Header

UZH-Logo

Maintenance Infos

Nemo nostrum solide natus est : Körpergeschichten in Petrons Satyrica


Malits, Andrea. Nemo nostrum solide natus est : Körpergeschichten in Petrons Satyrica. 2007, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

Ziel der vorliegenden Arbeit war es, Bedeutungszusammenhänge in der Rede über das Essen und die Liebe für Petrons Satyrica aufzuzeigen. Der Ich-Erzähler Enkolp berichtet von verschiedenen sexuellen und kulinarischen Aben- teuern. Anders als sein Vorbild Odysseus bleibt er als Frauenheld bei Kirke glücklos, weil er sich als impotent erweist. Die kulinarischen Kunstwerke während des Gastmahls des Trimalchio sind für Enkolp nicht schmackhaft, sondern ekelerregend. In der vorliegenden Arbeit wird die Hauptthese entwickelt, dass in den Satyrica zwei ver- schiedene Zeichen- und Sinnsysteme verhandelt werden. Garant des Sinnsystems ‚Logos’ ist die Sprache, und der Entzifferung von Lebenssinn entspricht in diesem Fall die Unsterb- lichkeit der Idee. Exemplarisch wird dieses Sinnsystem mit der Idee der odysseischen Ge- schlechterordnung aufgezeigt und gleichzeitig durch Enkolps Impotenz unterlaufen. Das Sinnsystem ‚Leib’ wird durch die Figur Trimalchios repräsentiert. Seine Speisekunstwerke sind Zeichen für den Prozess von Leben, Vergänglichkeit und Tod, für Körperlichkeit und Sterblichkeit. Enkolp findet keinen Geschmack an diesen Kunstwerken und verlässt das Gastmahl fluchtartig und ekelerfüllt. In den Körpergeschichten Petrons wird die Frage entfaltet, was Lebenssinn und Kultur zwischen der Unsterblichkeit der (entkörperlichten) Idee und der Vergeudung im sinnlichen Genuss heissen könnten. Mit der Dichterfigur des Eumolp wird am Ende des nur in Fragmenten erhaltenen Werkes die Problematik der unterschiedlichen Sinnsysteme auf- genommen. Im literarischen Bild einer Kultur als Diät wird eine mögliche Antwort ange- deutet.

The aim of this dissertation is to explore the nexus of meanings with regard to food and love in Petronius’ Satyrica. Encolpius, the first-person narrator, tells stories about his various sexual and culinary adventures. Unlike his model Odysseus, however, he is far from succeeding as a womanizer in the case of Circe, as he turns out to be sexually impotent; and the culinary masterpieces offered at the occasion of Trimalchio’s feast do not tempt but rather disgust him. I am trying to show that two systems of signs and meanings are being negotiated in the Satyrica. One system of meaning might be labelled ‚Logos’ since it refers to language; the deciphering of the meaning of life here is bound up with the immortality of the idea. This system of meaning is exemplified by the Odyssean order of sex/gender and is, at the same time, undermined by Encolpius’ impotence. The other system of meaning, represented by Trimalchio, is linked to the body. Trimalchio’s culinary masterpieces can be read as signs of life, evanescence, and death, of corporeity and mortality. Encolpius develops no taste for these works of art celebrating evanescence and flees from the banquet in disgust. Petronius’ stories investigate the meaning of life and culture between the extremes of immortality of the (disembodied) idea and the lavishness of sensual indulgence. The dilemma of the differing systems of meaning is taken up again at the end of the surviving fragment of the novel in the figure of the poet Eumolpius. The literary image this figure conveys, that of a culture understood as a form of diet, might hint at a possible answer.

