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Media art and future technologies : art at the interface between lab and gallery


Schlachetzki, Sarah M. Media art and future technologies : art at the interface between lab and gallery. 2011, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

The dissertation Media Art and Future Technologies. Art at the Interface Between Lab and Gallery focuses on current interrelationships between art and science. In the past few years, there has been a remarkable increase in attempts to foster the exchange between art, technology, and science – an exchange taking place at academies, museums, or even in research laboratories. Against this background, the dissertation analyzes two case studies on media art at the interface between lab and gallery. The interplay of art and technology is discussed within the context of the so-called Device Art in Japan. Actors in the field of Device Art position themselves in a national funding environment, in which art intersects with the promotion of the Japanese ‘content industry’. The second case study on international nanoart highlights interactive installations that are often created by media artists in collaboration with nanoscientists. Nanoart exemplifies the hope of artists, curators, and theorists to overcome the gap between the disparate spheres of art and science in our knowledge-based society. The two case studies on media art within the context of technology and science are bound together in a third chapter. Here, a discourse analysis illuminates the persistence of modernity’s rhetorical tropes in the current ‘art and science’ boom. The artistic positions under scrutiny thus appear as the ongoing attempt to localize media art’s role within technological and societal change. ‘Postmodern’ media art is endowed with modern hopes for the future.

Die Dissertation Media Art and Future Technologies. Art at the Interface Between Lab and Gallery widmet sich aktuellen Verbindungen von Kunst und Wissenschaft. In den letzten Jahren ist es zu einem regelrechten Boom von Massnahmen und Programmen gekommen, die den Austausch von Kunst, Technologieentwicklung und Wissenschaft an Akademien, in Museen oder in Forschungslaboren fördern. Vor diesem Hintergrund widmet sich die vorliegende Arbeit zwei Fallstudien zu Medienkunst an der Schnittstelle von Labor und Kunstausstellung. Das Zusammenspiel von Kunst und Technologie wird am Beispiel der sogenannten Device Art aus Japan erörtert. Akteure im Bereich der Device Art positionieren sich in einem nationalen Förderumfeld, in welchem sich die Kunst mit der Förderung der japanischen ‚content industry’ überschneidet. Die zweite Studie zu internationaler Nanokunst beleuchtet interaktive Installationen, die von Medienkünstlern häufig in Kooperation mit Nanowissenschaftlern entworfen werden. ‚Nanoart’ exemplifiziert den Wunsch von Künstlern, Kuratoren und Theoretikern unserer als Wissensgesellschaft beschriebenen Gesellschaft, zwischen den disparaten Sphären Kunst und Wissenschaft eine Brücke zu schlagen. Schliesslich umfasst die Dissertation eine Extrapolation von den kunstsoziologisch angelegten Fallstudien und eröffnet in einer diskursanalytisch angelegten Untersuchung einen Blick auf das Fortleben modernistischer Rhetoriken in aktuellen ‚art and science’ Kollaborationen. Die besprochenen künstlerischen Positionen werden hier mit dem andauernden Versuch kurzgeschlossen, die Rolle der Medienkunst in technologischem und gesellschaftlichem Wandel zu verorten und sie dabei als Kunst der Zukunft zu beschreiben.

Abstract

The dissertation Media Art and Future Technologies. Art at the Interface Between Lab and Gallery focuses on current interrelationships between art and science. In the past few years, there has been a remarkable increase in attempts to foster the exchange between art, technology, and science – an exchange taking place at academies, museums, or even in research laboratories. Against this background, the dissertation analyzes two case studies on media art at the interface between lab and gallery. The interplay of art and technology is discussed within the context of the so-called Device Art in Japan. Actors in the field of Device Art position themselves in a national funding environment, in which art intersects with the promotion of the Japanese ‘content industry’. The second case study on international nanoart highlights interactive installations that are often created by media artists in collaboration with nanoscientists. Nanoart exemplifies the hope of artists, curators, and theorists to overcome the gap between the disparate spheres of art and science in our knowledge-based society. The two case studies on media art within the context of technology and science are bound together in a third chapter. Here, a discourse analysis illuminates the persistence of modernity’s rhetorical tropes in the current ‘art and science’ boom. The artistic positions under scrutiny thus appear as the ongoing attempt to localize media art’s role within technological and societal change. ‘Postmodern’ media art is endowed with modern hopes for the future.

Die Dissertation Media Art and Future Technologies. Art at the Interface Between Lab and Gallery widmet sich aktuellen Verbindungen von Kunst und Wissenschaft. In den letzten Jahren ist es zu einem regelrechten Boom von Massnahmen und Programmen gekommen, die den Austausch von Kunst, Technologieentwicklung und Wissenschaft an Akademien, in Museen oder in Forschungslaboren fördern. Vor diesem Hintergrund widmet sich die vorliegende Arbeit zwei Fallstudien zu Medienkunst an der Schnittstelle von Labor und Kunstausstellung. Das Zusammenspiel von Kunst und Technologie wird am Beispiel der sogenannten Device Art aus Japan erörtert. Akteure im Bereich der Device Art positionieren sich in einem nationalen Förderumfeld, in welchem sich die Kunst mit der Förderung der japanischen ‚content industry’ überschneidet. Die zweite Studie zu internationaler Nanokunst beleuchtet interaktive Installationen, die von Medienkünstlern häufig in Kooperation mit Nanowissenschaftlern entworfen werden. ‚Nanoart’ exemplifiziert den Wunsch von Künstlern, Kuratoren und Theoretikern unserer als Wissensgesellschaft beschriebenen Gesellschaft, zwischen den disparaten Sphären Kunst und Wissenschaft eine Brücke zu schlagen. Schliesslich umfasst die Dissertation eine Extrapolation von den kunstsoziologisch angelegten Fallstudien und eröffnet in einer diskursanalytisch angelegten Untersuchung einen Blick auf das Fortleben modernistischer Rhetoriken in aktuellen ‚art and science’ Kollaborationen. Die besprochenen künstlerischen Positionen werden hier mit dem andauernden Versuch kurzgeschlossen, die Rolle der Medienkunst in technologischem und gesellschaftlichem Wandel zu verorten und sie dabei als Kunst der Zukunft zu beschreiben.

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Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Ursprung Philip, Daniels Dieter
Communities & Collections:UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:Unspecified
Language:English
Place of Publication:Zurich
Date:2011
Deposited On:23 May 2019 12:02
Last Modified:01 Oct 2019 11:38
Number of Pages:205
OA Status:Green
Related URLs:https://www.recherche-portal.ch/primo-explore/fulldisplay?docid=ebi01_prod006528185&context=L&vid=ZAD&search_scope=default_scope&tab=default_tab&lang=de_DE (Library Catalogue)

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