Abstract
Koronararterien stellen die Blutversorgung und damit die Funktionsfähigkeit des Herzen sicher. Um diese auch bei durch atherosklerotische Veränderungen eingeschränktem Blutfluss zu gewährleisten, werden als Bypass die A. mammaria interna (IMA) oder die V. saphena (SV) genutzt. Der langfristige Behandlungserfolg ist durch die Bypass Graft Erkrankung limitiert. Im Fall des SV Bypass, aber nicht des IMA Bypass treten nach 10-12 Jahren entsprechende Veränderungen auf. In dieser Studie konnte ein prothrombotisches Genexpressionsprofil der SV Gefässe, nicht aber der IMA Gefässe nachgewiesen werden. Letztere zeigen zudem weitere Eigenschaften, die zum Funktionsverlust des Bypass führen. Somit liefern diese Daten neue Erklärungen für die unterschiedlich langfristige Funktion von Bypass-Gefässen.
Coronary arteries supply blood to the heart assuring its proper function. Coronary atherosclerosis can reduce blood supply to the heart, in order to maintain cardiac function, internal mammary artery (IMA) isolated from the chest and saphenous vein (SV) isolated from lower limbs are used to bypass diseased lesions. Importantly, coronary artery bypass graft (CABG) disease limits the success of this operation contributing to the late morbidity and mortality. Clinical observations showed that SV grafts are degenerated in 10-12 years, whereas this problem is absent in IMA grafts. This study demonstrates that IMA exhibits an anti-thrombotic, but SV a pro-thrombotic gene expression profile. Moreover, SV undergoes a rapid remodeling process leading to failure as an efficient graft. In summary, these data elucidate biological differences of these vessels which may accounts for their different patency observed in the clinic.