Abstract
Nie schien der Zugriff auf Filmgeschichte leichter als heute: Mit wenigen Klicks kann man „Klassiker“ anschauen, sie kopieren und teilen – noch dazu digital remastered, „schöner als je zuvor“! In der jüngeren Medienkultur werden ehemals analoge Filme digitalisiert und durchlaufen ständige Transformationen, um in neuen Medienumgebungen sichtbar zu bleiben.
Die Studie widmet sich den grundsätzlichen Fragen, in welcher Form die vermeintlich allgegenwärtig verfügbaren Bewegtbilder aus der Filmgeschichte überhaupt in die Zirkulation der digitalen Kultur gelangen und welche ästhetischen, theoretischen, soziokulturellen wie historiografischen Konsequenzen sich daraus ergeben.
Abstract English:
«Update!» Film and Media History in the Age of Digital Reproducibility
It has never been easier to access film history: within a few clicks you can watch, copy, and share a ‘classic' movie; often in a digitally remastered update – "now sharper than ever!" But the seemingly complete accessibility of archival moving images obscures something more complex: analog films get digitized within specific frameworks, during which they undergo numerous transformations and recontextualizations. This book examines how, and in which form, historical moving images circulate within digital culture, as well as the aesthetic, socio-cultural, theoretical and media historiographic consequences digitization practices entail.