Header

UZH-Logo

Maintenance Infos

«Go for it!»: Ein Projekt für mehr Chancen-gleichheit am Gymnasium in Zürich


Landolt, Sara; Kägi, Meret (2020). «Go for it!»: Ein Projekt für mehr Chancen-gleichheit am Gymnasium in Zürich. OpenSpaces. Zeitschrift für Didaktiken der Geographie, 2:30-41.

Abstract

In Switzerland, social inequality is still being reproduced at the transition to Gymnasium. The private initiative „Go for it!“ offers talented children from socially disadvantaged families support for this highly selective transition, including a mentoring program for the first half year at Gymnasium. In the paper, we discuss in particular this mentoring from the perspective of young people participating in it. In doing so, we position the initiative in the growing supple-mentary education market.

In der Schweiz wird beim Übertritt ans Gymnasium nach wie vor soziale Ungleichheit reproduziert. Die in diesem Beitrag vorgestellte private Initiative «Go for it!» bietet talentierten Kindern aus sozial benachteiligten Familien Unterstützung bei diesem stark selektiven Übertritt; auch anhand eines Mentoring-Programms für das 1. Halbjahr am Gymnasium. Insbesondere dieses Angebot wird aus Sicht der beteiligten Jugendlichen diskutiert. Die Initiative wird dabei in den Kontext eines wachsenden Marktes schulbezogener Unterstützungsangebote gestellt.

Abstract

In Switzerland, social inequality is still being reproduced at the transition to Gymnasium. The private initiative „Go for it!“ offers talented children from socially disadvantaged families support for this highly selective transition, including a mentoring program for the first half year at Gymnasium. In the paper, we discuss in particular this mentoring from the perspective of young people participating in it. In doing so, we position the initiative in the growing supple-mentary education market.

In der Schweiz wird beim Übertritt ans Gymnasium nach wie vor soziale Ungleichheit reproduziert. Die in diesem Beitrag vorgestellte private Initiative «Go for it!» bietet talentierten Kindern aus sozial benachteiligten Familien Unterstützung bei diesem stark selektiven Übertritt; auch anhand eines Mentoring-Programms für das 1. Halbjahr am Gymnasium. Insbesondere dieses Angebot wird aus Sicht der beteiligten Jugendlichen diskutiert. Die Initiative wird dabei in den Kontext eines wachsenden Marktes schulbezogener Unterstützungsangebote gestellt.

Statistics

Downloads

12 downloads since deposited on 10 Dec 2020
12 downloads since 12 months
Detailed statistics

Additional indexing

Item Type:Journal Article, not_refereed, original work
Communities & Collections:07 Faculty of Science > Institute of Geography
Dewey Decimal Classification:910 Geography & travel
Language:German
Date:2020
Deposited On:10 Dec 2020 13:39
Last Modified:10 Dec 2020 13:44
Publisher:Universität Duisburg-Essen
OA Status:Green
Official URL:https://uni-duisburg-essen.sciebo.de/s/t7WYpWWwnOOAwiO

Download

Green Open Access

Download PDF  '«Go for it!»: Ein Projekt für mehr Chancen-gleichheit am Gymnasium in Zürich'.
Preview
Content: Published Version
Language: German
Filetype: PDF
Size: 120kB
Licence: Creative Commons: Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)