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Adoleszenzkrisenverlauf und Bewältigung mittels einer wichtigen Bezugsperson aus subjektiver Sicht und Konstruktion der Betroffenen


von Arx, Eveline. Adoleszenzkrisenverlauf und Bewältigung mittels einer wichtigen Bezugsperson aus subjektiver Sicht und Konstruktion der Betroffenen. 2004, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

In der vorliegenden Arbeit werden sieben Adoleszenzkrisenverlaeufe und Bewaeltigungsprozesse analysiert. Dabei werden einerseits sehr unterschiedliche Krisenformen dargestellt. Andererseits haben die Bewaeltigungsprozesse eine wesentliche Gemeinsamkeit: Alle Betroffenen schreiben einer wichtigen Bezugsperson, die im "richtigen" Moment in ihr Leben getreten ist, eine bedeutende Rolle bei der Krisenbewaeltigung zu. Diesem Aspekt soll in der vorliegenden Arbeit besonders Rechnung getragen werden. Theoretischer Bezugsrahmen sind zuerst allgemeine Erkenntnisse zu Krisenverlaeufen in der Adoleszenz. Zudem wird das Phaenomen Adoleszenzkrise aus entwicklungspsychologischer, identitaetstheoretischer, psychiatrischer und sozialisationstheoretischer Perspektive betrachtet. Anschliessend werden verschiedene Theorien zum Bewaeltigungsprozess - mit besonderem Fokus auf die Unterstuetzung durch die wichtige Bezugsperson - dargestellt. Es sind dies Erkenntnisse aus der Gespraechspsychotherapie Rogers, der Selbstpsychologie Kohuts sowie Ergebnisse aus der Bindungs- und Resilienzforschung. Einen inhaltlich uebergeordneten Rahmen bilden die von McAdams postulierten Narrationskriterien, welche v. a. die Qualitaet des subjektiven Konstruktionsprozesses biographischer Erzaehlungen zum Gegenstand haben. Die ausfuehrlichen Fallanalysen werden methodisch zum theoretischen Rahmen der vorliegenden Arbeit in Beziehung gesetzt. Daraus werden fallspezifische und uebergreifende, verallgemeinerbare Erkenntnisse zum Verlauf von Adoleszenzkrisen, deren Bewaeltigung mittels einer wichtigen Bezugsperson sowie zum subjektiven Konstruktionsprozess biographischer Ereignisse in der Erzaehlung (im Nachhinein) abgeleitet.

In the paper, seven crisis and coping processes during the period of adolescence will be analysed. On the one hand, very diverse forms of crises will be shown, on the other hand, we will also see that the coping processes have essential similarities: All of the parties emphasise the importance of the involvement of an attachment figure, a person whom the subject is able to relate to, who becomes involved at the "right" moment in their life, to assist in coping with the crisis. This aspect shall be given particular emphasis in the case to be considered. Theoretical relationship frameworks are initially general insights into crises processes in adolescence. In addition, the phenomenon of crisis during adolescence will be considered from the perspective of developmental psychology as well as of theoretical identity, psychiatric and socialisation-theoretical perspectives. Subsequently various theories in relation to coping processes, with a particular focus on support through the important attachment figures will be outlined. These are the findings of Rogers' non-directive therapy, the self- psychology of Kohut as well as results from bonding and resilience research. A higher level, content based hierarchical framework is articulated by the McAdams postulated narrations criteria, which put particular emphasis on the quality of the subjective construction process, of biographical narrative and this provides the subject matter. The detailed case analysis will be methodically set in relation to the theoretical framework of the case under consideration. Hence, case specific and comprehensive, generalizing insights to the course of adolescent crises, the related coping with them, with the assistance of an attachment figure, as well as the subjective construction process of biographical events, can be retrospectively considered and deduced.

