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Children's sleep behaviour and chronotype in context to mothers' sleep-wake patterns and distress


Werner, Helene. Children's sleep behaviour and chronotype in context to mothers' sleep-wake patterns and distress. 2009, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

Untersuchungsziel: Die Ziele der vorliegenden Dissertation bestanden darin einen Fragebogen zur Erhebung des kindlichen Chronotypus zu entwickeln und zu validieren, Daten bezüglich der Übereinstimmung/Nicht-Übereinstimmung der in der klinischen Praxis am häufigsten eingesetzten Untersuchungsmethoden (Fragebogen, Protokoll, Aktimetrie) zur Bestimmung des Schlaf/Wach-Rhythmus des Kindes zu bestimmen und Unterschiede wie auch Assoziationen zwischen kindlichem und mütterlichem Schlafverhalten (Schlafdauer, Chronotypus, Nacht-zu-Nacht-Variabilität) zu eruieren und der Frage nachzugehen, inwiefern Unterschiede im Schlafverhalten zwischen Kindern und Müttern wie auch elterliche Erwartungen an das Schlafverhalten der Kinder mit der subjektiv erlebten Belastung der Mütter in Beziehung stehen. Studiendesign: Querschnittsstudie mit gesunden präpubertären Kindern zwischen 4 und 11 Jahren und deren Müttern. Untersuchungsinstrumente: Quantitative und qualitative Aspekte des Schlafverhaltens wurden beim Kind wie auch bei der Mutter mittels Fragebogen, Schlafprotokoll und Aktimetrie bestimmt. Zur Erhebung des Chronotypus bei den Kindern wurde der selbst entwickelte und validierte CCTQ Children’s Chronotype Questionnaire, bei den Müttern der MCTQ Munich Chronotype Questionnaire eingesetzt. Die pubertäre Entwicklung der Kinder wurde mittels Self-Administered Rating Scale for Pubertal Development und die subjektiv erlebte elterliche Belastung mittels Parenting Stress Index PSI-SF erhoben. Wichtigste Ergebnisse: Die drei Chronotypus Masse, die der CCTQ umfasst [Mid Sleep Point an freien Tagen (MSF), Morningness/Eveningness Score (M/E), Chronotype Score (CT)], korrelieren untereinander wie auch mit verschiedenen Schlaf/Wach-Variablen moderat bis hoch und weisen eine exzellente Test-Retest-Reliabilität auf. Die ‚Limits of Agreement’ nach Bland und Altman (1986, 1999) zeigen, dass die Aktimetrie und das Schlafprotokoll für Schlafbeginn, Schlafende, Schlafdauer und Mid Sleep Point austauschbar eingesetzt werden können, jedoch nicht für Informationen bezüglich des nächtlichen Erwachens. Die ‚Limits of Agreement’ zwischen Schlafprotokoll und Fragebogen wie auch zwischen Aktimetrie und Fragebogen waren ungenügend. Sie können demnach für keine der untersuchten Variablen austauschbar eingesetzt werden. Quantitative und qualitative Schlafparameter unterscheiden sich signifikant zwischen Kindern und Müttern, mit spezifischen Unterschieden zwischen geregelten und freien Tagen. Bettzeit, Aufstehzeit und Mid Sleep Point von Kindern und Müttern korrelieren signifikant zwischen Kindern und Müttern, Schlafqualitätsparameter und die Nacht-zu-Nacht-Variabilität jedoch nicht. Unterschiede im Schlafverhalten zwischen Kindern und Müttern stehen nicht mit der subjektiv erlebten Belastung in Beziehung, wohl aber elterliche Erwartungen an das Schlafverhalten der Kinder. Schlussfolgerungen: Individuelle Unterschiede bezüglich des Chronotypus stehen im Zusammenhang mit spezifischen Gegebenheiten der zircadianen inneren Uhr und psychosozialen Aspekten wie z.B. der Tagesmüdigkeit oder Aufmerksamkeit. Während sehr viel über die Entwicklung, Verteilung und Variabilität des Chronotypus bei Adoleszenten und Erwachsenen bekannt ist, gab es bis anhin kein validiertes Erhebungsinstrument für präpubertäre Kinder (4-11 Jahre). Dies wurde im Rahmen dieser Dissertation erarbeitet wurde und steht nun zur Verfügung. Die Studie liefert wichtige Informationen bezüglich der Austauschbarkeit der in der klinischen Praxis am häufigsten eingesetzten Methoden zur Bestimmung des Schlaf/Wach-Rhythmus des Kindes. Frühere Studien haben gleichfalls verschiedene methodische Zugänge (Fragebogen, Schlafprotokoll, Aktimetrie) verglichen, aber die Technik nach Bland und Altman (1986, 1999) wurde bis anhin nicht angewendet und adäquate quantitative Aussagen bezüglich der Austauschbarkeit der verschiedenen Methoden („Limits of Agreement“) fehlten. Der Schlaf/Wach-Rhythmus von präpubertären Kindern ist viel mehr als bei älteren Kindern und Adoleszenten in den sozialen Kontext der Familie eingebunden. Die Übereinstimmung/Nichtübereinstimmung zwischen endogenen Faktoren des Kindes (z.B. Schlafdauer, Chronotypus) und exogenen Faktoren (z.B. elterliche Erwartungen an das Schlafverhalten des Kindes) wird als wichtiger Aspekt bezüglich der Entstehung von funktionellen Schlafstörungen betrachtet. Das Wissen über diese Zusammenhänge an einer normativen Stichprobe leistet einen wichtigen Beitrag für das Verständnis von Schlafstörungen und bietet Hilfestellung im Umgang mit schlafgestörten Kindern.
This doctoral thesis examines children’s sleep behaviour and chronotype in the context to mothers’ sleep-wake patterns and distress. The aims were to construct and validate a questionnaire to assess children’s sleep phase preference (chronotype), to report agreement rates between the most commonly used methods in basic and clinical sleep research, to assess differences and associations between children’s and mothers’ sleep-wake patterns, and to explore whether these differences are related to parental distress.
Individual differences in chronotype are linked to sleep schedule variability, psychosocial functioning, and specific properties of the circadian clock. While much is known about the development, distribution, and variability of chronotype in adolescents and adults, assessment in prepubertal children has been hindered by the lack of appropriate, reliable and valid measures. The thesis presents a detailed description of the assessment of children’s chronotype by the self-developed Children’s Chronotype Questionnaire (CCTQ). This instrument uses three different measures for the assessment of chronotype in children between 4 and 11 years of age: the Mid Sleep point on Free days (MSF), the Morningness/Eveningness scale (M/E) score, and a 5-point Chronotype (CT) score. Part 1 of the thesis provides validity data for the CCTQ using actigraphy, as well as 2-4 week test-retest reliability data.
Children’s sleep-wake patterns can be assessed by different methodological techniques (subjective vs. objective). While previous investigations have primarily focused on infants (see e.g., Sadeh et al., 2004) and adolescents (e.g., Wolfson, 2003) as well as on children’s populations with sleep disorders, much less attention has been paid to school-age children and normative healthy populations. Furthermore, previous studies including different methodological approaches have primarily reported reliability estimates, comparisons of mean values, and correlations between methods, which do not provide appropriate information about agreement or disagreement between methods. Part 2 presents agreement rates of the most common used methods in basic and clinical sleep research (questionnaire, diary, actigraphy) by the statistical approach proposed by Bland and Altman (Bland & Altman, 1986, 1999) providing normative data for agreement rates in a non-clinical sample of middle-upper class children.
Children’s sleep-wake regulation is embedded in the family context and must be seen in relation to characteristics of their primary caregivers (e.g., parents’ sleep-wake patterns, expectations). Thus, the alignment or misalignment between endogenous (e.g., sleep duration, chronotype) and exogenous components (e.g., parental expectations) may be considered as an important issue for understanding children’s sleep disorders. Part 3 of this thesis describes differences and associations between sleep scheduled and quality variables as well as intra- individual variability of these variables of children and their biological mothers assessed by actigraphy. In Part 4 children’s and mothers’ sleep-wake patterns as well as the differences between children and mothers are studied in relation to mothers’ distress measured by the PSI-SF (Abidin, 1995).
