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"In one's own write": psychoanalytische Lektüren letzter Worte von Suizidenten

Stix, Dragica. "In one's own write": psychoanalytische Lektüren letzter Worte von Suizidenten. 2016, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

Einem Suizid, der nicht in der Lage ist, Verständnisbemühungen zu mobilisieren, wird noch immer mit Unverständnis (wenn nicht gar Verurteilung) begegnet. Sowohl in der klinischen Arbeit, als auch in der Forschungsliteratur zu Suizid und Abschiedsbriefen wird immer wieder die Frage nach den Gründen für die Entscheidung zur Selbsttötung aufgeworfen. Der Abschiedsbrief schien viele Jahre eine Art Einblick in das präsuizidale Seelenleben zu versprechen und eine Erklärung für den Suizid zu liefern. In dieser Arbeit wird ein anderer Zugang zu Abschiedsbriefen vorgeschlagen: Anstatt nach den Gründen des Suizids zu suchen, wird darauf fokussiert, wie und weshalb Menschen einen Abschiedsbrief schreiben. Auffallen wird, dass nur wenige Abschiedsbriefe die Frage der Schuld umschiffen und es wird die Hypothese aufgestellt, dass Abschiedsschreiben regulative Funktionen auf intrapsychische Aspekte des Schreibenden haben, sowie auf dessen zwischenmenschliche Beziehungen. Diese Arbeit baut sich aus vier Artikeln und einer Synopse auf. Sie enthält einen Überblick über die aktuelle Forschungslandschaft zu Abschiedsbriefen sowie genauere Lektüren einzelner Abschiedsbriefe, die eng mit der psychoanalytischen Theorie des Wünschens arbeiten. Zur Verfügung standen 61 Abschiedsbriefe (zusätzlich 24 Dignitas und Exitklauseln), die einem Datensatz von insgesamt 256 stattgefundenen Suiziden im Kanton Luzern vom Jahre 2002 bis 2006 entstammen. Die vorliegende Arbeit wird somit den Abschiedsbrief als Inszenierungsbühne sowie als wunschaktive Eigenregulationsmöglichkeit betonen und ihn nicht primär als Erklärung für die Gründe des Suizids benutzen.

Still, suicide seems to be a phenomenon beyond our comprehension, especially if the person committing suicide leaves no letter or any other attempt of explanation and farewell. In clinical work as well as in scientific literature on suicide and farewell letters, one question keeps rising up: Why does someone commit suicide? Thus, it is not surprising to hear that farewell letters have been regarded as an exclusive opportunity, a window providing a glimpse into the presuicidal psyche and therefore as a source of explanation for suicide. With reference to discursive psychology, this work aims to raise the question whether it makes sense to use farewell letters as a source of genuine explanations for suicide. The focus of investigation chosen for this work will therefore not be why people commit suicide, but why some people choose to write a suicide note and how they write the letter, e.g. how the topic of guilt is treated, as it is a topic that is hardly ever missing in a farewell letter. The research focus lies on the functionality resulting from writing a farewell letter: what good does the writing process of a farewell letter do to intrapsychic processes as well as in regard to the regulation of interpersonal relations? This cumulative dissertation is composed of 4 articles and a summary of these. Readers will be provided with a systematic literature review on farewell letters before suicide and then close readings of specific suicide notes will follow. The latter have a close connection to the psychoanalytic concept of the wish and the process of wishing as well as to hypothesis resulting from discursive psychology regarding the handling of guilt. 61 farewell letters were available (additionally 24 Dignitas- and Exit-letters) and these letters belong to a data set of 256 committed suicides in the Canton of Lucerne (Switzerland) form 2002 until 2006. This works investigates and presents farewell letters not as a source of explanation, but rather as a product of regulatory processes: By writing, the suicidal person gives itself the power to move trough a field of fear, shame, and guilt in a way that might suit their mental well-being and therefore help them to regulate themselves as well as their relationships in their last hours alive.

Additional indexing

Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Boothe Brigitte, Schneider Peter
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Psychology
06 Faculty of Arts > English Department
UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:150 Psychology
Uncontrolled Keywords:Hochschulschrift, suicide, presuicidal state, suicidal mind, wish, guilt, shame, communication, farewell letter, justification. discursive psychology, qualitativ methods
Language:German
Place of Publication:Zürich
Date:2016
Deposited On:30 Jan 2019 09:56
Last Modified:15 Apr 2021 14:57
Number of Pages:151
OA Status:Green
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