisfaction. This thesis addresses the question of why child care
teachers choose to leave by investigating their job resources, job demands, burnout, turnover
intention, and actual turnover. The four studies presented here use data of lead teachers, assistant
teachers, and directors collected in two questionnaire-surveys in a Swiss community over the
course of three years. Reported job demands and job resources were mainly associated with
characteristics of the facility. Furthermore, lead teachers’ experienced burnout symptoms were
associated with perceived control, pay satisfaction, and the workload in the facility. Moreover,
the wish to quit at the baseline predicted actual turnover three years later. However, the
associations between job resources and turnover intention mediated by job satisfaction was
stronger than the association between job demands and turnover intention mediated by burnout.
Reasons for staying in the profession included the team, the children, joy, and a professional
workplace. Reasons for leaving were unprofessional leadership, lack of advancement, poor
working conditions, low wages and personal reasons. Overall, the findings imply that child care
teachers are primarily motivated by intrinsic rewards (the children, the team), while a lack of
extrinsic rewards (working conditions and wages, leadership) drives them out of the job and
profession. The findings of the four studies combined with the international studies suggest that
child care work is a profession at the margins.
Abstract (Deutsch)
Viele Kinderbetreuerinnen entscheiden sich, ihren Job und Beruf zu verlassen vermutlich
auch aufgrund vergleichsweise schlechter Arbeitsbedingungen und eingeschränkter Gesundheit,
tiefer Bezahlung und trotz hoher Arbeitszufriedenheit. Diese Dissertation stellt die Frage, warum
Kinderbetreuerinnen ihre Arbeitsstelle und ihren Beruf verlassen, indem sie ihre
Arbeitsressourcen, Arbeitsbelastungen, Gesundheit, Fluktuationsabsicht und tatsächliche
Fluktuation untersucht. Die vier präsentierten Studien verwenden Daten von
Kinderbetreuerinnen, Assistentinnen und Kita-Leitungen, die in zwei Befragungen in 202
Kindertagesstätten in einer Schweizer Stadt erhoben wurden. Berichtete Arbeitsressourcen und
Arbeitsbelastungen hängen eng mit Merkmalen der Kindertagesstätten zusammen. Burnout-
symptome waren eng mit wahrgenommener Kontrolle, Lohnzufriedenheit und der
Arbeitsbelastung in der Kita korreliert. Der berichtete Kündigungswunsch sagte die tatsächliche
Kündigung drei Jahre später voraus. Die Gründe im Beruf zu bleiben waren das Team, Freude,
und ein professioneller Arbeitsplatz. Gründe den Beruf zu verlassen waren eine unprofessionelle
Leitung, fehlende Aufstiegsmöglichkeiten, schlechte Arbeitsbedingungen, tiefe Löhne und
persönliche Gründe. Die Ergebnisse implizieren, dass vor allem intrinsische Belohnungen die
Kinderbetreuerinnen motivieren, zu bleiben, während fehlende extrinsische Belohnungen sie
veranlassen, zu gehen. Die Ergebnisse der Dissertation kombiniert mit internationalen Studien
legen nahe, dass Kinderbetreuung eine Arbeit „am Rande“ ist.