The findings of Part 1 show moderate to strong agreement between the three chronotype measures measured by the CCTQ, adequate associations between sleep/wake parameters (parent-report and actigraphy) and chronotype measures, and excellent temporal stability for all three chronotype measures (reliability). Limits of agreement according to Bland and Altman (Bland & Altman, 1986, 1999) indicate that actigraphy and diary can be interchangeably used for sleep start, sleep end, assumed sleep and mid sleep point, but not for variables related to nocturnal wake time. Agreement rates between diary and questionnaire as well as between the actigraphy and questionnaire were not sufficient. The findings of Part 3 demonstrate significant mean differences between children’s and mothers’ scheduled and quality variables, with specific differences between weekdays and weekend-days for children and mothers (e.g., sleep duration). Furthermore, there were significant associations between children’s and mothers’ sleep scheduled variables (e.g., bedtime, get up time, mid sleep point), but no significant associations were found for sleep quality measures (e.g., motionless sleep percentage) and night-to-night variability. The results of Part 4 indicate that mothers’ self-rated sleep quality and children’s bedtime on scheduled days are related to parental distress while no significant associations were found for mean differences between children and mothers. Parental expectations for children’s sleep-wake patterns, defined as soll sleep- wake patterns (what would be in parents’ opinion, the soll time for the child to go to bed) were related to children’s chronotype and accounted for parental distress.
This thesis provides insights into transactional processes between the child and his or her social environment. Knowing differences and associations between children’s and mothers’ sleep-wake patterns of normal healthy children and their parents as well its relation to parental distress (as an approximation for children’s developmental opportunities) play an important role in understanding children’s sleep disorders and can eventually improve the clinical care for sleep problems in children.

Abstract

Untersuchungsziel: Die Ziele der vorliegenden Dissertation bestanden darin einen Fragebogen zur Erhebung des kindlichen Chronotypus zu entwickeln und zu validieren, Daten bezüglich der Übereinstimmung/Nicht-Übereinstimmung der in der klinischen Praxis am häufigsten eingesetzten Untersuchungsmethoden (Fragebogen, Protokoll, Aktimetrie) zur Bestimmung des Schlaf/Wach-Rhythmus des Kindes zu bestimmen und Unterschiede wie auch Assoziationen zwischen kindlichem und mütterlichem Schlafverhalten (Schlafdauer, Chronotypus, Nacht-zu-Nacht-Variabilität) zu eruieren und der Frage nachzugehen, inwiefern Unterschiede im Schlafverhalten zwischen Kindern und Müttern wie auch elterliche Erwartungen an das Schlafverhalten der Kinder mit der subjektiv erlebten Belastung der Mütter in Beziehung stehen. Studiendesign: Querschnittsstudie mit gesunden präpubertären Kindern zwischen 4 und 11 Jahren und deren Müttern. Untersuchungsinstrumente: Quantitative und qualitative Aspekte des Schlafverhaltens wurden beim Kind wie auch bei der Mutter mittels Fragebogen, Schlafprotokoll und Aktimetrie bestimmt. Zur Erhebung des Chronotypus bei den Kindern wurde der selbst entwickelte und validierte CCTQ Children’s Chronotype Questionnaire, bei den Müttern der MCTQ Munich Chronotype Questionnaire eingesetzt. Die pubertäre Entwicklung der Kinder wurde mittels Self-Administered Rating Scale for Pubertal Development und die subjektiv erlebte elterliche Belastung mittels Parenting Stress Index PSI-SF erhoben. Wichtigste Ergebnisse: Die drei Chronotypus Masse, die der CCTQ umfasst [Mid Sleep Point an freien Tagen (MSF), Morningness/Eveningness Score (M/E), Chronotype Score (CT)], korrelieren untereinander wie auch mit verschiedenen Schlaf/Wach-Variablen moderat bis hoch und weisen eine exzellente Test-Retest-Reliabilität auf. Die ‚Limits of Agreement’ nach Bland und Altman (1986, 1999) zeigen, dass die