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Zur Konstruktion der 24-Stunden-Betreuung für ältere Menschen in den Schweizer Medien


Schwiter, Karin; Pelzelmayer, Katharina; Thurnherr, Isabelle (2018). Zur Konstruktion der 24-Stunden-Betreuung für ältere Menschen in den Schweizer Medien. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie = Revue Suisse de Sociologie = Swiss Journal of Sociology, 44(1):157-181.

Abstract

Der Artikel analysiert die Schweizer Medienberichterstattung zur 24h-Betreuung von 2003–2013. Mittels einer Diskursanalyse identifizieren wir den dominanten Mediendiskurs eines boomenden Marktes, der Agenturen kritisiert, BetreuerInnen viktimisiert und die Betreuung in den eigenen vier Wänden idealisiert. In der Diskussion analysieren wir die blinden Flecken des medialen Diskurses. Wir hinterfragen die These des 24h-Betreuungs-Booms, beleuchten die Schattenseiten der Betreuung daheim und thematisieren die Verantwortung der Familie als Arbeitgeberin.
This article analyses Swiss media coverage of 24 hours care between 2003 and 2013. Based on a discourse analysis we observe that the dominant media discourse speaks of a booming market that criticises agencies, victimises carers and idealises home care. In our discussion we analyse these results with a focus on the so-called blind spots of this media discourse. In particular, we challenge the claim of a boom in 24h care, shed light on the negative aspects of home care, and address the ignored responsibility of the family as employer.

Abstract

Der Artikel analysiert die Schweizer Medienberichterstattung zur 24h-Betreuung von 2003–2013. Mittels einer Diskursanalyse identifizieren wir den dominanten Mediendiskurs eines boomenden Marktes, der Agenturen kritisiert, BetreuerInnen viktimisiert und die Betreuung in den eigenen vier Wänden idealisiert. In der Diskussion analysieren wir die blinden Flecken des medialen Diskurses. Wir hinterfragen die These des 24h-Betreuungs-Booms, beleuchten die Schattenseiten der Betreuung daheim und thematisieren die Verantwortung der Familie als Arbeitgeberin.
This article analyses Swiss media coverage of 24 hours care between 2003 and 2013. Based on a discourse analysis we observe that the dominant media discourse speaks of a booming market that criticises agencies, victimises carers and idealises home care. In our discussion we analyse these results with a focus on the so-called blind spots of this media discourse. In particular, we challenge the claim of a boom in 24h care, shed light on the negative aspects of home care, and address the ignored responsibility of the family as employer.

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Other titles:On the construction of 24 hours care for the elderly in the Swiss media
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:07 Faculty of Science > Institute of Geography
Dewey Decimal Classification:910 Geography & travel
Scopus Subject Areas:Social Sciences & Humanities > General Social Sciences
Language:German
Date:2018
Deposited On:17 Apr 2018 14:46
Last Modified:26 Jan 2022 16:42
Publisher:De Gruyter
ISSN:0379-3664
OA Status:Gold
Free access at:Publisher DOI. An embargo period may apply.
Publisher DOI:https://doi.org/10.1515/sjs-2018-0008
  • Content: Published Version
  • Language: German