Header

UZH-Logo

Maintenance Infos

Social norms as communicative phenomena: a communication perspective on the theory of normative social behavior


Geber, Sarah; Hefner, Dorothée (2019). Social norms as communicative phenomena: a communication perspective on the theory of normative social behavior. Studies in Communication - Media (SCM), 8(1):6-28.

Abstract

Much of human behavior is influenced by social norms. Although communication represents one important mechanism through which norms are formed and disseminated, the role of communication has not yet received sufficient attention in social norms research. The present paper develops a communication perspective on normative social influences by applying the theory of normative social behavior (TNSB) as a guiding framework. Taking into account recent and significant changes in our media environment, propositions on the role of communication with referent others (online and offline) a) in the building of norms and b) for the moderation of normative social influences on behaviors are stated. We discuss the benefits and limitations of our communication perspective and raise questions that should be considered in future research.
Ein Großteil menschlichen Verhaltens wird durch Normen beeinflusst. Obwohl Kommunikation ein wichtiger Mechanismus ist, über den Normen geformt und verbreitet werden, wurde der Rolle der Kommunikation bisher nicht ausreichend Aufmerksamkeit in der Normenforschung geschenkt. Der vorliegende Beitrag entwickelt auf Basis der Theory of Normative Social Behavior (TNSB) eine kommunikationswissenschaftliche Perspektive auf sozial-normative Einflüsse. Unter Berücksichtigung aktueller Medienentwicklungen werden Annahmen zur Rolle von Online- und Offline-Kommunikation mit relevanten Anderen bei a) der Bildung von Normen und b) der Moderation normativer Einflüsse auf Verhalten formuliert. Wir diskutieren Leistungen und Limitationen unserer kommunikationswissenschaftlichen Perspektive und verweisen auf offene Fragen, die in zukünftiger Forschung zu berücksichtigen sind.

Abstract

Much of human behavior is influenced by social norms. Although communication represents one important mechanism through which norms are formed and disseminated, the role of communication has not yet received sufficient attention in social norms research. The present paper develops a communication perspective on normative social influences by applying the theory of normative social behavior (TNSB) as a guiding framework. Taking into account recent and significant changes in our media environment, propositions on the role of communication with referent others (online and offline) a) in the building of norms and b) for the moderation of normative social influences on behaviors are stated. We discuss the benefits and limitations of our communication perspective and raise questions that should be considered in future research.
Ein Großteil menschlichen Verhaltens wird durch Normen beeinflusst. Obwohl Kommunikation ein wichtiger Mechanismus ist, über den Normen geformt und verbreitet werden, wurde der Rolle der Kommunikation bisher nicht ausreichend Aufmerksamkeit in der Normenforschung geschenkt. Der vorliegende Beitrag entwickelt auf Basis der Theory of Normative Social Behavior (TNSB) eine kommunikationswissenschaftliche Perspektive auf sozial-normative Einflüsse. Unter Berücksichtigung aktueller Medienentwicklungen werden Annahmen zur Rolle von Online- und Offline-Kommunikation mit relevanten Anderen bei a) der Bildung von Normen und b) der Moderation normativer Einflüsse auf Verhalten formuliert. Wir diskutieren Leistungen und Limitationen unserer kommunikationswissenschaftlichen Perspektive und verweisen auf offene Fragen, die in zukünftiger Forschung zu berücksichtigen sind.

Statistics

Citations

Dimensions.ai Metrics

Altmetrics

Downloads

25 downloads since deposited on 05 Nov 2019
25 downloads since 12 months
Detailed statistics

Additional indexing

Other titles:Soziale Normen als kommunikative Phänomene: eine kommunikationswissenschaftliche Perspektive auf die Theory of Normative Social Behavior
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Department of Communication and Media Research
Dewey Decimal Classification:700 Arts
Uncontrolled Keywords:Deskriptive Normen, injunktive Normen, sozialer Einfluss, interpersonale Kommunikation, Mediennutzung, Gruppenidentität, soziales Lernen
Language:English
Date:2019
Deposited On:05 Nov 2019 15:57
Last Modified:05 Nov 2019 15:57
Publisher:Nomos
ISSN:2192-4007
OA Status:Green
Free access at:Publisher DOI. An embargo period may apply.
Publisher DOI:https://doi.org/10.5771/2192-4007-2019-1-6

Download

Green Open Access

Download PDF  'Social norms as communicative phenomena: a communication perspective on the theory of normative social behavior'.
Preview
Content: Published Version
Language: English
Filetype: PDF
Size: 225kB
View at publisher
Licence: Creative Commons: Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0)