Aktimetrie und das Schlafprotokoll für Schlafbeginn, Schlafende, Schlafdauer und Mid Sleep Point austauschbar eingesetzt werden können, jedoch nicht für Informationen bezüglich des nächtlichen Erwachens. Die ‚Limits of Agreement’ zwischen Schlafprotokoll und Fragebogen wie auch zwischen Aktimetrie und Fragebogen waren ungenügend. Sie können demnach für keine der untersuchten Variablen austauschbar eingesetzt werden. Quantitative und qualitative Schlafparameter unterscheiden sich signifikant zwischen Kindern und Müttern, mit spezifischen Unterschieden zwischen geregelten und freien Tagen. Bettzeit, Aufstehzeit und Mid Sleep Point von Kindern und Müttern korrelieren signifikant zwischen Kindern und Müttern, Schlafqualitätsparameter und die Nacht-zu-Nacht-Variabilität jedoch nicht. Unterschiede im Schlafverhalten zwischen Kindern und Müttern stehen nicht mit der subjektiv erlebten Belastung in Beziehung, wohl aber elterliche Erwartungen an das Schlafverhalten der Kinder. Schlussfolgerungen: Individuelle Unterschiede bezüglich des Chronotypus stehen im Zusammenhang mit spezifischen Gegebenheiten der zircadianen inneren Uhr und psychosozialen Aspekten wie z.B. der Tagesmüdigkeit oder Aufmerksamkeit. Während sehr viel über die Entwicklung, Verteilung und Variabilität des Chronotypus bei Adoleszenten und Erwachsenen bekannt ist, gab es bis anhin kein validiertes Erhebungsinstrument für präpubertäre Kinder (4-11 Jahre). Dies wurde im Rahmen dieser Dissertation erarbeitet wurde und steht nun zur Verfügung. Die Studie liefert wichtige Informationen bezüglich der Austauschbarkeit der in der klinischen Praxis am häufigsten eingesetzten Methoden zur Bestimmung des Schlaf/Wach-Rhythmus des Kindes. Frühere Studien haben gleichfalls verschiedene methodische Zugänge (Fragebogen, Schlafprotokoll, Aktimetrie) verglichen, aber die Technik nach Bland und Altman (1986, 1999) wurde bis anhin nicht angewendet und adäquate quantitative Aussagen bezüglich der Austauschbarkeit der verschiedenen Methoden („Limits of Agreement“) fehlten. Der Schlaf/Wach-Rhythmus von präpubertären Kindern ist viel mehr als bei älteren Kindern und Adoleszenten in den sozialen Kontext der Familie eingebunden. Die Übereinstimmung/Nichtübereinstimmung zwischen endogenen Faktoren des Kindes (z.B. Schlafdauer, Chronotypus) und exogenen Faktoren (z.B. elterliche Erwartungen an das Schlafverhalten des Kindes) wird als wichtiger Aspekt bezüglich der Entstehung von funktionellen Schlafstörungen betrachtet. Das Wissen über diese Zusammenhänge an einer normativen Stichprobe leistet einen wichtigen Beitrag für das Verständnis von Schlafstörungen und bietet Hilfestellung im Umgang mit schlafgestörten Kindern.
This doctoral thesis examines children’s sleep behaviour and chronotype in the context to mothers’ sleep-wake patterns and distress. The aims were to construct and validate a questionnaire to assess children’s sleep phase preference (chronotype), to report agreement rates between the most commonly used methods in basic and clinical sleep research, to assess differences and associations between children’s and mothers’ sleep-wake patterns, and to explore whether these differences are related to parental distress.
Individual differences in chronotype are linked to sleep schedule variability, psychosocial functioning, and specific properties of the circadian clock. While much is known about the development, distribution, and variability of chronotype in adolescents and adults, assessment in prepubertal children has been hindered by the lack of appropriate, reliable and valid measures. The thesis presents a detailed description of the assessment of children’s chronotype by the self-developed Children’s Chronotype Questionnaire (CCTQ). This instrument uses three different measures for the assessment of chronotype in children between 4 and 11 years of age: the Mid Sleep point on Free days (MSF), the Morningness/Eveningness scale (M/E) score, and a 5-point Chronotype (CT) score. Part 1 of the thesis provides validity data for the CCTQ using actigraphy, as well as 2-4 week test-retest reliability data.