Abstract

In der vorliegenden Arbeit werden sieben Adoleszenzkrisenverlaeufe und Bewaeltigungsprozesse analysiert. Dabei werden einerseits sehr unterschiedliche Krisenformen dargestellt. Andererseits haben die Bewaeltigungsprozesse eine wesentliche Gemeinsamkeit: Alle Betroffenen schreiben einer wichtigen Bezugsperson, die im "richtigen" Moment in ihr Leben getreten ist, eine bedeutende Rolle bei der Krisenbewaeltigung zu. Diesem Aspekt soll in der vorliegenden Arbeit besonders Rechnung getragen werden. Theoretischer Bezugsrahmen sind zuerst allgemeine Erkenntnisse zu Krisenverlaeufen in der Adoleszenz. Zudem wird das Phaenomen Adoleszenzkrise aus entwicklungspsychologischer, identitaetstheoretischer, psychiatrischer und sozialisationstheoretischer Perspektive betrachtet. Anschliessend werden verschiedene Theorien zum Bewaeltigungsprozess - mit besonderem Fokus auf die Unterstuetzung durch die wichtige Bezugsperson - dargestellt. Es sind dies Erkenntnisse aus der Gespraechspsychotherapie Rogers, der Selbstpsychologie Kohuts sowie Ergebnisse aus der Bindungs- und Resilienzforschung. Einen inhaltlich uebergeordneten Rahmen bilden die von McAdams postulierten Narrationskriterien, welche v. a. die Qualitaet des subjektiven Konstruktionsprozesses biographischer Erzaehlungen zum Gegenstand haben. Die ausfuehrlichen Fallanalysen werden methodisch zum theoretischen Rahmen der vorliegenden Arbeit in Beziehung gesetzt. Daraus werden fallspezifische und uebergreifende, verallgemeinerbare Erkenntnisse zum Verlauf von Adoleszenzkrisen, deren Bewaeltigung mittels einer wichtigen Bezugsperson sowie zum subjektiven Konstruktionsprozess biographischer Ereignisse in der Erzaehlung (im Nachhinein) abgeleitet.

In the paper, seven crisis and coping processes during the period of adolescence will be analysed. On the one hand, very diverse forms of crises will be shown, on the other hand, we will also see that the coping processes have essential similarities: All of the parties emphasise the importance of the involvement of an attachment figure, a person whom the subject is able to relate to, who becomes involved at the "right" moment in their life, to assist in coping with the crisis. This aspect shall be given particular emphasis in the case to be considered. Theoretical relationship frameworks are initially general insights into crises processes in adolescence. In addition, the phenomenon of crisis during adolescence will be considered from the perspective of developmental psychology as well as of theoretical identity, psychiatric and socialisation-theoretical perspectives. Subsequently various theories in relation to coping processes, with a particular focus on support through the important attachment figures will be outlined. These are the findings of Rogers' non-directive therapy, the self- psychology of Kohut as well as results from bonding and resilience research. A higher level, content based hierarchical framework is articulated by the McAdams postulated narrations criteria, which put particular emphasis on the quality of the subjective construction process, of biographical narrative and this provides the subject matter. The detailed case analysis will be methodically set in relation to the theoretical framework of the case under consideration. Hence, case specific and comprehensive, generalizing insights to the course of adolescent crises, the related coping with them, with the assistance of an attachment figure, as well as the subjective construction process of biographical events, can be retrospectively considered and deduced.

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Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Fend Helmut
Communities & Collections:UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:Unspecified
Uncontrolled Keywords:Heranwachsender, Bewältigung, Bezugsperson
Language:German
Place of Publication:Zürich
Date:2004
Deposited On:22 May 2019 14:06
Last Modified:25 Sep 2019 00:10
Number of Pages:234
OA Status:Closed
Related URLs:https://www.recherche-portal.ch/primo-explore/fulldisplay?docid=ebi01_prod004768691&context=L&vid=ZAD&search_scope=default_scope&tab=default_tab&lang=de_DE (Library Catalogue)

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