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European Union policymaking in the field of air traffic management : the endeavor to implement functional airspace blocks in light of fragmented national interests : a case study on the Functional Airspace Block Europe Central (FABEC)


Ladenbauer, Siegfried. European Union policymaking in the field of air traffic management : the endeavor to implement functional airspace blocks in light of fragmented national interests : a case study on the Functional Airspace Block Europe Central (FABEC). 2012, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

The provision of air navigation services (ANS) is a sovereign prerogative of individual nation states. As a result, today’s European air traffic management (ATM) system is highly frag- mented, impeding smooth and efficient traffic flows and causing delays and additional costs for airspace users. As earlier attempts to integrate ATM in Europe did not overcome the prob- lem of fragmentation, the European Commission launched the Single European Sky (SES) initiative in 1999. One key element of SES is so-called functional airspace blocks (FABs), which encompass the airspace of several states. However, due to their strong impact on na- tional sovereignty, the successful implementation of FABs is difficult. This study attempts to identify the supporting and constraining elements affecting FAB development by analyzing one of the most significant FAB projects, the Functional Airspace Block Europe Central (FABEC). It reverts to two theories of political integration offering conflicting viewpoints on the factors that are supposed to be decisive for the progress of integration. The study con- cludes that, with regard to the implementation of FABs, the EU is considerably limited by the sovereign interests of states. Although supranational pressure is steadily growing as the Euro- pean Commission makes extensive and intelligent use of its regulatory capacity, the legal ba- sis is missing to allow it to take supranational decisions in respect of national airspace and infrastructure. Governments, in turn, are keen on maintaining national supremacy in military issues and do not support far-reaching steps of integration in ANS provision at this time. Moreover, national service providers find themselves in an environment dominated by com- petition rather than cooperation, as they may be faced with structural and financial losses. In order to achieve the goals of SES, the European Commission thus should consider measures to incentivize cooperative behavior between ANS organizations. ZUSAMMENFASSUNG
Flugsicherung ist eine hoheitliche Aufgabe. Die daraus resultierende Fragmentierung des eu- ropäischen Flugsicherungssystems behindert einen effizienten Verkehrsfluss und hat für die Luftraumnutzer Verspätungen und Mehrkosten zur Folge. Weil frühere Integrationsversuche erfolglos blieben, lancierte die Europäische Kommission im Jahr 1999 die Initiative zur Schaffung eines Single European Sky (SES). Wesentliches Element des SES sind so genannte funktionale Luftraumblöcke (functional airspace blocks, FABs), die den Luftraum mehrerer Staaten umfassen. Die damit verbundene Beschneidung staatlicher Souveränität erschwert jedoch die erfolgreiche Umsetzung solcher FABs. Die vorliegende Studie identifiziert be- günstigende und hemmende Faktoren für die Entstehung von FABs anhand eines der bedeu- tendsten FAB-Projekte, dem Functional Airspace Block Europe Central (FABEC). Sie greift dabei auf zwei politische Integrationstheorien zurück, welche konträre Auffassungen über die treibenden Kräfte in Integrationsprozessen vertreten. Die Studie kommt zum Schluss, dass die souveränen Interessen der Staaten die Handlungsfähigkeit der EU in Bezug auf die Errichtung funktionaler Luftraumblöcke stark einschränken. Obwohl die Europäische Kommission durch geschickte Wahrnehmung bestehender regulatorischer Kompetenzen stetig an Einfluss ge- winnt, verfügt sie über keine rechtliche Grundlage um über nationale Lufträume und Infra- strukturen zu entscheiden. Die staatlichen Regierungen sind ihrerseits darauf bedacht, die nationale Hoheit in militärischen Angelegenheiten zu bewahren und unterstützen gegenwärtig keine weitreichenden Integrationsschritte im Bereich der Flugsicherung. Darüber hinaus fin- den sich die nationalen Flugsicherungsorganisationen eher in einem auf Wettbewerb statt auf Zusammenarbeit ausgerichteten Umfeld wieder, da Integration mit strukturellen und finan- ziellen Verlusten einhergehen könnte. Zur Erreichung der Zielsetzungen des SES sollte die Europäische Kommission deshalb Massnahmen in Betracht ziehen, welche die Flugsiche- rungsanbieter zu kooperativem Verhalten bewegen.

