Determination of reference intervals and comparison of venous blood gas parameters using standard and non-standard collection methods in 24 cats
Bachmann, Karin. Determination of reference intervals and comparison of venous blood gas parameters using standard and non-standard collection methods in 24 cats. 2016, University of Zurich, Vetsuisse Faculty.
Abstract
The aim of this study was to determine in-house reference intervals for venous blood analysis with the RAPIDPoint 500 blood gas analyzer using blood gas syringes (BGS) and to determine whether immediate analysis of venous blood collected into lithium heparin (LH) tubes can replace anaerobic blood sampling into BGS. Venous blood was collected from 24 healthy cats and directly transferred into a BGS and a LH tube. The BGS and LH tubes were compared using paired t-test or Wilcoxon matched-pairs signed-rank test, Bland-Altman and Passing-Bablok analysis. To assess clinical relevance, the bias or % bias between BGS and LH tubes was compared with the allowable total error (TEa) recommended for the respective parameter. Based on the values obtained from the BGS, reference intervals were calculated for the evaluated parameters including blood gases, electrolytes, glucose and lactate. Values derived from LH tubes showed no significant difference for standard bicarbonate, whole blood base excess, hematocrit, total hemoglobin, sodium, potassium, chloride, glucose and lactate while pH, partial pressure of carbon dioxide and oxygen, actual bicarbonate, extracellular base excess, ionized calcium and anion gap were significantly (p <0.05) different to the samples collected in BGS. Furthermore pH, partial pressure of carbon dioxide and oxygen, extracellular base excess, ionized calcium and anion gap exceeded the recommended TEa.
Ziel dieser Studie war es, unter Verwendung von standardisierten Blutgasspritzen (BGS), Referenzintervalle für venöse Blutgasanalysen auf dem RAPIDPoint 500 Blutgasanalysegerät zu bestimmen, und zu ermitteln, ob die sofortige Analyse von in Lithium Heparin (LH) Röhrchen gesammeltem venösen Blut die Verwendung von BGS ersetzen kann. Von 24 gesunden Katzen wurde venöses Blut entnommen und direkt in BGS und LH Röhrchen transferiert. Die Resultate der BGS und LH Röhrchen wurden mit gepaartem t-Test oder Wilcoxon-Vorzeichen-Rang-Test, Bland-Altman und Passing-Bablok Analyse verglichen. Zur Beurteilung der klinischen Relevanz wurde der Fehler oder %Fehler zwischen BGS und LH Röhrchen mit dem erlaubten Gesamtfehler (TEa) des entsprechenden Parameters verglichen. Basierend auf den Werten der BGS wurden Referenzintervalle für Blutgasparameter, Elektrolyte, Glukose und Laktat berechnet. Die Werte der LH Röhrchen zeigten keine signifikanten Unterschiede für Standardbikarbonat, Basenexzess im Vollblut, Hämatokrit, totales Hämoglobin, Natrium, Kalium, Chlorid, Glukose und Laktat, während pH, Kohlendioxid- und Sauerstoffpartialdruck, aktuelles Bikarbonat, Basenexzess im Extrazellulärraum, ionisiertes Kalzium und die Anionenlücke signifikant (p <0.05) von den Werten in den BGS abwichen. Zudem überschritten pH, Kohlendioxid- und Sauerstoffpartialdruck, Basenexzess im Extrazellulärraum, ionisiertes Kalzium und die Anionenlücke den empfohlenen TEa.
Abstract
The aim of this study was to determine in-house reference intervals for venous blood analysis with the RAPIDPoint 500 blood gas analyzer using blood gas syringes (BGS) and to determine whether immediate analysis of venous blood collected into lithium heparin (LH) tubes can replace anaerobic blood sampling into BGS. Venous blood was collected from 24 healthy cats and directly transferred into a BGS and a LH tube. The BGS and LH tubes were compared using paired t-test or Wilcoxon matched-pairs signed-rank test, Bland-Altman and Passing-Bablok analysis. To assess clinical relevance, the bias or % bias between BGS and LH tubes was compared with the allowable total error (TEa) recommended for the respective parameter. Based on the values obtained from the BGS, reference intervals were calculated for the evaluated parameters including blood gases, electrolytes, glucose and lactate. Values derived from LH tubes showed no significant difference for standard bicarbonate, whole blood base excess, hematocrit, total hemoglobin, sodium, potassium, chloride, glucose and lactate while pH, partial pressure of carbon dioxide and oxygen, actual bicarbonate, extracellular base excess, ionized calcium and anion gap were significantly (p <0.05) different to the samples collected in BGS. Furthermore pH, partial pressure of carbon dioxide and oxygen, extracellular base excess, ionized calcium and anion gap exceeded the recommended TEa.
Ziel dieser Studie war es, unter Verwendung von standardisierten Blutgasspritzen (BGS), Referenzintervalle für venöse Blutgasanalysen auf dem RAPIDPoint 500 Blutgasanalysegerät zu bestimmen, und zu ermitteln, ob die sofortige Analyse von in Lithium Heparin (LH) Röhrchen gesammeltem venösen Blut die Verwendung von BGS ersetzen kann. Von 24 gesunden Katzen wurde venöses Blut entnommen und direkt in BGS und LH Röhrchen transferiert. Die Resultate der BGS und LH Röhrchen wurden mit gepaartem t-Test oder Wilcoxon-Vorzeichen-Rang-Test, Bland-Altman und Passing-Bablok Analyse verglichen. Zur Beurteilung der klinischen Relevanz wurde der Fehler oder %Fehler zwischen BGS und LH Röhrchen mit dem erlaubten Gesamtfehler (TEa) des entsprechenden Parameters verglichen. Basierend auf den Werten der BGS wurden Referenzintervalle für Blutgasparameter, Elektrolyte, Glukose und Laktat berechnet. Die Werte der LH Röhrchen zeigten keine signifikanten Unterschiede für Standardbikarbonat, Basenexzess im Vollblut, Hämatokrit, totales Hämoglobin, Natrium, Kalium, Chlorid, Glukose und Laktat, während pH, Kohlendioxid- und Sauerstoffpartialdruck, aktuelles Bikarbonat, Basenexzess im Extrazellulärraum, ionisiertes Kalzium und die Anionenlücke signifikant (p <0.05) von den Werten in den BGS abwichen. Zudem überschritten pH, Kohlendioxid- und Sauerstoffpartialdruck, Basenexzess im Extrazellulärraum, ionisiertes Kalzium und die Anionenlücke den empfohlenen TEa.
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