Muzzulini, Daniel. Genealogie der Klangfarbe. 2004, University of Zurich, Faculty of Arts.
Abstract
Die Befragung von Theoretikertexten aus vier Jahrhunderten zum Wesen der Klangfarbe, die Untersuchung der Dialektik von mathematisch-naturwissenschaftlichen und musikalisch- philosophischen Ideologien und Paradigmata wirft Licht auf eine komplexe, fächerübergreifende Theoriedynamik. Als ein Hauptergebnis kann eine bemerkenswerte Nicht-Linearität des wissenschaftlichen Fortschritts konstatiert werden. Die zentralen Konzepte und Theorien zur Klangfarbe, die als Errungenschaften des 19. Jahrhunderts gelten, sind alle schon früher bedacht worden. Bereits im 17. Jahrhundert werden die Existenz der Obertöne, Fragen der Spektraldynamik, die Knotenbildung bei Flageoletttönen, der Einfluss der spektralen Zusammensetzung auf die Klangqualität, das Resonanzverhalten der Basilarmembran sowie die Mehrfachresonanz in der menschlichen Stimme zur Sprache gebracht. Die Mathematik entwickelt zeitgleich die Infinitesimalrechnung, den Funktions- und den abstrakten Dimensionsbegriff. Diese Errungenschaften sind in beiden Disziplinen kaleidoskopartig auf verschiedene Köpfe verteilt. Die Geschichte der Klangfarbentheorien entpuppt sich als Folge von Versuchen, Wissen aus verschiedenen Disziplinen zu einem Ganzen zu integrieren. Als Leitmotive dieser Untersuchung bieten sich die Wortverbindungen "Einheit in der Vielheit/Vielheit in der Einheit" und ihre philosophische Untermauerung in der Monadenlehre von Leibniz an. The questioning of treatises from four centuries about the nature of timbre/Klangfarbe, the investigation of the interdependencies between mathematical-scientific and musicological- philosophic doctrines, their dialectics, throws light on a fascinating dynamics of theory in an interdisciplinary context. As a main result a remarkable non-linearity in scientific progress can be stated. The central concepts and theories related to the notion of timbre/Klangfarbe, commonly hold to be discovered in the 19th century, are all of earlier origin and often discovered several times. Already the 17th century deals with the existence of overtones, the nodes of harmonics in the vibrating string, the influence of the spectrum on quality of sound, evolving spectra, the resonating behaviour of the cochlea, and the multiple resonance of vowels in the human voice. In the same time mathematics develops the concepts of function, differentiation, integration and the notion of dimension, which are crucial to the scientific understanding of the nature of sound. The knowledge is distributed in a disintegrated, kaleidoscopic form among different people, in mathematics as well as in music theory. The history of timbre theory turns out to be a sequence of trials to integrate knowledge from different disciplines to a whole. The German word combinations "Einheit in der Vielheit/Vielheit in der Einheit" and their philosophic substantiation in Leibniz's theory of monads can serve as leitmotivs to this investigation.
Abstract
Die Befragung von Theoretikertexten aus vier Jahrhunderten zum Wesen der Klangfarbe, die Untersuchung der Dialektik von mathematisch-naturwissenschaftlichen und musikalisch- philosophischen Ideologien und Paradigmata wirft Licht auf eine komplexe, fächerübergreifende Theoriedynamik. Als ein Hauptergebnis kann eine bemerkenswerte Nicht-Linearität des wissenschaftlichen Fortschritts konstatiert werden. Die zentralen Konzepte und Theorien zur Klangfarbe, die als Errungenschaften des 19. Jahrhunderts gelten, sind alle schon früher bedacht worden. Bereits im 17. Jahrhundert werden die Existenz der Obertöne, Fragen der Spektraldynamik, die Knotenbildung bei Flageoletttönen, der Einfluss der spektralen Zusammensetzung auf die Klangqualität, das Resonanzverhalten der Basilarmembran sowie die Mehrfachresonanz in der menschlichen Stimme zur Sprache gebracht. Die Mathematik entwickelt zeitgleich die Infinitesimalrechnung, den Funktions- und den abstrakten Dimensionsbegriff. Diese Errungenschaften sind in beiden Disziplinen kaleidoskopartig auf verschiedene Köpfe verteilt. Die Geschichte der Klangfarbentheorien entpuppt sich als Folge von Versuchen, Wissen aus verschiedenen Disziplinen zu einem Ganzen zu integrieren. Als Leitmotive dieser Untersuchung bieten sich die Wortverbindungen "Einheit in der Vielheit/Vielheit in der Einheit" und ihre philosophische Untermauerung in der Monadenlehre von Leibniz an. The questioning of treatises from four centuries about the nature of timbre/Klangfarbe, the investigation of the interdependencies between mathematical-scientific and musicological- philosophic doctrines, their dialectics, throws light on a fascinating dynamics of theory in an interdisciplinary context. As a main result a remarkable non-linearity in scientific progress can be stated. The central concepts and theories related to the notion of timbre/Klangfarbe, commonly hold to be discovered in the 19th century, are all of earlier origin and often discovered several times. Already the 17th century deals with the existence of overtones, the nodes of harmonics in the vibrating string, the influence of the spectrum on quality of sound, evolving spectra, the resonating behaviour of the cochlea, and the multiple resonance of vowels in the human voice. In the same time mathematics develops the concepts of function, differentiation, integration and the notion of dimension, which are crucial to the scientific understanding of the nature of sound. The knowledge is distributed in a disintegrated, kaleidoscopic form among different people, in mathematics as well as in music theory. The history of timbre theory turns out to be a sequence of trials to integrate knowledge from different disciplines to a whole. The German word combinations "Einheit in der Vielheit/Vielheit in der Einheit" and their philosophic substantiation in Leibniz's theory of monads can serve as leitmotivs to this investigation.
TrendTerms displays relevant terms of the abstract of this publication and related documents on a map. The terms and their relations were extracted from ZORA using word statistics. Their timelines are taken from ZORA as well. The bubble size of a term is proportional to the number of documents where the term occurs. Red, orange, yellow and green colors are used for terms that occur in the current document; red indicates high interlinkedness of a term with other terms, orange, yellow and green decreasing interlinkedness. Blue is used for terms that have a relation with the terms in this document, but occur in other documents.
You can navigate and zoom the map. Mouse-hovering a term displays its timeline, clicking it yields the associated documents.