Human resource and corporate social responsibility : concepts between fashionable luxury, old conflicts of interests, and new lines of flight
Ostendorp, Anja. Human resource and corporate social responsibility : concepts between fashionable luxury, old conflicts of interests, and new lines of flight. 2006, University of Zurich, Faculty of Arts.
Abstract
Mit dem Fokus auf (pro)soziale Interventionen beleuchtet dieses Projekt aktuelle Human Resource und Corporate Social Responsibility Konzepte in Schweizer Grossunternehmen jenseits derzeit geläufiger Kategorien und trendsetzender Bezeichnungen wie "Managing Diversity", "Health Care", "Work-Life-Balance" oder "Corporate Volunteering". Mittels eines qualitativen, multiperspektivischen Forschungsdesigns werden die verschiedenen Konstruktionen analysiert und mit Blick auf Stagnation und Bewegung diskutiert. Dabei werden drei Hauptdiskurse bzw. interpretative Repertoires nach Potter & Wetherell (1987) identifiziert. So werden die Konzepte verstanden als (1) Luxus idealer Arbeitskräfte im Zentrum der Organisation, (2) Interessen von Minoritäten und gute Taten an den Rändern der Organisation und (3) als Ausdruck unterschiedlicher Stimmen innerhalb der gesamten Organisation. An den ersten beiden Repertoires orientiert, erweisen sich die verschiedenen Bemühungen entweder als Luxus in guten Zeiten, um die "ideale" Arbeitskraft zu erhalten, oder als gut gemeinte Vergünstigungen für klar definierbare Minderheitsgruppen. Das dritte Repertoire dagegen nähert sich den verschiedenen Konzepten auf einer breiteren, unternehmenskulturell verankerten Grundlage. Hier werden die jeweils implementierten Konzepte als unterschiedliche Wege verstanden, um dichotome Sphären zu überbrücken sowie Stimmenvielfalt zu fördern und im gesamten Unternehmen hörbar zu machen. Sich auf die Querverbindungen der verschiedenen Konzepte zu beziehen und anstelle einer starren Kategorisierung ihre Gemeinsamkeiten zu betonen, heisst, ihr Potenzial für Nachhaltigkeit und organisationalen Wandel auszuschöpfen. Ent-sprechend bietet das vorliegende Projekt eine Perspektive an, die derzeit wohlbekannte Felder des Management - wie "Managing Diversity"(MD), "Human Resource Management" (HRM), "Corporate Social Responsibility" (CRS) oder "Organizational Change Management" (OCM) zusammenführt.
The present project tackles current human resource and corporate social responsibility concepts in Swiss large-scale enterprises. Leaving the commonly used categories aside, it aims to approach the different endeavours by moving beyond fashionable terms like "managing diversity", "health care", "work-life balance", or "corporate volunteering". By means of a multi-perspective qualitative research design, the different constructions are explored and discussed in view of stagnancy and movement. The results suggest three different main discourses or "interpretative repertoires" (Potter & Wetherell, 1987) upon which actors currently draw when making sense of the different human resource and social responsibility endeavours: (1) ideal worker luxury in the centre of the organization, (2) interests of minorities and good deeds on the margins of the organization, and (3) different voices within the overall organization. Modelled on the first two repertoires, the different endeavours turn out to be conceived of either as a fair-weather luxury in order to conserve the "ideal workforce" or as well-meant perks for clearly definable minority groups. Finally, the third repertoire approaches the concepts from a broader corporate cultural background. Modelled on the "voices repertoire", the different endeavours are conceived of as diverse ways to bridge the dichotomous spheres and encourage a variety of voices to have their say. From this point of view, drawing on the interrelatedness and common grounds of the different concepts means tapping their full potential for organizational (as well as societal) change. Therefore, the present project offers a perspective on differences that integrates currently well-known fields in management such as "managing diversity" (MD), "human resource management" (HRM), "corporate social responsibility" (CSR), and, finally, "organizational change management" (OCM).
Abstract
Mit dem Fokus auf (pro)soziale Interventionen beleuchtet dieses Projekt aktuelle Human Resource und Corporate Social Responsibility Konzepte in Schweizer Grossunternehmen jenseits derzeit geläufiger Kategorien und trendsetzender Bezeichnungen wie "Managing Diversity", "Health Care", "Work-Life-Balance" oder "Corporate Volunteering". Mittels eines qualitativen, multiperspektivischen Forschungsdesigns werden die verschiedenen Konstruktionen analysiert und mit Blick auf Stagnation und Bewegung diskutiert. Dabei werden drei Hauptdiskurse bzw. interpretative Repertoires nach Potter & Wetherell (1987) identifiziert. So werden die Konzepte verstanden als (1) Luxus idealer Arbeitskräfte im Zentrum der Organisation, (2) Interessen von Minoritäten und gute Taten an den Rändern der Organisation und (3) als Ausdruck unterschiedlicher Stimmen innerhalb der gesamten Organisation. An den ersten beiden Repertoires orientiert, erweisen sich die verschiedenen Bemühungen entweder als Luxus in guten Zeiten, um die "ideale" Arbeitskraft zu erhalten, oder als gut gemeinte Vergünstigungen für klar definierbare Minderheitsgruppen. Das dritte Repertoire dagegen nähert sich den verschiedenen Konzepten auf einer breiteren, unternehmenskulturell verankerten Grundlage. Hier werden die jeweils implementierten Konzepte als unterschiedliche Wege verstanden, um dichotome Sphären zu überbrücken sowie Stimmenvielfalt zu fördern und im gesamten Unternehmen hörbar zu machen. Sich auf die Querverbindungen der verschiedenen Konzepte zu beziehen und anstelle einer starren Kategorisierung ihre Gemeinsamkeiten zu betonen, heisst, ihr Potenzial für Nachhaltigkeit und organisationalen Wandel auszuschöpfen. Ent-sprechend bietet das vorliegende Projekt eine Perspektive an, die derzeit wohlbekannte Felder des Management - wie "Managing Diversity"(MD), "Human Resource Management" (HRM), "Corporate Social Responsibility" (CRS) oder "Organizational Change Management" (OCM) zusammenführt.
The present project tackles current human resource and corporate social responsibility concepts in Swiss large-scale enterprises. Leaving the commonly used categories aside, it aims to approach the different endeavours by moving beyond fashionable terms like "managing diversity", "health care", "work-life balance", or "corporate volunteering". By means of a multi-perspective qualitative research design, the different constructions are explored and discussed in view of stagnancy and movement. The results suggest three different main discourses or "interpretative repertoires" (Potter & Wetherell, 1987) upon which actors currently draw when making sense of the different human resource and social responsibility endeavours: (1) ideal worker luxury in the centre of the organization, (2) interests of minorities and good deeds on the margins of the organization, and (3) different voices within the overall organization. Modelled on the first two repertoires, the different endeavours turn out to be conceived of either as a fair-weather luxury in order to conserve the "ideal workforce" or as well-meant perks for clearly definable minority groups. Finally, the third repertoire approaches the concepts from a broader corporate cultural background. Modelled on the "voices repertoire", the different endeavours are conceived of as diverse ways to bridge the dichotomous spheres and encourage a variety of voices to have their say. From this point of view, drawing on the interrelatedness and common grounds of the different concepts means tapping their full potential for organizational (as well as societal) change. Therefore, the present project offers a perspective on differences that integrates currently well-known fields in management such as "managing diversity" (MD), "human resource management" (HRM), "corporate social responsibility" (CSR), and, finally, "organizational change management" (OCM).
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