Navigation auf zora.uzh.ch

Search ZORA

ZORA (Zurich Open Repository and Archive)

Ethikbildung in der Pflege – strukturelle Besonderheiten und didaktische Implikationen der Pflegeausbildung

Riedel, Annette; Lehmeyer, Sonja; Monteverde, Settimio (2022). Ethikbildung in der Pflege – strukturelle Besonderheiten und didaktische Implikationen der Pflegeausbildung. Ethik in der Medizin, 34(3):387-406.

Abstract

Die Pflegeausbildung weist die Besonderheit auf, dass die berufliche Bildung an unterschiedlichen Lernorten erfolgt. Die jeweils beteiligten Lernorte (Lernort Theorie, Lernort Praxis, zunehmend erweitert durch den dritten Lernort, das Skillslab) beeinflussen und fördern die Entwicklung der Ethikkompetenzen der angehenden Pflegfachpersonen – lernortspezifisch als auch lernortübergreifend – in unterschiedlicher Weise. Diese besonderen strukturellen Gegebenheiten des Lehrens und Lernens wirken sich sowohl auf die Ausgestaltung der Ethikbildung als auch auf die Förderung der Ethikkompetenzentwicklung im Ausbildungsverlauf aus.Die Ausführungen leitet die folgende Frage: Welche spezifischen pädagogischen und didaktischen Anforderungen, aber auch welche bildungsrelevanten Rahmungen ergeben sich angesichts der unterschiedlichen Lernorte für die Ethikbildung und die Ethikkompetenzentwicklung zukünftiger Pflegefachpersonen? Der Beitrag unterstreicht die Relevanz einer systematischen, methodisch reflektierten und lernortabgestimmten Ethikbildung im Bereich der Pflegeausbildung wie auch die Relevanz der bewussten Einbindung ethischer Reflexionsräume in die Prozesse der Ethikkompetenzentwicklung an den jeweiligen Lernorten. Die Besonderheiten der Ethikbildung erschließen sich hierbei aus den pflegeberuflichen Anforderungen an das professionelle Pflegehandeln und aus den Erfahrungen der Lernenden an den unterschiedlichen Lernorten im Verlauf der Pflegeausbildung.

Background: A special characteristic of nursing education is that professional teaching takes place in various locations. The learning locations involved (such as learning in theory, learning in clinical practice, or learning in third facilities, which are becoming increasingly popular, such as the skills lab) have an impact on and promote the development of ethical competences among prospective nursing professionals in various ways. Furthermore, it has become evident that the structural conditions that are specific to teaching and learning in nursing education programs shape the organization of ethics education and the promotion of ethical competence development among nurse trainees over the course of their education.
Objectives: The aim of this article is to discuss the following key question: What are the specific pedagogical and didactical requirements and educational frameworks that arise in view of the various learning locations in nursing education in order to facilitate ethics education and ethical competence development among prospective nursing professionals?
Discussion: This article emphasises the importance of a systematic, methodically reflected and learning-location-coordinated approach to ethics education in the field of nursing education. Moreover, it highlights the relevance of the conscious promotion of settings for ethical reflection within the process of ethical competence development in the different locations of learning. The unique quality of ethics education in nursing emerges from the professional requirements that are characteristic to nursing care and the individual experiences of trainees at the various locations of learning throughout their nursing education program.

Additional indexing

Other titles:Ethics education in nursing—structural characteristics and didactical implications of nursing education
Item Type:Journal Article, refereed, original work
Communities & Collections:04 Faculty of Medicine > Institute of Biomedical Ethics and History of Medicine
Dewey Decimal Classification:610 Medicine & health
Scopus Subject Areas:Health Sciences > Issues, Ethics and Legal Aspects
Social Sciences & Humanities > Health (social science)
Social Sciences & Humanities > Philosophy
Health Sciences > Health Policy
Uncontrolled Keywords:Health Policy, Philosophy, Health (social science), Issues, ethics and legal aspects
Language:German
Date:1 September 2022
Deposited On:04 Jan 2023 16:43
Last Modified:28 Dec 2024 02:39
Publisher:Springer
ISSN:0935-7335
OA Status:Hybrid
Free access at:Publisher DOI. An embargo period may apply.
Publisher DOI:https://doi.org/10.1007/s00481-022-00709-7
Project Information:
  • Funder: Hochschule Esslingen
  • Grant ID:
  • Project Title:
Download PDF  'Ethikbildung in der Pflege – strukturelle Besonderheiten und didaktische Implikationen der Pflegeausbildung'.
Preview
  • Content: Published Version
  • Language: English
  • Licence: Creative Commons: Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

Metadata Export

Statistics

Citations

Dimensions.ai Metrics
2 citations in Web of Science®
2 citations in Scopus®
Google Scholar™

Altmetrics

Downloads

43 downloads since deposited on 04 Jan 2023
10 downloads since 12 months
Detailed statistics

Authors, Affiliations, Collaborations

Similar Publications