Abstract

The provision of air navigation services (ANS) is a sovereign prerogative of individual nation states. As a result, today’s European air traffic management (ATM) system is highly frag- mented, impeding smooth and efficient traffic flows and causing delays and additional costs for airspace users. As earlier attempts to integrate ATM in Europe did not overcome the prob- lem of fragmentation, the European Commission launched the Single European Sky (SES) initiative in 1999. One key element of SES is so-called functional airspace blocks (FABs), which encompass the airspace of several states. However, due to their strong impact on na- tional sovereignty, the successful implementation of FABs is difficult. This study attempts to identify the supporting and constraining elements affecting FAB development by analyzing one of the most significant FAB projects, the Functional Airspace Block Europe Central (FABEC). It reverts to two theories of political integration offering conflicting viewpoints on the factors that are supposed to be decisive for the progress of integration. The study con- cludes that, with regard to the implementation of FABs, the EU is considerably limited by the sovereign interests of states. Although supranational pressure is steadily growing as the Euro- pean Commission makes extensive and intelligent use of its regulatory capacity, the legal ba- sis is missing to allow it to take supranational decisions in respect of national airspace and infrastructure. Governments, in turn, are keen on maintaining national supremacy in military issues and do not support far-reaching steps of integration in ANS provision at this time. Moreover, national service providers find themselves in an environment dominated by com- petition rather than cooperation, as they may be faced with structural and financial losses. In order to achieve the goals of SES, the European Commission thus should consider measures to incentivize cooperative behavior between ANS organizations. ZUSAMMENFASSUNG
Flugsicherung ist eine hoheitliche Aufgabe. Die daraus resultierende Fragmentierung des eu- ropäischen Flugsicherungssystems behindert einen effizienten Verkehrsfluss und hat für die Luftraumnutzer Verspätungen und Mehrkosten zur Folge. Weil frühere Integrationsversuche erfolglos blieben, lancierte die Europäische Kommission im Jahr 1999 die Initiative zur Schaffung eines Single European Sky (SES). Wesentliches Element des SES sind so genannte funktionale Luftraumblöcke (functional airspace blocks, FABs), die den Luftraum mehrerer Staaten umfassen. Die damit verbundene Beschneidung staatlicher Souveränität erschwert jedoch die erfolgreiche Umsetzung solcher FABs. Die vorliegende Studie identifiziert be- günstigende und hemmende Faktoren für die Entstehung von FABs anhand eines der bedeu- tendsten FAB-Projekte, dem Functional Airspace Block Europe Central (FABEC). Sie greift dabei auf zwei politische Integrationstheorien zurück, welche konträre Auffassungen über die treibenden Kräfte in Integrationsprozessen vertreten. Die Studie kommt zum Schluss, dass die souveränen Interessen der Staaten die Handlungsfähigkeit der EU in Bezug auf die Errichtung funktionaler Luftraumblöcke stark einschränken. Obwohl die Europäische Kommission durch geschickte Wahrnehmung bestehender regulatorischer Kompetenzen stetig an Einfluss ge- winnt, verfügt sie über keine rechtliche Grundlage um über nationale Lufträume und Infra- strukturen zu entscheiden. Die staatlichen Regierungen sind ihrerseits darauf bedacht, die nationale Hoheit in militärischen Angelegenheiten zu bewahren und unterstützen gegenwärtig keine weitreichenden Integrationsschritte im Bereich der Flugsicherung. Darüber hinaus fin- den sich die nationalen Flugsicherungsorganisationen eher in einem auf Wettbewerb statt auf Zusammenarbeit ausgerichteten Umfeld wieder, da Integration mit strukturellen und finan- ziellen Verlusten einhergehen könnte. Zur Erreichung der Zielsetzungen des SES sollte die Europäische Kommission deshalb Massnahmen in Betracht ziehen, welche die Flugsiche- rungsanbieter zu kooperativem Verhalten bewegen.

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Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Ruloff Dieter, Lehmkuhl Dirk
Communities & Collections:UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:Unspecified
Language:English
Place of Publication:Zürich
Date:2012
Deposited On:16 Apr 2019 12:31
Last Modified:15 Apr 2021 15:00
Number of Pages:258
OA Status:Green

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