"Great closeness of texture with profundity of form" : die novellas der Edith Wharton
Heiglmaier, Andrea. "Great closeness of texture with profundity of form" : die novellas der Edith Wharton. 2006, University of Zurich, Faculty of Arts.
Abstract
Die vorliegende Arbeit besteht aus detaillierten Interpretationen von Whartons novellas unter besonderer Berücksichtigung der Genre-Frage. Dieser Teil von Whartons Oeuvre wird trotz dessen poetischer wie thematischer Tiefe oft vernachlässigt. Daher möchte ich einen fundierten Einblick in die erwähnten Texte geben, indem diese hinsichtlich Symbolik, Motiv und Sujet verglichen werden. Zugleich berücksichtige ich Whartons eigene kritische Schriften und Anmerkungen, um den literarischen Wert hervorzuheben, den die Autorin der Novellenform beigemessen hat. Nach einem Überblick über Whartons literarisches Wirken und dessen Akzeptanz bei Kritikern erfolgt eine Einführung zur Novellenform und deren Position zwischen Roman und Kurzgeschichte. Anschliessend wird der anglo-amerikanische Ansatz zur novella als literarische Gattung hinsichtlich offener Fragen und Merkmale näher beleuchtet. Whartons eigene Anforderungen an die Novellengattung sind dabei von besonderer Bedeutung. Die nachfolgenden Kapitel konzentrieren sich vor allem auf die satirische bzw. gesellschaftskritische Seite von Whartons zwölf novellas. Die Autorin beschäftigt sich dabei vor allem mit der Opposition zwischen Schicksal und Selbstverwirklichung, Konvention und Emotion, Hoffnung und Enttäuschung, und präsentiert sich so als brilliante Anthropologin der viktorianischen Kultur Amerikas. Abschliessend werden Whartons Errungenschaften in Hinblick auf "this third, and intermediate, form of tale" gewürdigt.
My thesis consists of detailed interpretations of Wharton's novellas considering the specific genre question. This part of the author's oeuvre has often been neglected despite its poetic and thematic depth. I therefore mean to give a clear overview of these texts, comparing them with reference to symbolism, motif, and theme. At the same time I take account of Wharton's own critical writings and her various comments on fiction in order to emphasize the literary value Wharton attached to the form of the novella. The author's development of imagery, her way of characterization, her moral attitude and poetic demands are also paid attention to. First, I give a short overview of Wharton's literary work and its acceptance by critics, introducing the form of the novella and its position between novel and short story. I then discuss the Anglo-American approach to the novella as a literary genre as well as its problems and characteristics. Wharton's own way of writing a piece of fiction is of particular importance here, with special regard to the novella. The following chapters focus on Wharton's satirical/critical side and the self- referentiality of her 12 novellas. Dealing with the opposition between destiny and self- realization, convention and emotion, hope and disappointment, Wharton presents herself as a brilliant anthropologist of American Victorian culture. The closing chapter pays tribute to Wharton's achievement in view of "this third, and intermediate, form of tale."
Abstract
Die vorliegende Arbeit besteht aus detaillierten Interpretationen von Whartons novellas unter besonderer Berücksichtigung der Genre-Frage. Dieser Teil von Whartons Oeuvre wird trotz dessen poetischer wie thematischer Tiefe oft vernachlässigt. Daher möchte ich einen fundierten Einblick in die erwähnten Texte geben, indem diese hinsichtlich Symbolik, Motiv und Sujet verglichen werden. Zugleich berücksichtige ich Whartons eigene kritische Schriften und Anmerkungen, um den literarischen Wert hervorzuheben, den die Autorin der Novellenform beigemessen hat. Nach einem Überblick über Whartons literarisches Wirken und dessen Akzeptanz bei Kritikern erfolgt eine Einführung zur Novellenform und deren Position zwischen Roman und Kurzgeschichte. Anschliessend wird der anglo-amerikanische Ansatz zur novella als literarische Gattung hinsichtlich offener Fragen und Merkmale näher beleuchtet. Whartons eigene Anforderungen an die Novellengattung sind dabei von besonderer Bedeutung. Die nachfolgenden Kapitel konzentrieren sich vor allem auf die satirische bzw. gesellschaftskritische Seite von Whartons zwölf novellas. Die Autorin beschäftigt sich dabei vor allem mit der Opposition zwischen Schicksal und Selbstverwirklichung, Konvention und Emotion, Hoffnung und Enttäuschung, und präsentiert sich so als brilliante Anthropologin der viktorianischen Kultur Amerikas. Abschliessend werden Whartons Errungenschaften in Hinblick auf "this third, and intermediate, form of tale" gewürdigt.
My thesis consists of detailed interpretations of Wharton's novellas considering the specific genre question. This part of the author's oeuvre has often been neglected despite its poetic and thematic depth. I therefore mean to give a clear overview of these texts, comparing them with reference to symbolism, motif, and theme. At the same time I take account of Wharton's own critical writings and her various comments on fiction in order to emphasize the literary value Wharton attached to the form of the novella. The author's development of imagery, her way of characterization, her moral attitude and poetic demands are also paid attention to. First, I give a short overview of Wharton's literary work and its acceptance by critics, introducing the form of the novella and its position between novel and short story. I then discuss the Anglo-American approach to the novella as a literary genre as well as its problems and characteristics. Wharton's own way of writing a piece of fiction is of particular importance here, with special regard to the novella. The following chapters focus on Wharton's satirical/critical side and the self- referentiality of her 12 novellas. Dealing with the opposition between destiny and self- realization, convention and emotion, hope and disappointment, Wharton presents herself as a brilliant anthropologist of American Victorian culture. The closing chapter pays tribute to Wharton's achievement in view of "this third, and intermediate, form of tale."
TrendTerms displays relevant terms of the abstract of this publication and related documents on a map. The terms and their relations were extracted from ZORA using word statistics. Their timelines are taken from ZORA as well. The bubble size of a term is proportional to the number of documents where the term occurs. Red, orange, yellow and green colors are used for terms that occur in the current document; red indicates high interlinkedness of a term with other terms, orange, yellow and green decreasing interlinkedness. Blue is used for terms that have a relation with the terms in this document, but occur in other documents.
You can navigate and zoom the map. Mouse-hovering a term displays its timeline, clicking it yields the associated documents.