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CME: Nächtliche Dyspnoe


Kind, Roman; Bloch, Konrad E (2019). CME: Nächtliche Dyspnoe. Praxis, 108(11):741-749.

Abstract

Nächtliche Dyspnoe hat eine breite Differenzialdiagnose von zum Teil ernsthaften bis lebensbedrohlichen Erkrankungen. Bei der systematischen Abklärung ist eine detaillierte Anamnese zur Charakterisierung der Atemnot und zur Evaluation möglicher Grundkrankheiten als erster Schritt entscheidend. Die anschliessenden klinischen und Zusatzuntersuchungen werden entsprechend gezielt eingesetzt, um mögliche Erkrankungen der oberen und unteren Atemwege, der Lungen, Atemregulationsstörungen, Herzerkrankungen sowie neurologische und, nach Ausschluss anderer Ursachen, psychische Erkrankungen zu erfassen. = Nocturnal dyspnea has a broad range of differential diagnoses of sometimes serious and even life-threatening illnesses. Systematic assessment starts with taking a detailed medical history to characterize the dyspnea and evaluate possible underlying diseases. The subsequent clinical and complementary evaluation should be targeted to detect possible diseases of the upper and lower respiratory tract, the lungs, disorders of control of breathing, heart diseases as well as neurological and, after exclusion of other causes, mental illnesses.

Abstract

Nächtliche Dyspnoe hat eine breite Differenzialdiagnose von zum Teil ernsthaften bis lebensbedrohlichen Erkrankungen. Bei der systematischen Abklärung ist eine detaillierte Anamnese zur Charakterisierung der Atemnot und zur Evaluation möglicher Grundkrankheiten als erster Schritt entscheidend. Die anschliessenden klinischen und Zusatzuntersuchungen werden entsprechend gezielt eingesetzt, um mögliche Erkrankungen der oberen und unteren Atemwege, der Lungen, Atemregulationsstörungen, Herzerkrankungen sowie neurologische und, nach Ausschluss anderer Ursachen, psychische Erkrankungen zu erfassen. = Nocturnal dyspnea has a broad range of differential diagnoses of sometimes serious and even life-threatening illnesses. Systematic assessment starts with taking a detailed medical history to characterize the dyspnea and evaluate possible underlying diseases. The subsequent clinical and complementary evaluation should be targeted to detect possible diseases of the upper and lower respiratory tract, the lungs, disorders of control of breathing, heart diseases as well as neurological and, after exclusion of other causes, mental illnesses.

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Item Type:Journal Article, refereed, further contribution
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > University Hospital Zurich > Clinic for Pneumology
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Scopus Subject Areas:Health Sciences > General Medicine
Uncontrolled Keywords:General Medicine
Language:German
Date:1 September 2019
Deposited On:15 Jan 2020 09:44
Last Modified:29 Jul 2020 12:34
Publisher:Hogrefe Verlag
ISSN:1661-8157
OA Status:Closed
Publisher DOI:https://doi.org/10.1024/1661-8157/a003176

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