Children’s sleep-wake patterns can be assessed by different methodological techniques (subjective vs. objective). While previous investigations have primarily focused on infants (see e.g., Sadeh et al., 2004) and adolescents (e.g., Wolfson, 2003) as well as on children’s populations with sleep disorders, much less attention has been paid to school-age children and normative healthy populations. Furthermore, previous studies including different methodological approaches have primarily reported reliability estimates, comparisons of mean values, and correlations between methods, which do not provide appropriate information about agreement or disagreement between methods. Part 2 presents agreement rates of the most common used methods in basic and clinical sleep research (questionnaire, diary, actigraphy) by the statistical approach proposed by Bland and Altman (Bland & Altman, 1986, 1999) providing normative data for agreement rates in a non-clinical sample of middle-upper class children.
Children’s sleep-wake regulation is embedded in the family context and must be seen in relation to characteristics of their primary caregivers (e.g., parents’ sleep-wake patterns, expectations). Thus, the alignment or misalignment between endogenous (e.g., sleep duration, chronotype) and exogenous components (e.g., parental expectations) may be considered as an important issue for understanding children’s sleep disorders. Part 3 of this thesis describes differences and associations between sleep scheduled and quality variables as well as intra- individual variability of these variables of children and their biological mothers assessed by actigraphy. In Part 4 children’s and mothers’ sleep-wake patterns as well as the differences between children and mothers are studied in relation to mothers’ distress measured by the PSI-SF (Abidin, 1995).
The findings of Part 1 show moderate to strong agreement between the three chronotype measures measured by the CCTQ, adequate associations between sleep/wake parameters (parent-report and actigraphy) and chronotype measures, and excellent temporal stability for all three chronotype measures (reliability). Limits of agreement according to Bland and Altman (Bland & Altman, 1986, 1999) indicate that actigraphy and diary can be interchangeably used for sleep start, sleep end, assumed sleep and mid sleep point, but not for variables related to nocturnal wake time. Agreement rates between diary and questionnaire as well as between the actigraphy and questionnaire were not sufficient. The findings of Part 3 demonstrate significant mean differences between children’s and mothers’ scheduled and quality variables, with specific differences between weekdays and weekend-days for children and mothers (e.g., sleep duration). Furthermore, there were significant associations between children’s and mothers’ sleep scheduled variables (e.g., bedtime, get up time, mid sleep point), but no significant associations were found for sleep quality measures (e.g., motionless sleep percentage) and night-to-night variability. The results of Part 4 indicate that mothers’ self-rated sleep quality and children’s bedtime on scheduled days are related to parental distress while no significant associations were found for mean differences between children and mothers. Parental expectations for children’s sleep-wake patterns, defined as soll sleep- wake patterns (what would be in parents’ opinion, the soll time for the child to go to bed) were related to children’s chronotype and accounted for parental distress.
This thesis provides insights into transactional processes between the child and his or her social environment. Knowing differences and associations between children’s and mothers’ sleep-wake patterns of normal healthy children and their parents as well its relation to parental distress (as an approximation for children’s developmental opportunities) play an important role in understanding children’s sleep disorders and can eventually improve the clinical care for sleep problems in children.

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Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Haug Hans-Joachim, Jenni Oskar
Communities & Collections:UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:Unspecified
Language:English
Place of Publication:Zürich
Date:2009
Deposited On:15 May 2019 07:34
Last Modified:25 Sep 2019 00:12
Number of Pages:126
OA Status:Green
Related URLs:https://www.recherche-portal.ch/primo-explore/fulldisplay?docid=ebi01_prod005959617&context=L&vid=ZAD&search_scope=default_scope&tab=default_tab&lang=de_DE (Library Catalogue)

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