Header

UZH-Logo

Maintenance Infos

„The more you know, the more you enjoy“ – Empirische Überprüfung von Netzwerkeffekten in medialen Sportangeboten


van Berkel, Martina. „The more you know, the more you enjoy“ – Empirische Überprüfung von Netzwerkeffekten in medialen Sportangeboten. 2017, University of Zurich, Faculty of Arts.

Abstract

In Anlehnung an die Konsumkapitaltheorie sowie den Uses & Gratifications-Ansatz wurde mithilfe einer Online-Befragung im Querschnittsdesign (nicht-experimentell, n= 882) undzwei schriftlichen Befragungen im Längsschnittdesign (quasi-experimentell, n= 126) gezeigt, dass Netzwerkeffekte in medialen Sportangeboten auftreten können und sich weitgehend empirisch nachweisen lassen. Der Konsumnutzen wird dabei nicht nur vom Konsumkapital, der Anschlusskommunikation sowie der Grösse des Wissensnetzwerks positiv beeinflusst, sondern hängt insbesondere vom Sportinteresse (medial und sportartspezifisch) der Rezipienten ab.
Based on the concept of consumption capitalas well as the Uses & Gratifications Approach, thisdissertation showsby means of an online survey (non-experimental, longitudinal, n= 882) and two written surveys (quasi-experimental, cross-sectional, n= 126) that network effects can appear in media sports and can largely be empirically proved. On the one hand, the benefit of media sports consumption is positively influenced by the consumption capital, the follow-up communication and the size of the network. On the other hand,it is particularly dependent on the recipients’ interest in sports (medial and sport specific).

Abstract

In Anlehnung an die Konsumkapitaltheorie sowie den Uses & Gratifications-Ansatz wurde mithilfe einer Online-Befragung im Querschnittsdesign (nicht-experimentell, n= 882) undzwei schriftlichen Befragungen im Längsschnittdesign (quasi-experimentell, n= 126) gezeigt, dass Netzwerkeffekte in medialen Sportangeboten auftreten können und sich weitgehend empirisch nachweisen lassen. Der Konsumnutzen wird dabei nicht nur vom Konsumkapital, der Anschlusskommunikation sowie der Grösse des Wissensnetzwerks positiv beeinflusst, sondern hängt insbesondere vom Sportinteresse (medial und sportartspezifisch) der Rezipienten ab.
Based on the concept of consumption capitalas well as the Uses & Gratifications Approach, thisdissertation showsby means of an online survey (non-experimental, longitudinal, n= 882) and two written surveys (quasi-experimental, cross-sectional, n= 126) that network effects can appear in media sports and can largely be empirically proved. On the one hand, the benefit of media sports consumption is positively influenced by the consumption capital, the follow-up communication and the size of the network. On the other hand,it is particularly dependent on the recipients’ interest in sports (medial and sport specific).

Statistics

Downloads

297 downloads since deposited on 09 Oct 2019
202 downloads since 12 months
Detailed statistics

Additional indexing

Item Type:Dissertation (monographical)
Referees:Siegert Gabriele, Friemel Thomas N
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Department of Communication and Media Research
UZH Dissertations
Dewey Decimal Classification:700 Arts
Language:German
Place of Publication:Zürich
Date:2017
Deposited On:09 Oct 2019 10:02
Last Modified:08 Jul 2021 11:30
Number of Pages:261
OA Status:Green

Download

Green Open Access

Download PDF  '„The more you know, the more you enjoy“ – Empirische Überprüfung von Netzwerkeffekten in medialen Sportangeboten'.
Preview
Content: Published Version
Language: German
Filetype: PDF
Size: 4MB