Abstract
Anaesthesia recovery and analgesia qualities were compared in 20 client-owned male cats anaesthetised with intramuscular (IM) medetomidine (0.03 mg/kg) and S-ketamine (S-Ket: 6 mg/kg; n=10) or racemic ketamine (RacKet: 10 mg/kg; n=10). After routine orchiectomy, animals received IM atipamezole (0.15 mg/kg). Heart rate (HR) and respiratory rate (RR) were evaluated pre- and postoperatively. One blinded observer evaluated analgesia using a visual analogue scale (VAS; 0mm = no pain, 100mm = worst possible pain) and, by means of four-point scales, sedation, unprovoked behaviour and behavioural reactions to external stimuli 30 and 60 min after atipamezole administration. Cats with a VAS ≥ 15mm received butorphanol. Times to sternal (STERNAL) and standing positions (STANDING) were recorded. After 60 min, cats received carprofen (4 mg/kg) subcutaneously. Anaesthesia with S-Ket, at 60% of RacKet, provided significantly faster recoveries (STERNAL: S-Ket=11±3 min, RacKet=30±19 min; STANDING: S-Ket=22±6 min RacKet=44±21 min) and increased postoperative RRs. Cats allocated to RacKet had higher HRs postoperatively at 30 and 60 min while those allocated to S-Ket had higher HRs only at 30 min. At 60 min, undisturbed cats in S-Ket had a trend towards fewer behavioural changes. Cats in RacKet were more sedate at 30 min and responded with lower intensity to external stimulation. Immediate postoperative analgesia was judged adequate for both drugs.
Anästhesieerholung und Analgesiequalität wurden bei 20 Katern verglichen, welche intramuskulär (IM) mit Medetomidin (0.03 mg/kg) und S-Ketamin (S-Ket: 6 mg/kg; n=10) oder racemischem Ketamin (RacKet: 10 mg/kg; n=10) anästhesiert wurden. Nach routinemäßiger Orchiektomie erhielten die Tiere Atipamezol IM (0.15 mg/kg). Herzfrequenz (HF) und Atemfrequenz (AF) wurden prä- und postoperativ ermittelt. Analgesie wurde durch einen Beobachter mittels visual analogue scale (VAS; 0mm = keine Schmerz, 100mm = extremer Schmerz) ausgewertet, Sedation, unprovoziertes Verhalten und Verhaltensreaktionen nach externen Stimuli 30 und 60 min nach Atipamezolgabe mittels Vierpunkt Skalen. Katzen mit einem VAS ≥ 15mm erhielten Butorphanol. Die Zeiten zur Sternallage (STERNAL) und stehender Position (STANDING) wurden aufgezeichnet. Nach 60 min erhielten die Katzen Carprofen (4 mg/kg) subkutan. Anästhesie mit S-Ket, 60% der Dosierung von RacKet, erzielte signifikant schnellere Anästhesieerholung (STERNAL: S-Ket=11±3 min, RacKet=30±19 min; STANDING: S-Ket=22±6 min, RacKet=44±21 min) und erhöhte postoperative AF. Katzen mit RacKet hatten postoperativ höhere HF nach 30 und 60 min, während diejenigen mit S-Ket nur nach 30 min höhere HF zeigten. Unbeeinträchtigte Katzen mit S-Ket zeigten nach 60 min eine Tendenz in Richtung weniger Verhaltensänderungen. Katzen mit RacKet waren nach 30 min sedierter und reagierten mit niedrigerer Intensität auf externe Stimuli. Postoperative Analgesie wurde für beide Anästhetika als adäquat beurteilt.