Header

UZH-Logo

Maintenance Infos

Zugang ist nicht gleich Zugang – Verläufe, Bedingungen und Ebenen des Feldzugangs in ethnografischen Forschungen


Rieker, Peter; Hartmann Schaelli, Giovanna; Jakob, Silke (2020). Zugang ist nicht gleich Zugang – Verläufe, Bedingungen und Ebenen des Feldzugangs in ethnografischen Forschungen. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research (FQS), 21(2):Art. 19.

Abstract

Der Feldzugang gilt in der empirischen Sozialforschung als wichtiger Schritt im Forschungsprozess und wird vor allem in der ethnografischen Forschung als eine zentrale Herausforderung angesehen. In der Regel werden die damit verbundenen Fragen lediglich allgemein diskutiert, sodass man den verschiedenen Aspekten des Zugangs kaum gerecht wird. Im vorliegenden Beitrag werden Fragen des Feldzugangs auf der Grundlage des Datenmaterials einer ethnografischen Untersuchung zu jugendlichen Peergroups differenzierter untersucht. Dabei kann gezeigt werden, dass der Zugang zu einem Forschungsfeld im gesamten Erhebungsprozess immer wieder gewährleistet werden muss, und dass er sich je nach beteiligten Akteur*innen und in Abhängigkeit vom Status der Forschenden unterschiedlich gestaltet. Zudem lassen sich verschiedene Dimensionen des Zugangs unterscheiden, die jeweils dazu beitragen, Informationen generieren zu können.
=
In empirical social research, access to the field is regarded as an important step in the research process and, in ethnographical research, a crucial challenge. Typically, questions and answers about access remain so general that there are few standards in place. In the contribution at hand, questions concerning access to the field are analyzed in a more differentiated manner on the basis of data from an ethnographical study on adolescent peer groups, thereby centering on various characteristics and problems of these groups. In doing so, it can be shown that access to a research field has to be ensured throughout the duration of the study and that its organization reflects the participants and the status of the researcher, e.g. as participating observer or observing participant. In addition, there are different dimensions of access to be differentiated that contribute to generate information.

Abstract

Der Feldzugang gilt in der empirischen Sozialforschung als wichtiger Schritt im Forschungsprozess und wird vor allem in der ethnografischen Forschung als eine zentrale Herausforderung angesehen. In der Regel werden die damit verbundenen Fragen lediglich allgemein diskutiert, sodass man den verschiedenen Aspekten des Zugangs kaum gerecht wird. Im vorliegenden Beitrag werden Fragen des Feldzugangs auf der Grundlage des Datenmaterials einer ethnografischen Untersuchung zu jugendlichen Peergroups differenzierter untersucht. Dabei kann gezeigt werden, dass der Zugang zu einem Forschungsfeld im gesamten Erhebungsprozess immer wieder gewährleistet werden muss, und dass er sich je nach beteiligten Akteur*innen und in Abhängigkeit vom Status der Forschenden unterschiedlich gestaltet. Zudem lassen sich verschiedene Dimensionen des Zugangs unterscheiden, die jeweils dazu beitragen, Informationen generieren zu können.
=
In empirical social research, access to the field is regarded as an important step in the research process and, in ethnographical research, a crucial challenge. Typically, questions and answers about access remain so general that there are few standards in place. In the contribution at hand, questions concerning access to the field are analyzed in a more differentiated manner on the basis of data from an ethnographical study on adolescent peer groups, thereby centering on various characteristics and problems of these groups. In doing so, it can be shown that access to a research field has to be ensured throughout the duration of the study and that its organization reflects the participants and the status of the researcher, e.g. as participating observer or observing participant. In addition, there are different dimensions of access to be differentiated that contribute to generate information.

Statistics

Citations

Dimensions.ai Metrics

Altmetrics

Downloads

6 downloads since deposited on 20 Oct 2022
4 downloads since 12 months
Detailed statistics

Additional indexing

Other titles:Access is not the Same as Access—Processes, Conditions, and Levels of Access to the Field in Ethnographic Research
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:06 Faculty of Arts > Institute of Education
Dewey Decimal Classification:370 Education
Scopus Subject Areas:Social Sciences & Humanities > General Social Sciences
Language:German
Date:2020
Deposited On:20 Oct 2022 14:19
Last Modified:21 Oct 2022 20:00
Publisher:FQS / Dr. Katja Mruck
ISSN:1438-5627
OA Status:Gold
Free access at:Publisher DOI. An embargo period may apply.
Publisher DOI:https://doi.org/10.17169/fqs-21.2.3353
Official URL:https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/3353/4591
  • Content: Published Version
  • Licence: Creative Commons: Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)