Increased erythrocytic osmotic fragility in anemic domestic shorthair and purebred cats
Tritschler, Claudia. Increased erythrocytic osmotic fragility in anemic domestic shorthair and purebred cats. 2015, University of Zurich, Vetsuisse Faculty.
Abstract
Objectives: Increased osmotic fragility and splenomegaly were reported in anemic Abyssinian and Somali cats. Here we report about this condition in domestic shorthair cats and two other breeds. Methods: The osmotic fragility test was performed, known causes of anemia were excluded, the illness was followed, and medical records were reviewed. Results: Twelve cats were first found to be anemic between 0.5-9 years of age. Pallor, lethargy, inappetence, pica, weight loss and splenomegaly were commonly observed. A macrocytic and hypochromic anemia with variable regeneration was noted. Infectious disease screening, direct Coombs’, and pyruvate kinase DNA mutation test results were negative. Freshly drawn blood did not appear hemolyzed but became progressively lyzed during storage. The sigmoid osmotic fragility curves were right shifted and cross-correction studies indicated a red cell effect. Most cats were treated with prednisolone and doxycycline. Five cats with recurrent or persistent anemia responded well to splenectomy. However, two had occasional recurrence of severe anemia. Finally, six cats were euthanized within 1 month and 7 years after initial presentation. Histopathology of 6 spleens revealed mainly congestion and extramedullary hematopoiesis. Conclusion: Similar to Abyssinians and Somalis, domestic shorthair cats and other breeds can also develop osmotic fragility with anemia and splenomegaly, which should be considered as a differential diagnosis in anemic cats.
Ziele: Erhöhte osmotische Fragilität und Splenomegalie wurden bei anämischen Abessinier- und Somalikatzen beschrieben. Hier beschreiben wir diese Erkrankung bei Haus- und zwei weiteren Rassekatzen. Methoden: Die osmotische Fragilität wurde getestet, bekannte Anämieursachen ausgeschlossen, der Verlauf verfolgt und Krankheitsgeschichten überprüft. Resultate: Anämie wurde bei zwölf Katzen erstmals mit 0,5-9 Jahren diagnostiziert. Blässe, Lethargie, Appetitlosigkeit, Pica, Gewichtsverlust und Splenomegalie waren häufige Symptome. Charakteristika der Anämie waren Makrozytose, Hypochromie und variable Regeneration. Infektionskrankheiten, direkter Coombs und Pyruvatkinase-Mutations-Test fielen negativ aus. Frisches Blut erschien normal, hämolysierte aber während der Lagerung. Die sigmoidalen osmotischen Fragilitätskurven waren nach rechts verschoben und Kreutz-Korrektur-Studien deuteten auf ein Erythrozytenproblem. Die meisten Katzen wurden mit Prednisolon und Doxyzyclin behandelt. Fünf Katzen mit rezidivierender oder persistierender Anämie sprachen gut auf Splenektomie an. Zwei davon zeigten aber später Rezidive. Sechs Katzen wurden zwischen 1 Monat bis 7 Jahre nach der ersten Präsentation euthanasiert. Histopathologie von 6 Milzen zeigte Kongestion und extramedulläre Hämatopoese. Konklusion: Wie auch Abessinier und Somalis können Hauskatzen und andere Rassen osmotische Fragilität mit Anämie und Splenomegalie entwickeln, was als Differentialdiagnose berücksichtigt werden sollte.
Abstract
Objectives: Increased osmotic fragility and splenomegaly were reported in anemic Abyssinian and Somali cats. Here we report about this condition in domestic shorthair cats and two other breeds. Methods: The osmotic fragility test was performed, known causes of anemia were excluded, the illness was followed, and medical records were reviewed. Results: Twelve cats were first found to be anemic between 0.5-9 years of age. Pallor, lethargy, inappetence, pica, weight loss and splenomegaly were commonly observed. A macrocytic and hypochromic anemia with variable regeneration was noted. Infectious disease screening, direct Coombs’, and pyruvate kinase DNA mutation test results were negative. Freshly drawn blood did not appear hemolyzed but became progressively lyzed during storage. The sigmoid osmotic fragility curves were right shifted and cross-correction studies indicated a red cell effect. Most cats were treated with prednisolone and doxycycline. Five cats with recurrent or persistent anemia responded well to splenectomy. However, two had occasional recurrence of severe anemia. Finally, six cats were euthanized within 1 month and 7 years after initial presentation. Histopathology of 6 spleens revealed mainly congestion and extramedullary hematopoiesis. Conclusion: Similar to Abyssinians and Somalis, domestic shorthair cats and other breeds can also develop osmotic fragility with anemia and splenomegaly, which should be considered as a differential diagnosis in anemic cats.
Ziele: Erhöhte osmotische Fragilität und Splenomegalie wurden bei anämischen Abessinier- und Somalikatzen beschrieben. Hier beschreiben wir diese Erkrankung bei Haus- und zwei weiteren Rassekatzen. Methoden: Die osmotische Fragilität wurde getestet, bekannte Anämieursachen ausgeschlossen, der Verlauf verfolgt und Krankheitsgeschichten überprüft. Resultate: Anämie wurde bei zwölf Katzen erstmals mit 0,5-9 Jahren diagnostiziert. Blässe, Lethargie, Appetitlosigkeit, Pica, Gewichtsverlust und Splenomegalie waren häufige Symptome. Charakteristika der Anämie waren Makrozytose, Hypochromie und variable Regeneration. Infektionskrankheiten, direkter Coombs und Pyruvatkinase-Mutations-Test fielen negativ aus. Frisches Blut erschien normal, hämolysierte aber während der Lagerung. Die sigmoidalen osmotischen Fragilitätskurven waren nach rechts verschoben und Kreutz-Korrektur-Studien deuteten auf ein Erythrozytenproblem. Die meisten Katzen wurden mit Prednisolon und Doxyzyclin behandelt. Fünf Katzen mit rezidivierender oder persistierender Anämie sprachen gut auf Splenektomie an. Zwei davon zeigten aber später Rezidive. Sechs Katzen wurden zwischen 1 Monat bis 7 Jahre nach der ersten Präsentation euthanasiert. Histopathologie von 6 Milzen zeigte Kongestion und extramedulläre Hämatopoese. Konklusion: Wie auch Abessinier und Somalis können Hauskatzen und andere Rassen osmotische Fragilität mit Anämie und Splenomegalie entwickeln, was als Differentialdiagnose berücksichtigt werden sollte.
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