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Diabetischer Fuss - eine Frage der Nerven?


Schubert, Martin; Berli, Martin (2018). Diabetischer Fuss - eine Frage der Nerven? Fuss und Sprunggelenk, 16(2):90-98.

Abstract

Der Diabetische Fuss ist heute die häufigste Indikation für eine nicht-traumatische Amputation an der unteren Extremität und einer der Hauptgründe einer Hospitalisation bei Diabetes mellitus. Hierbei handelt es sich um eine Schädigung der Nerven, Gefässe und knöchernen Strukturen, daher spricht man von der Neuro-osteo-arthropathie, in der Endform vom Charcot-Fuss. In dieser Arbeit wird die neurologische Komponente der Erkrankung beleuchtet und speziell auf die Large Fiber Neuropathie (LFN) und Small Fiber Neuropathie (SFN), deren Konsequenzen und Therapiemöglichkeiten eingegangen. = The diabetic foot is today the most frequent cause of non-traumatic amputation of the lower extremity and one of the main reasons for hospitalization in patients with diabetes mellitus. The diabetic foot consists of damage to the nerves, vessels and bony structures. This is the reason why it is called neuro-osteoarthropathy, or Charcot foot in its terminal form. In this study, the focus is on the neurologic component of the disease, and particularly the Large Fibre Neuropathy (LFN) and the Small Fibre Neuropathy (SFN), their consequences and therapeutic options.

Abstract

Der Diabetische Fuss ist heute die häufigste Indikation für eine nicht-traumatische Amputation an der unteren Extremität und einer der Hauptgründe einer Hospitalisation bei Diabetes mellitus. Hierbei handelt es sich um eine Schädigung der Nerven, Gefässe und knöchernen Strukturen, daher spricht man von der Neuro-osteo-arthropathie, in der Endform vom Charcot-Fuss. In dieser Arbeit wird die neurologische Komponente der Erkrankung beleuchtet und speziell auf die Large Fiber Neuropathie (LFN) und Small Fiber Neuropathie (SFN), deren Konsequenzen und Therapiemöglichkeiten eingegangen. = The diabetic foot is today the most frequent cause of non-traumatic amputation of the lower extremity and one of the main reasons for hospitalization in patients with diabetes mellitus. The diabetic foot consists of damage to the nerves, vessels and bony structures. This is the reason why it is called neuro-osteoarthropathy, or Charcot foot in its terminal form. In this study, the focus is on the neurologic component of the disease, and particularly the Large Fibre Neuropathy (LFN) and the Small Fibre Neuropathy (SFN), their consequences and therapeutic options.

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Other titles:The diabetic foot – a question of nerves?
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > Balgrist University Hospital, Swiss Spinal Cord Injury Center
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Language:German
Date:1 May 2018
Deposited On:18 Sep 2018 13:17
Last Modified:30 Dec 2018 08:21
Publisher:Elsevier
ISSN:1619-9987
OA Status:Closed
Publisher DOI:https://doi.org/10.1016/j.fuspru.2018.03.003

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