Abstract

Ziel der vorliegenden Arbeit war es, Bedeutungszusammenhänge in der Rede über das Essen und die Liebe für Petrons Satyrica aufzuzeigen. Der Ich-Erzähler Enkolp berichtet von verschiedenen sexuellen und kulinarischen Aben- teuern. Anders als sein Vorbild Odysseus bleibt er als Frauenheld bei Kirke glücklos, weil er sich als impotent erweist. Die kulinarischen Kunstwerke während des Gastmahls des Trimalchio sind für Enkolp nicht schmackhaft, sondern ekelerregend. In der vorliegenden Arbeit wird die Hauptthese entwickelt, dass in den Satyrica zwei ver- schiedene Zeichen- und Sinnsysteme verhandelt werden. Garant des Sinnsystems ‚Logos’ ist die Sprache, und der Entzifferung von Lebenssinn entspricht in diesem Fall die Unsterb- lichkeit der Idee. Exemplarisch wird dieses Sinnsystem mit der Idee der odysseischen Ge- schlechterordnung aufgezeigt und gleichzeitig durch Enkolps Impotenz unterlaufen. Das Sinnsystem ‚Leib’ wird durch die Figur Trimalchios repräsentiert. Seine Speisekunstwerke sind Zeichen für den Prozess von Leben, Vergänglichkeit und Tod, für Körperlichkeit und Sterblichkeit. Enkolp findet keinen Geschmack an diesen Kunstwerken und verlässt das Gastmahl fluchtartig und ekelerfüllt. In den Körpergeschichten Petrons wird die Frage entfaltet, was Lebenssinn und Kultur zwischen der Unsterblichkeit der (entkörperlichten) Idee und der Vergeudung im sinnlichen Genuss heissen könnten. Mit der Dichterfigur des Eumolp wird am Ende des nur in Fragmenten erhaltenen Werkes die Problematik der unterschiedlichen Sinnsysteme auf- genommen. Im literarischen Bild einer Kultur als Diät wird eine mögliche Antwort ange- deutet.

The aim of this dissertation is to explore the nexus of meanings with regard to food and love in Petronius’ Satyrica. Encolpius, the first-person narrator, tells stories about his various sexual and culinary adventures. Unlike his model Odysseus, however, he is far from succeeding as a womanizer in the case of Circe, as he turns out to be sexually impotent; and the culinary masterpieces offered at the occasion of Trimalchio’s feast do not tempt but rather disgust him. I am trying to show that two systems of signs and meanings are being negotiated in the Satyrica. One system of meaning might be labelled ‚Logos’ since it refers to language; the deciphering of the meaning of life here is bound up with the immortality of the idea. This system of meaning is exemplified by the Odyssean order of sex/gender and is, at the same time, undermined by Encolpius’ impotence. The other system of meaning, represented by Trimalchio, is linked to the body. Trimalchio’s culinary masterpieces can be read as signs of life, evanescence, and death, of corporeity and mortality. Encolpius develops no taste for these works of art celebrating evanescence and flees from the banquet in disgust. Petronius’ stories investigate the meaning of life and culture between the extremes of immortality of the (disembodied) idea and the lavishness of sensual indulgence. The dilemma of the differing systems of meaning is taken up again at the end of the surviving fragment of the novel in the figure of the poet Eumolpius. The literary image this figure conveys, that of a culture understood as a form of diet, might hint at a possible answer.

Statistics

Downloads

39 downloads since deposited on 27 Jun 2019
39 downloads since 12 months
Detailed statistics

Additional indexing

Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Eigler Ulrich, Döpp Siegmar
Communities & Collections:UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:Unspecified
Language:German
Place of Publication:Zürich
Date:2007
Deposited On:27 Jun 2019 06:37
Last Modified:25 Sep 2019 00:11
Number of Pages:172
OA Status:Green
Related URLs:https://www.recherche-portal.ch/primo-explore/fulldisplay?docid=ebi01_prod005397163&context=L&vid=ZAD&search_scope=default_scope&tab=default_tab&lang=de_DE (Library Catalogue)

Download

Green Open Access

Download PDF  'Nemo nostrum solide natus est : Körpergeschichten in Petrons Satyrica'.
Preview
Content: Published Version
Language: German
Filetype: PDF
Size: 9MB