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Healthy cognition in old age : effects of an engaged lifestyle and cognitive training


Guye, Sabrina. Healthy cognition in old age : effects of an engaged lifestyle and cognitive training. 2018, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

Healthy cognitive functioning is a key aspect of successful aging and a crucial compo- nent of the well-being of older adults. On the group level, crystallized abilities (e.g., factual knowledge) remain relatively stable until old age, fluid cognitive abilities (e.g., working memory), however, decline gradually across the lifespan. Therefore, and in light of the pro- jected demographic changes, the identification of modifiable lifestyle factors and the develop- ment of interventions that promote successful cognitive aging have become increasingly im- portant. Thus, the main question of this thesis was if an engaged lifestyle and cognitive training interventions have a positive impact on cognitive ability, cognitive plasticity, and functional ability in everyday life in older adults. In Article 1, we found a positive association between measures of an engaged lifestyle and functional ability everyday life, which was mediated through cognitive ability. In Article 2 cognitive training studies in older adults were reviewed with regards to training, transfer and maintenance effects, as well as training-related structural and functional brain changes. In Article 3, we found evidence supporting the absence of gener- alization effects to untrained cognitive abilities after an intensive cognitive training interven- tion. In Article 4, we found that baseline cognitive performance predicted change in training performance, confirming the magnification account of cognitive change.

Intakte kognitive Fähigkeiten sind ein grundlegender Aspekt des erfolgreichen Alterns und ein wesentlicher Bestandteil des Wohlbefindens älterer Menschen. Auf Gruppenebene zeigt sich, dass kristalline Fähigkeiten (z. B. Faktenwissen) bis ins hohe Alter stabil bleiben, während fluide Fähigkeiten (z. B. Arbeitsgedächtnis) sukzessive über die Lebensspanne abneh- men. Deshalb, und in Anbetracht der vorhergesagten demographischen Veränderungen, ist die Identifikation modifizierbarer Lifestyle-Faktoren und die Entwicklung von Interventionen die das erfolgreiche kognitive Altern fördern von grösster Bedeutung. Diese Arbeit ging der Frage nach, ob ein aktiver Lebensstil und kognitive Trainingsinterventionen einen positiven Effekt auf die kognitiven Fähigkeiten, die kognitive Plastizität und die funktionelle Fähigkeit im All- tag älterer Menschen haben. In Artikel 1 konnte ein positiver Zusammenhang zwischen einem aktiven Lebensstil und funktioneller Fähigkeit gezeigt werden, welcher durch die kognitive Fä- higkeit mediiert wird. In Artikel 2 wurden kognitive Trainingsstudien mit älteren Menschen hinsichtlich ihrer Wirksamkeit evaluiert. In Artikel 3 konnte Evidenz für die Abwesenheit von Generalsierungseffekten zu untrainerten kognitiven Fähigkeiten nach einer Trainingsinterven- tion gefunden werden. In Artikel 4 konnte gezeigt werden, dass die kognitive Leistung zur Ba- seline die Trainingsperformanz vorhersagt.

Abstract

Healthy cognitive functioning is a key aspect of successful aging and a crucial compo- nent of the well-being of older adults. On the group level, crystallized abilities (e.g., factual knowledge) remain relatively stable until old age, fluid cognitive abilities (e.g., working memory), however, decline gradually across the lifespan. Therefore, and in light of the pro- jected demographic changes, the identification of modifiable lifestyle factors and the develop- ment of interventions that promote successful cognitive aging have become increasingly im- portant. Thus, the main question of this thesis was if an engaged lifestyle and cognitive training interventions have a positive impact on cognitive ability, cognitive plasticity, and functional ability in everyday life in older adults. In Article 1, we found a positive association between measures of an engaged lifestyle and functional ability everyday life, which was mediated through cognitive ability. In Article 2 cognitive training studies in older adults were reviewed with regards to training, transfer and maintenance effects, as well as training-related structural and functional brain changes. In Article 3, we found evidence supporting the absence of gener- alization effects to untrained cognitive abilities after an intensive cognitive training interven- tion. In Article 4, we found that baseline cognitive performance predicted change in training performance, confirming the magnification account of cognitive change.

Intakte kognitive Fähigkeiten sind ein grundlegender Aspekt des erfolgreichen Alterns und ein wesentlicher Bestandteil des Wohlbefindens älterer Menschen. Auf Gruppenebene zeigt sich, dass kristalline Fähigkeiten (z. B. Faktenwissen) bis ins hohe Alter stabil bleiben, während fluide Fähigkeiten (z. B. Arbeitsgedächtnis) sukzessive über die Lebensspanne abneh- men. Deshalb, und in Anbetracht der vorhergesagten demographischen Veränderungen, ist die Identifikation modifizierbarer Lifestyle-Faktoren und die Entwicklung von Interventionen die das erfolgreiche kognitive Altern fördern von grösster Bedeutung. Diese Arbeit ging der Frage nach, ob ein aktiver Lebensstil und kognitive Trainingsinterventionen einen positiven Effekt auf die kognitiven Fähigkeiten, die kognitive Plastizität und die funktionelle Fähigkeit im All- tag älterer Menschen haben. In Artikel 1 konnte ein positiver Zusammenhang zwischen einem aktiven Lebensstil und funktioneller Fähigkeit gezeigt werden, welcher durch die kognitive Fä- higkeit mediiert wird. In Artikel 2 wurden kognitive Trainingsstudien mit älteren Menschen hinsichtlich ihrer Wirksamkeit evaluiert. In Artikel 3 konnte Evidenz für die Abwesenheit von Generalsierungseffekten zu untrainerten kognitiven Fähigkeiten nach einer Trainingsinterven- tion gefunden werden. In Artikel 4 konnte gezeigt werden, dass die kognitive Leistung zur Ba- seline die Trainingsperformanz vorhersagt.

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Item Type:Dissertation (cumulative)
Referees:Martin Mike, Oberauer Klaus
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Psychology
06 Faculty of Arts > Center for Gerontology
08 Research Priority Programs > Dynamics of Healthy Aging
UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:150 Psychology
Uncontrolled Keywords:DoktoratPsych Erstautor
Language:English
Place of Publication:Zurich
Date:2018
Deposited On:28 Jan 2019 08:52
Last Modified:22 Feb 2019 08:14
Number of Pages:192
OA Status:Green
Related URLs:https://www.recherche-portal.ch/primo-explore/fulldisplay?docid=ebi01_prod011196514&context=L&vid=ZAD&search_scope=default_scope&tab=default_tab&lang=de_DE (Library Catalogue)

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Language: English
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