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The use of the endorsement heuristic in swiss popular votes


Milic, Thomas (2020). The use of the endorsement heuristic in swiss popular votes. Swiss Political Science Review = Schweizerische Zeitschrift für Politikwissenschaft, 26(3):296-315.

Abstract

There already exists an impressive body of literature studying the use of voting recommendations in elections and popular votes. The main shortcoming of most of these observational studies is the measurement of voting recommendations. There is rarely any direct evidence to show that voters did indeed follow a recommendation when making a vote decision. Thus, it is not clear how widespread the use of such voting endorsements is. We measured the use of endorsements by evaluating the voting motives reported by the voters themselves. Employing this measure, we could show that endorsements have an impact on Swiss referendum votes. Depending on the issue at stake, between 2 and 27 percent of the voters admitted that they based their decision on recommendations. Moreover, the use of endorsements heavily depends on motivation, project‐specific knowledge level, and degree of ambivalence towards the issue at stake.
Zur Bedeutung von Empfehlungen in Wahlen und Abstimmungen wurde bereits ausgiebig geforscht. Indes, die meisten dieser nicht-experimentellen Untersuchungen weisen einen Mangel auf: Selten einmal wird die Verwendung von Empfehlungen direkt gemessen. Deshalb ist auch nicht klar, wie oft Stimmempfehlungen der Regierung, von Parteien oder anderen Akteuren bei Sachabstimmungen genutzt werden. Wir haben die Verwendung von Empfehlungen und Parolen direkt erhoben, indem wir die Motivangaben der Wählerinnen und Wähler auswerteten. Dabei zeigt sich, dass Empfehlungen von rund zwei bis maximal 27 Prozent der Stimmenden genutzt werden. Die Nutzung von Empfehlungen in Sachabstimmungen ist im Wesentlichen von der individuellen Motivation, der Vorlagenkenntnis und dem Überzeugungsgrad der Haltungen abhängig.

Abstract

There already exists an impressive body of literature studying the use of voting recommendations in elections and popular votes. The main shortcoming of most of these observational studies is the measurement of voting recommendations. There is rarely any direct evidence to show that voters did indeed follow a recommendation when making a vote decision. Thus, it is not clear how widespread the use of such voting endorsements is. We measured the use of endorsements by evaluating the voting motives reported by the voters themselves. Employing this measure, we could show that endorsements have an impact on Swiss referendum votes. Depending on the issue at stake, between 2 and 27 percent of the voters admitted that they based their decision on recommendations. Moreover, the use of endorsements heavily depends on motivation, project‐specific knowledge level, and degree of ambivalence towards the issue at stake.
Zur Bedeutung von Empfehlungen in Wahlen und Abstimmungen wurde bereits ausgiebig geforscht. Indes, die meisten dieser nicht-experimentellen Untersuchungen weisen einen Mangel auf: Selten einmal wird die Verwendung von Empfehlungen direkt gemessen. Deshalb ist auch nicht klar, wie oft Stimmempfehlungen der Regierung, von Parteien oder anderen Akteuren bei Sachabstimmungen genutzt werden. Wir haben die Verwendung von Empfehlungen und Parolen direkt erhoben, indem wir die Motivangaben der Wählerinnen und Wähler auswerteten. Dabei zeigt sich, dass Empfehlungen von rund zwei bis maximal 27 Prozent der Stimmenden genutzt werden. Die Nutzung von Empfehlungen in Sachabstimmungen ist im Wesentlichen von der individuellen Motivation, der Vorlagenkenntnis und dem Überzeugungsgrad der Haltungen abhängig.

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Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Political Science
Dewey Decimal Classification:320 Political science
Scopus Subject Areas:Social Sciences & Humanities > Political Science and International Relations
Uncontrolled Keywords:political science and international relations referendum, political psychology, voting behavior
Language:English
Date:September 2020
Deposited On:12 Oct 2020 08:07
Last Modified:27 Jan 2022 02:45
Publisher:Wiley-Blackwell Publishing, Inc.
ISSN:1424-7755
OA Status:Closed
Free access at:Publisher DOI. An embargo period may apply.
Publisher DOI:https://doi.org/10.1111/spsr.12407