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Patterns of media performance : comparing the contribution of mass media to established democracies worldwide


Müller, Lisa. Patterns of media performance : comparing the contribution of mass media to established democracies worldwide. 2015, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

The notion that mass media are essential for modern democracies is widely accepted, but there is a great deal of controversy regarding how well media play their democratic role. However, neither of the positions within this debate rests on solid empirical and especially comparative evidence. Thus, this thesis aims to contribute to the cross-national research on democratic media performance and its effects on the quality of democracy. Part I develops a theoretical model of media performance, arguing that mass media have two democratic functions: vertically, they need to disseminate information about politics; and horizontally, they need to provide a public forum that reflects the diversity of the society. The degree to which these two functions are fulfilled is analyzed on the level of media structures and media content, comparing up to 47 countries. The results reveal that media performance on both levels varies considerably across countries. While the media in the younger democracies within the sample generally lag behind, different patterns of media performance can be observed with respect to the more mature democracies. In short, the vertical function seems to be better guaranteed in Anglo-Saxon countries, whereas central Western and Northern European states are found to perform better with regard to the horizontal function. Part II of the book explores and reveals important links between media performance and various aspects of a well-functioning democratic regime.

Dass moderne Demokratien ohne Massenmedien undenkbar wären, ist weithin unbestritten. Sehr kontrovers wird hingegen diskutiert, wie gut Medien ihre demokratische Rolle erfüllen. Dabei mangelt es dieser Debatte jedoch an einer soliden und v.a. vergleichenden empirischen Grundlage. Diese Dissertation möchte deshalb zur ländervergleichenden Forschung über demokratische Medienperformanz und deren Effekte auf die Qualität von Demokratien beitragen. Teil I entwickelt ein theoretisches Medienperformanz-Modell, demzufolge Massenmedien zwei demokratische Funktionen haben: in vertikalem Sinne müssen sie politische Informationen verbreiten; in horizontalem Sinne ein öffentliches Forum bereitstellen, das die Vielfalt der Gesellschaft widerspiegelt. Inwieweit diese Funktionen erfüllt sind, wird auf der Ebene von Medienstrukturen und -inhalten analysiert, wobei bis zu 47 Länder verglichen werden. Die Resultate zeigen, dass Medien in den jüngeren Demokratien im Sample generell schlechter abschneiden, während bei den reiferen Demokratien verschiedene Medienperformanz-Muster zu beobachten sind. Grob gesagt scheint die vertikale Funktion in angelsächsischen Ländern besser garantiert zu sein, während sich die horizontale Funktion in Nord- und in Zentral-Westeuropa als stärker ausgeprägt erweist. Teil II der Studie untersucht das Zusammenspiel zwischen Medienperformanz und verschiedenen Aspekten eines demokratischen Systems. Es werden mehrheitlich positive Beziehungen festgestellt.

Abstract

The notion that mass media are essential for modern democracies is widely accepted, but there is a great deal of controversy regarding how well media play their democratic role. However, neither of the positions within this debate rests on solid empirical and especially comparative evidence. Thus, this thesis aims to contribute to the cross-national research on democratic media performance and its effects on the quality of democracy. Part I develops a theoretical model of media performance, arguing that mass media have two democratic functions: vertically, they need to disseminate information about politics; and horizontally, they need to provide a public forum that reflects the diversity of the society. The degree to which these two functions are fulfilled is analyzed on the level of media structures and media content, comparing up to 47 countries. The results reveal that media performance on both levels varies considerably across countries. While the media in the younger democracies within the sample generally lag behind, different patterns of media performance can be observed with respect to the more mature democracies. In short, the vertical function seems to be better guaranteed in Anglo-Saxon countries, whereas central Western and Northern European states are found to perform better with regard to the horizontal function. Part II of the book explores and reveals important links between media performance and various aspects of a well-functioning democratic regime.

Dass moderne Demokratien ohne Massenmedien undenkbar wären, ist weithin unbestritten. Sehr kontrovers wird hingegen diskutiert, wie gut Medien ihre demokratische Rolle erfüllen. Dabei mangelt es dieser Debatte jedoch an einer soliden und v.a. vergleichenden empirischen Grundlage. Diese Dissertation möchte deshalb zur ländervergleichenden Forschung über demokratische Medienperformanz und deren Effekte auf die Qualität von Demokratien beitragen. Teil I entwickelt ein theoretisches Medienperformanz-Modell, demzufolge Massenmedien zwei demokratische Funktionen haben: in vertikalem Sinne müssen sie politische Informationen verbreiten; in horizontalem Sinne ein öffentliches Forum bereitstellen, das die Vielfalt der Gesellschaft widerspiegelt. Inwieweit diese Funktionen erfüllt sind, wird auf der Ebene von Medienstrukturen und -inhalten analysiert, wobei bis zu 47 Länder verglichen werden. Die Resultate zeigen, dass Medien in den jüngeren Demokratien im Sample generell schlechter abschneiden, während bei den reiferen Demokratien verschiedene Medienperformanz-Muster zu beobachten sind. Grob gesagt scheint die vertikale Funktion in angelsächsischen Ländern besser garantiert zu sein, während sich die horizontale Funktion in Nord- und in Zentral-Westeuropa als stärker ausgeprägt erweist. Teil II der Studie untersucht das Zusammenspiel zwischen Medienperformanz und verschiedenen Aspekten eines demokratischen Systems. Es werden mehrheitlich positive Beziehungen festgestellt.

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Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Kriesi Hanspeter, Esser Frank
Communities & Collections:UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:Unspecified
Language:English
Place of Publication:Zürich
Date:2015
Deposited On:20 Mar 2019 17:21
Last Modified:15 Apr 2021 15:01
Number of Pages:300
OA Status:Green

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